آئرودینامیک

در آزمون سال ۹۵ سؤالات اصول جلوبرندگی به نسبت سال ۹۴ ساده تر بوده است. در آزمون سال۹۴ سؤالات نیاز به فهم دقیق و جزئی مفاهیم از جمله اشکال، جداول و حتی روابط داشت به طوری که ۴ سؤال از ۷ سؤال مطرح شده با حفظ بودن روابط مربوطه قابل حل بود که تقریباً در روند طرح سؤالات اصول جلوبرندگی که غالباً مفهومی می باشند، کم سابقه بود. در آزمون سال ۹۵ سؤالات محاسباتی اصول جلوبرندگی ساده تر و از روابط متداول تر استفاده شده است. در درس مکانیک سیالات در سال۹۴،۴ سؤال محاسباتی مطرح شده بود که امکان بالا بردن درصد این درس را بین داوطلبین تحصیل کرده در سایر رشته ها به غیر از هوافضا بالا می برد در حالی که در سال ۹۵ تنها ۱سؤال ساده از مکانیک سیالات مطرح شده است. در درس آیرودینامیک۱ در سال ۹۵، ۲سؤال محاسباتی و ۱سؤال مفهومی مطرح شده است و در سال۹۴، ۱سؤال محاسباتی و ۱ سؤال مفهومی مطرح شده بود که سؤال مفهومی سال ۹۵ به نسبت ساده تر بوده ولی سؤالات محاسباتی زمان بیشتری برای حل مسائل را می طلبند. در کل تفاوت فاحشی بین سؤالات این درس در دو سال متوالی دیده نمی شود. در درس آیرودینامیک۲، در سال ۹۵ تعداد سؤالات بیشتری مطرح شده است به جز یک سؤال، سایر مسائل دارای غالبی عام و تقریباً متوسط هستند که امکان افزایش درصد دانشجویان تحصیل کرده در رشته کارشناسی هوافضا را بالا می برد. در حالی که تعدادی از سؤالات مطرح شده در سال۹۴، صرفاً نیاز به حفظ بودن روابط داشته و بار مفهومی کمتری داشتند. در درس ترمودینامیک در کل سؤالات سال۹۵ به نسبت سال۹۴ دشوارتر به نظر می رسند و تعدادی از سؤالات نیاز به حفظ بودن روابط ترمودینامیکی دارند. در کل آزمون سال۹۵را می توان دارای غالبی استانداردتر نسبت به سال۹۴ دانست که بیشتر جنبه مفهومی داشته و شامل کلیات مباحث می باشد و کم تر بر حفظ بودن روابط تکیه دارد.
زبان تخصصی

باید گفت که سؤالات زبان تخصصی رشته ی هوافضا کنکور ۹۵ کمی متفاوت تر از سال های گذشته بوده است. در کنکور امسال ۳ متن متفاوت آورده شده است که کاملاً از تمامی جهات از هم مجزا هستند. متن اول درباره موتور جت که یک پاراگراف کوچک با لغات سنگین تخصصی است که قدرت پاسخگویی را برای داوطلب کم می کرد. متن دوم از نظر محتوا متن کوچک اما به مانند متن اول سخت بود. موضوع آن در ارتباط با طراحی هواپیماها و روند توسعه ای آن ها بود. متن سوم متنی بسیار طویل بود که زمان بسیار زیادی را از داوطلب جهت خواندن آن می گرفت. اما متن تقریباٌ ساده ای بود. باید توجه داشت که در صورت مواجهه با چنین متن هایی باید اول به سراغ سؤالاتی که پرسیده شده رفت و با پیش زمینه ای قبلی به خواندن متن پرداخت. این کار باعث می شود تا قسمت هایی که قبلاً در سؤال خوانده اید در داخل متن تمرکز بیشتری بر آن ها داشته باشید و در نتیجه سرعت عمل خود را بالا می برید. در کل به دانشجویان عزیز پیشنهاد می شود که گستره ی واژگان خود را در دروس تخصصی خود افزایش دهند تا در سؤالات سختی نظیر سؤالات امسال به مشکل بر نخورند.
سازه های هوایی

درس سازه های هوایی سال ۹۵ نسبت به سال های گذشته تفاوت چندانی نداشت. در کنکور امسال از ۵ سؤال دینامیک ۳ سؤال سخت و ۲ سؤال ساده بود. درس ارتعاشات به نسبت سخت بود و مسائل آن تا حد زیادی به تحلیل قوی نیاز داشت. به نظر می آید که درس ارتعاشات هر ساله رو به سخت شدن است و می توان گفت که هر ۵ سؤال ارتعاشات چالش برانگیز بود. پس به داوطلبان عزیز توصیه می شود جهت گرفتن درصد بالا در سازه های هوایی، ارتعاشات را خیلی خوب مطالعه کرده و در این درس مسلط شوند. در مورد دروس مقاومت مصالح و تحلیل سازه ها هم باید گفت که به جز ۱ سؤال بقیه سؤالات از سطح خوبی برخوردار بودند. به طور کل سؤالات سازه های هوایی امسال در مقایسه با سال های قبل استانداردتر و مفهومی تر بودند.
طراحی اجسام پرنده

از نظر سطح دشواری سؤالات سال۹۵ نسبت به سال۹۴ تغییر چندانی نداشت، مهم ترین تفاوت سؤالات امسال تمایل بیش از پیش طراحان به مباحث مربوط به آشنایی اولیه و طرح سؤالاتی بود که تنها یک دانشجوی مربوط به هوافضا که آشنایی طولانی مدت با هواپیما و هوانوردی دارد قادر به پاسخگویی به آن هاست. در مجموع می‌توان گفت آزمون تغییرات ویژه‌ای نداشت و روند منطقی سال‌های پیش را دنبال کرد و با بررسی سؤالات ۵ سال اخیر می شد این آزمون را تا حد خوبی پوشش داد.
مجموعه دروس مکانیک پرواز

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ در مجموعه دروس کنترل اتوماتیک پراکندگی مباحث در سؤالات به خوبی صورت گرفته بود. در سؤالات مکانیک پرواز ۱ به جز یک سؤال، مباحث مطرح شده همانند سال‌های گذشته بوده است. در درس مکانیک پرواز ۲، سؤالات تقریباً هم سطح سؤالات سال قبل بود و مباحث مورد نظر تکراری بودند.
تعداد سؤالات حفظی در سال ۹۵، ۱سؤال و تعداد سؤالات مفهومی ۱۹سؤال بوده است و بیشتر سؤالات از کتاب‌های کنترل اوگاتا مطرح شده بود که داوطلبان می‌توانستند با مطالعه‌ی دقیق مباحث و منابع ذکر شده به راحتی به تمام سؤالات ۹۵ پاسخ دهند. در مجموع، سؤالات مکانیک پرواز سال ۹۵ نسبت به سال گذشته ساده‌تر بوده است.