معرفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران):

754202

 

دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، یکی از با سابقه ترین مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است .
این دانشگاه ، در طول سال ها فعالیت مستمر ، به خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ، خدمات گسترده ای در راستای اهداف آموزش عالی و تحقیقاتی کشور ارائه کرده است .

تاًسیس و شکل گیری اولیه دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ است. در آن زمان ، هسته اولیه دانشگاه ، به عنوان “پلی تکنیک تهران” به منظور توسعه فعالیت های دو موًسسه فنی وقت ، “انستیتو مهندسی راه وساختمان “و “هنرسرای عالی” شکل گرفت . در سال ۱۳۳۶ اولین دوره دانشجویان ازطریق آزمون داخلی پذیرفته شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی پلی تکنیک تهران ، به طور رسمی با پنج رشته مهندسی : “برق و الکترونیک” ، “مکانیک “،”نساجی”،”شیمی “و “راه و ساختمان ” آغاز شد .
با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران تا سال ۱۳۷۵، پنج بخش به شرح زیر به دانشکده اضافه شد .
دانشکده فنی : این دانشکده هسته اصلی پلی تکنیک تهران را ایجاد کرده و از ۶ انستیتو یا گروه آموزشی تحت عنوان ” مهندسی برق و الکترونیک ” ، ” مهندسی شیمی و پتروشیمی ” ، ” مهندسی نساجی و پلیمر” ، ” مهندسی مکانیک ” ، ” مهندسی معدن ” و ” مهندسی صنایع ” تشکیل شد .
دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم : در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاًسیس شد .
دانشکده علوم پایه و کامپیوتر : این دانشکده به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد . دانشجویان این دوره ها ، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی کردند.
انستیتو تحصیِلات تکمیلی و تحقیقات : به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد . در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان ” مرکز تحقیقات صنایع غذایی ” زیر نظر این انستیتو اداره می شد .
سرپرستی مدرسه عالی راه و ساختمان نیز از سال ۱۳۵۶ به پلی تکنیک تهران واگذار شد و به این ترتیب این واحد به عنوان پنجمین بخش از پلی تکنیک تهران محسوب شد .
پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی ، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ تبدیل به دانشگاه شد و به افتخار ، رادمرد تاریخ معاصر ایران ، ” امیر کبیر ” که به گسترش و توسعه پایه های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت ، به نام دانشگاه صنعتی امیر کبیر نامگذاری شد . این دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمینه های فنی و مهندسی و همسویی با هدف های علمی و فرهنگی انقلاب تجدید سازمان یافت و در این راستا تحولات چشمگیری در آن صورت گرفت ، اهم این تحولات به این شرح  است :
دانشکده تربیت فنی و علوم ، به علت مطابقت هدف های آن با مراکز تربیت معلم از دانشگاه صنعتی امیر کبیر جدا و در مجموعه دانشگاهی تربیت معلم قرار گرفت .
مدرسه عالی ساختمان ، از دانشگاه صنعتی امیر کبیر جدا و به مجموعه ای تحت عنوان دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه شد .
ایجاد دانشکده ها و دوره های جدید به خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی ، که منجر به تأسیس ۶ دانشکده جدید درطول سال های ۱۳۷۴_ ۱۳۶۷ شد .
هم اکنون دانشگاه صنعتی امیر کبیر دارای ۱۴ دانشکده ، ۱۵ آزمایشگاه ، ۲۳ کارگاه و دو شعبه  در شهرهای  بندرعباس و ماهشهر است . همچنین ۷۰۰۰ دانشجوی دوره کارشناسی در ۳۳ رشته ، ۱۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در ۴۳ رشته و ۲۰۰ دانشجوی دوره دکترا در ۳۴ رشته این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند . دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکتیک تهران) به شرح زیر می باشد:

* دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی معدن، متالورژی و نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی شیمی و صنایع غذایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد تفرش
* دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد ماهشهر

دانشگاه صنعتی امیر کبیر  در عرصه صنعت و علوم آمورش عالی موفقیت های چشمگیری را کسب کرده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کسب حدود ۲۰ جایزه درجشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی
کسب رتبه اول ارتباط دانشگاه و صنعت در سه دوره
کسب رتبه اول در نمایشگاه های دستاوردهای تحقیقاتی در ۴ دوره
دریافت لوح افتخار به عنوان فعال ترین دانشگاه فنی و مهندسی در زمینه پذیزش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد .
برگزاری بیش از ۲۰ کنفرانس ملی و بین المللی طی سالهای اخیر

منبع: سایت دانشگاه امیرکبیر تهران، ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *