خانک ای ار

معرفی دانشگاه امام صادق:

 

boro

دانشگاه امام صادق

تاريخچه دانشگاه امام صادق عليهالسلام
دانشگاه امام صادق عليه السلام که حاصل نيت الهي و همت والاي جمعي از بزرگان و انديشمندان حوزه و دانشگاه است، در طول بيش از ربع قرن فعاليت علمي، آموزشي و پژوهشي کارنامهاي بسيار درخشان از خود برجاي گذاشته است. موفقيت دانش آموختگان اين دانشگاه در مراکز علمي و پژوهشي داخل و خارج کشور بهترين گواه بر اين مدعاست.
دانشگاه امام صادق عليه السلام در سال 1361 شمسي مقارن با سالروز ولادت حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله و سلم) و امام صادق(عليه السلام) به رياست حضرت آيت الله مهدوي کني ، شاگرد و يار ديرين حضرت امام خميني (ره) تشكيل شد. هيات موسس اين دانشگاه از ميان شخصيتهايي چون حضرت آيه الله خامنه اي ” دام ظله العالي” و حضرات آيات مشكيني، مهدوي كني، اميني، امامي كاشاني و … بودند.
دانشگاه در ابتدا با در سه رشته معارف اسلامي و تبليغ (الهيات)، معارف اسلامي و علوم سياسي، معارف اسلامي و اقتصاد، در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته، آغاز به كار كرد. گروهي از جوانان متعهد و مستعد كشور از همان سالهاي آغاز تاسيس، براي تحصيل به اين دانشگاه وارد شدند. دانشگاه امام صادق عليه السلام به دنبال گسترش رشته هاي تحصيلي و بالا بردن كيفيت و كميت آموزشي خود، در سال 1369 دو رشته ديگر ” معارف اسلامي و مديريت” و ” معارف اسلامي و حقوق” را در مقطع كارشناسي ارشد به مجموعه رشتههاي موجود اضافه نمود. در سال 1371 دورههاي مقطع دكتري در اين دانشگاه در چهار رشته الهيات، علوم سياسي، علوم اقتصادي، و فرهنگ و ارتباطات تاسيس شد و در سال 1382 ششمين رشته در مقطع کارشناسي ارشد پيوسته تحت عنوان «معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات» ايجاد گرديد.
اين دانشگاه علاوه بر رشتههاي کارشناسي ارشد پيوسته داراي رشتههاي کارشناسي ارشد ناپيوسته نيز ميباشد که تاکنون دو رشته «انديشههاي سياسي در اسلام» وابسته به دانشکده معارف اسلامي و علوم سياسي و «تاريخ تشيع» وابسته به دانشکده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات تاسيس و دانشجو گرفته است.
دانشگاه به ايجاد و گسترش دورههاي دکتري در رشتههاي مختلف اهتمام فراوان دارد و در حال حاضر دورههاي دکتري علوم اقتصادي (با گرايشهاي اقتصاد رياضي، اقتصاد پولي و …) الهيات و معارف اسلامي (با گرايشهاي فقه و اصول، فلسفه و کلام و قرآن و حديث) علوم سياسي(با گرايشهاي انديشه سياسي اسلام، مطالعات سياسي جهان اسلام، مطالعات ايران و جامعه شناسي سياسي)،فرهنگ و ارتباطات، حقوق (با گرايشهاي خصوصي و جزا ) در اين دانشگاه داير ميباشد. تعداد دانشجويان و دانش آموختگان دوره دکتري 120 نفر است که اين عدد غير از صدها تن دانشآمـوختگاني است که دوره دکـتري خـود را در ديگر دانشگاههاي داخل و خارج کشور گذرانده اند.

 

بيانيه رسالت دانشگاه

دانشگاه امام صادق عليه السلام به عنوان يك دانشگاه اسلامي غير دولتي، در مجموعه آموزش عالي كشور براي آموزش و توسعه دانش بشري مبتني برغايت گرائي آفرينش، آموزه هاي وحياني و معارف و علوم اسلامي پايه گذاري شده و براين باور است كه درتعاليم اسلام و مكتب امام صادق عليه السلام كه تبلور ناب آن مي باشد، ظرفيت و جامعيتي نهفته است كه با كشف، تبيين و كاربردي كردن آن، مي توان درعلوم و فنون بشري به ويژه علوم انساني / اجتماعي تحولي عظيم پديد آورد و درپرتو آن عالمان شايسته و فرهيخته تربيت كرد .
دانشگاه برمبناي اصول و ارزشهاي اسلامي، علم را نوري خدايي، سرمايه اي والا ومايه كمال و تعالي انسانهاي مستعد و مهذب مي داند و معتقد است كه تعليم و تعلم همراه با تهذيب نفس، درراستاي حركت انبياء الهي عليهم السلام و مهمترين رسالت انسان است و تنها باالهي شدن انگيزه ها و هدفها و توام شدن علم و عمل، نقش حقيقي علم در جامعه بشري ايفا خواهد شد .
دانشگاه دور ماندن حوزه هاي علميه و دانشگاهها را ازمعارف يكديگر، خسارت جبران ناپذيري براي جامعه اسلامي مي داند و به عنوان يكي از جلوه هاي عيني پيوند حوزه و دانشگاه برآن است تا بابهره مندي از دستاوردها و همكاري نخبگان اين دو مركز علمي، دانش آموختگاني دين محور، آگاه به زمان و متعهد به آرمانها و ارزشهاي اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله و سلم تربيت كند و درراستاي تعليم و تبليغ معارف اسلام و اهل بيت عليهم السلام الگويي نوين ارائه داده و در نظام آموزش عالي و اداره امور جامعه اسلامي تحولي اساسي ايجاد كند.
دانشگاه براي تحقق اهداف وارتقاي مستمر كيفيت خود توجه جدي به موارد زير را ضروري مي داند :

  1. جذب نخبگان : انتخاب دانشجويان برجسته و با استعداد از نظر اخلاقي و علمي، استادان عالم، مومن و مهذب داراي استقلال فكري .
  2. تقويت ايمان و غيرت ديني، رشد اخلاق اسلامي و تهذيب نفس ازراههايي مانند ايجاد فضاي سالم اعتقادي واخلاقي و ارائه آموزه ها و الگوهاي عملي
  3. اصلاح و ارتقاء مستمر و توسعه برنامه ها و محتواي آموزشي، پژوهش محور كردن آموزشها، كارآمد كردن برنامه ها و دروس و تاسيس دوره هاي آموزشي جديد درراستاي اهداف و براساس نياز سنجي از جامعه خصوصا” درمقاطع تحصيلات تكميلي .
  4. تقويت پژوهش به ويژه در جهت تحقق نظامهاي معرفتي برپايه تعاليم اسلام,گسترش مرزهاي علوم اسلامي و تحقيقات ميان رشته اي بين علوم اسلامي و علوم انساني / اجتماعي و ارائه دستاوردهاي آن .
  5. رشد فزاينده علمي از راههايي مانند تقويت فضاي برخوردار از نشاط، انگيزه، خلاقيت و آزاد انديشي علمي، دانش پژوهي، ترويج روحيه نقادي، انتقاد پذيري و رسيدن به تفاهم، ايجاد بنيه لازم براي كسب مدارج علمي بالاتر و تسهيل دستيابي به منابع علمي و اطلاعات .
  6. ارتقاء كيفيت مديريت دانشگاه باتوجه به مقتضيات و تحولات علمي، اجتماعي و فناوري، تقدم كيفيت بر كميت برون دادها، مشاركت دانشگاهيان و تخصيص بهينه امتيازات و تسهيلات برپايه اهداف و نظام ارزشيابي .
  7. تنظيم و تقويت مستمر ارتباط باساير مراكز علمي، به ويژه مراكز علمي همسو و استفاده كنندگان از خدمات و دستاوردهاي دانشگاه شامل مراكز علمي حوزوي و دانشگاهي، نهادها و دستگاههاي نظام جمهوري اسلامي ايران، عموم مردم ايران اسلامي و كشورهاي اسلامي و ساير كشورهاي جهان .
  8. استفاده از فناوريهاي جديد براي بالا بردن سرعت، دقت و كارآمدي آموزش و پژوهش و تسهيل ارتباطات علمي، باتوجه به مقتضيات و نيازهاي جامعه، بااين تاكيد كه فناوري همواره نقش ابزاري براي تحقق رسالت دانشگاه داشته باشد .
  9. متعهد بودن دانش و دانشگاهيان درقبال عدالت، حرمت و كرامت انساني، حفظ نعمتهاي الهي و محيط زيست و مشكلات و آلام بشري .
  10. متعهد بودن دانش و دانشگاهيان درقبال افزايش انسجام اجتماعي، برادري، محبت، نظم اجتماعي، وجدان كار، تعهد پذيري و كاهش و رفع مشكلات جامعه از راههايي مانند بررسي مستمر نيازها و تغيير و تحولات اجتماعي، كاربردي كردن تحقيقات بنيادي، ارايه راهكارهاي علمي و عملي براي برطرف كردن نيازهاي متنوع، متحول و فزاينده جامعه، مقابله با تهاجمات فكري و فرهنگي از موضع تفكر اسلامي، هدايت جامعه به سمت خوداتكايي و افزايش مشاركت مردم در اعتلاي نظام اسلامي.

دانشگاه امام صادق عليه السلام به عنوان اولين دانشگاه اسلامي در ايران و برآمده از انقلاب اسلامي، پيروي از ولايت فقيه را درامتداد پيروي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم و ائمه اطهار عليهم السلام يكي ازمباني اساسي خود دانسته و علاوه بر آن، تركيب خاص هيات امناء و هيات علمي ( متشكل از فرهيختگان حوزه و دانشگاه ) مديريت عالي، معتبر، نافذ و باثبات و ايجاد فضاي مناسب جهت بروز استعدادها و توانمنديهاي زنان درمديريت دانشگاهي را از مزيتهاي خود مي داند و در مقابل مقام معظم رهبري، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و هيات امناء جامعه الامام الصادق عليه السلام پاسخگو است .
دانشگاه بار اصلي تحقق رسالت خود را بردوش اعضاء هيات علمي و مديران خود دانسته و دراين راستا مشاركت دانشجويان و كاركنان اداري شايسته، كارآمد و سازگار با شرايط دانشگاه را ضروري مي داند.

بيانيه رسالت دانشگاه

دانشگاه امام صادق عليه السلام به عنوان يك دانشگاه اسلامي غير دولتي، در مجموعه آموزش عالي كشور براي آموزش و توسعه دانش بشري مبتني برغايت گرائي آفرينش، آموزه هاي وحياني و معارف و علوم اسلامي پايه گذاري شده و براين باور است كه درتعاليم اسلام و مكتب امام صادق عليه السلام كه تبلور ناب آن مي باشد، ظرفيت و جامعيتي نهفته است كه با كشف، تبيين و كاربردي كردن آن، مي توان درعلوم و فنون بشري به ويژه علوم انساني / اجتماعي تحولي عظيم پديد آورد و درپرتو آن عالمان شايسته و فرهيخته تربيت كرد .
دانشگاه برمبناي اصول و ارزشهاي اسلامي، علم را نوري خدايي، سرمايه اي والا ومايه كمال و تعالي انسانهاي مستعد و مهذب مي داند و معتقد است كه تعليم و تعلم همراه با تهذيب نفس، درراستاي حركت انبياء الهي عليهم السلام و مهمترين رسالت انسان است و تنها باالهي شدن انگيزه ها و هدفها و توام شدن علم و عمل، نقش حقيقي علم در جامعه بشري ايفا خواهد شد .
دانشگاه دور ماندن حوزه هاي علميه و دانشگاهها را ازمعارف يكديگر، خسارت جبران ناپذيري براي جامعه اسلامي مي داند و به عنوان يكي از جلوه هاي عيني پيوند حوزه و دانشگاه برآن است تا بابهره مندي از دستاوردها و همكاري نخبگان اين دو مركز علمي، دانش آموختگاني دين محور، آگاه به زمان و متعهد به آرمانها و ارزشهاي اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله و سلم تربيت كند و درراستاي تعليم و تبليغ معارف اسلام و اهل بيت عليهم السلام الگويي نوين ارائه داده و در نظام آموزش عالي و اداره امور جامعه اسلامي تحولي اساسي ايجاد كند.
دانشگاه براي تحقق اهداف وارتقاي مستمر كيفيت خود توجه جدي به موارد زير را ضروري مي داند :

  1. جذب نخبگان : انتخاب دانشجويان برجسته و با استعداد از نظر اخلاقي و علمي، استادان عالم، مومن و مهذب داراي استقلال فكري .
  2. تقويت ايمان و غيرت ديني، رشد اخلاق اسلامي و تهذيب نفس ازراههايي مانند ايجاد فضاي سالم اعتقادي واخلاقي و ارائه آموزه ها و الگوهاي عملي
  3. اصلاح و ارتقاء مستمر و توسعه برنامه ها و محتواي آموزشي، پژوهش محور كردن آموزشها، كارآمد كردن برنامه ها و دروس و تاسيس دوره هاي آموزشي جديد درراستاي اهداف و براساس نياز سنجي از جامعه خصوصا” درمقاطع تحصيلات تكميلي .
  4. تقويت پژوهش به ويژه در جهت تحقق نظامهاي معرفتي برپايه تعاليم اسلام,گسترش مرزهاي علوم اسلامي و تحقيقات ميان رشته اي بين علوم اسلامي و علوم انساني / اجتماعي و ارائه دستاوردهاي آن .
  5. رشد فزاينده علمي از راههايي مانند تقويت فضاي برخوردار از نشاط، انگيزه، خلاقيت و آزاد انديشي علمي، دانش پژوهي، ترويج روحيه نقادي، انتقاد پذيري و رسيدن به تفاهم، ايجاد بنيه لازم براي كسب مدارج علمي بالاتر و تسهيل دستيابي به منابع علمي و اطلاعات .
  6. ارتقاء كيفيت مديريت دانشگاه باتوجه به مقتضيات و تحولات علمي، اجتماعي و فناوري، تقدم كيفيت بر كميت برون دادها، مشاركت دانشگاهيان و تخصيص بهينه امتيازات و تسهيلات برپايه اهداف و نظام ارزشيابي .
  7. تنظيم و تقويت مستمر ارتباط باساير مراكز علمي، به ويژه مراكز علمي همسو و استفاده كنندگان از خدمات و دستاوردهاي دانشگاه شامل مراكز علمي حوزوي و دانشگاهي، نهادها و دستگاههاي نظام جمهوري اسلامي ايران، عموم مردم ايران اسلامي و كشورهاي اسلامي و ساير كشورهاي جهان .
  8. استفاده از فناوريهاي جديد براي بالا بردن سرعت، دقت و كارآمدي آموزش و پژوهش و تسهيل ارتباطات علمي، باتوجه به مقتضيات و نيازهاي جامعه، بااين تاكيد كه فناوري همواره نقش ابزاري براي تحقق رسالت دانشگاه داشته باشد .
  9. متعهد بودن دانش و دانشگاهيان درقبال عدالت، حرمت و كرامت انساني، حفظ نعمتهاي الهي و محيط زيست و مشكلات و آلام بشري .
  10. متعهد بودن دانش و دانشگاهيان درقبال افزايش انسجام اجتماعي، برادري، محبت، نظم اجتماعي، وجدان كار، تعهد پذيري و كاهش و رفع مشكلات جامعه از راههايي مانند بررسي مستمر نيازها و تغيير و تحولات اجتماعي، كاربردي كردن تحقيقات بنيادي، ارايه راهكارهاي علمي و عملي براي برطرف كردن نيازهاي متنوع، متحول و فزاينده جامعه، مقابله با تهاجمات فكري و فرهنگي از موضع تفكر اسلامي، هدايت جامعه به سمت خوداتكايي و افزايش مشاركت مردم در اعتلاي نظام اسلامي.

https://kunkori.ir/wp-admin/post-new.php
دانشگاه امام صادق عليه السلام به عنوان اولين دانشگاه اسلامي در ايران و برآمده از انقلاب اسلامي، پيروي از ولايت فقيه را درامتداد پيروي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم و ائمه اطهار عليهم السلام يكي ازمباني اساسي خود دانسته و علاوه بر آن، تركيب خاص هيات امناء و هيات علمي ( متشكل از فرهيختگان حوزه و دانشگاه ) مديريت عالي، معتبر، نافذ و باثبات و ايجاد فضاي مناسب جهت بروز استعدادها و توانمنديهاي زنان درمديريت دانشگاهي را از مزيتهاي خود مي داند و در مقابل مقام معظم رهبري، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و هيات امناء جامعه الامام الصادق عليه السلام پاسخگو است .
دانشگاه بار اصلي تحقق رسالت خود را بردوش اعضاء هيات علمي و مديران خود دانسته و دراين راستا مشاركت دانشجويان و كاركنان اداري شايسته، كارآمد و سازگار با شرايط دانشگاه را ضروري مي داند.

الهیات معارف اسلامی و ارشاد


دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) رسما در سال 1367 با رشته معارف اسلامي و تبليغ كه قبل از آن در مجموعه رشتههاي درسي دانشگاه امام صادق(ع) طراحي و اجرا شده بود شكل گرفت. قبل از اين تاريخ تنها رشته مذكور با مسئوليت حجه الاسلام رسولي محلاتي بي انتساب به دانشكدهاي خاص در دانشگاه وجود داشت. اولين رياست اين دانشكده را حجه الاسلام و المسلمين عبد الحسين معزي بر عهده گرفت. در سال 1369 رشته الهيات، معارف اسلامي و ارشاد با سه گرايش: فلسفه و كلام اسلامي، فقه و اصول، علوم قرآن و حديث جايگزين رشته پيشين گرديد و مسئوليت دانشكده الهيات را حضرت آيه الله سيد حسن مصطفوي عهده دار گرديدند. از آن زمان تا كنون اين رشتههاي سه گانه در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته و دكتري ادامه يافته و دورههاي مختلفي در دانشكده اجرا گرديده و تنها تفاوتي كه روي داد تغيير نام گرايش فقه و اصول به فقه و مباني حقوق اسلامي بوده است. رياست دانشكده از سال 1378 تا سال 1382 بر عهده دكتر بيوك عليزاده، و از سال 1382 تا پايان سال 1387 بر عهده حجه الاسلام مصباحي مقدم بوده است. از ابتداي سال 1388 رياست دانشكده به جناب دكتر رضا محمدزاده واگذار گرديد. وي از فارغ التحصيلان دوره اول رشته معارف اسلامي و تبليغ دانشگاه امام صادق(ع) در مقطع كارشناسي ارشد بوده كه تحصيلات دوره دكتري خويش در رشته فلسفه و كلام اسلامي را در دانشگاه تهران به پايان رسانيده است. نامبرده از جمله فارغ التحصيلان دانشگاه امام صادق در مقطع كارشناسي ارشد است كه از بدو تشكيل رسمي دانشكده فعاليت داشته، از سال 1367 تا 1369 مديريت اجرايي دانشكده الهيات، از سال 1369 تا 1378 مديريت گروه معارف اسلامي و عمومي و از سال 1378 معاونت آموزشي دانشكده الهيات را بر عهده داشته، از سال 1385 تا 1388 با حفظ سمت به عنوان قائم مقام دانشكده الهيات نيز فعاليت داشته است.

اهداف :

1. استخراج و عرضه علمي دكترينهاي ديني و شيعي
2. تأمين تخصص لازم در حيطه علوم اسلامي براي تحقق اهداف و آرمانهاي دانشگاه در تلفيق علوم اسلامي و دانشهاي روز (با توجه به ايجاد ادبيات مشترك ميان الهيات و رشتههاي ديگر بر مبناي واحدهاي معارف اسلامي)
3. حركت علمي و پژوهشي براي فهم بهتر و برتر متون ديني (قرآن و احاديث) در جهت شناخت نيازها و تشخيص راهكارها براي رفع آنها
4. حركت علمي و پژوهشي به سوي الهيات كاربردي بر مبناي ايدههاي بنيانگذار جمهوري اسلامي و رهبر معظم انقلاب و تدارك شاخصهاي مربوط به جامعه ديني
5. مركزيت يافتن (قطب علمي) براي تمام موسسات و مراكز و نهادهاي علمي و پژوهشي كه در حيطه الهيات و علوم اسلامي فعاليت ميكنند
6. پيوند علمي و آموزشي با حوزههاي علميه
7. تلاش علمي و آكادميك جهت دستيابي به الگوهاي كامل الهياتي در ابعاد مختلف: فردي، اجتماعي، علمي، سياسي، فرهنگي،…. بر مبناي ايجاد شناخت كامل نسبت به نحوه زندگي پيامبر اسلام (ص) و سيره قولي و عملي ائمه اطهار (ع) و اشاعه آن از طريق ايجاد ارتباط با نهادهاي دست اندكار فرهنگ و آموزش عمومي
8. تلاش علمي براي پاسخگويي به شبهات و مسائل روز در ارتباط با اسلام و شيعه
9. ايجاد پيوند مناسب ميان تمام رشتههاي علوم انساني در جهت تحقق علم ديني
10. رفع نيازهاي بنيادي دانشهاي تجربي

دانشکده معارف اسلامی و حقوق


دانشکده معارف اسلامي و حقوق، با هدف تربيت دانشجوياني که علاوه بر تسلط بر دانش حقوق، توانايي تجزيه و تحليل مسائل حقوقي را بر اساس منابع اصيل اين رشته از جمله منابع ارزشمند فقه اسلامي داشته، در عمل نيز قادر به پياده کردن دانش خود باشند، پديد آمده است. هم اکنون دانشجويان دوره کارشناسي ارشد اين رشته ميتوانند با توجه به علاقه شخصي خود، در يکي از گرايشهاي”حقوق خصوصي” يا”جزا و جرمشناسي” به ادامه تحصيل بپردازند. با تلاشهاي فراوان مسئولين انتظار ميرود که در آيندهاي نزديک،گرايش حقوق عمومي نيز به مجموع گرايشهاي موجود دانشکده افزوده شود. پذيرش دانشجو در دوره دکتري (در هر گرايش جزا و خصوصي) مزيتي است که امکان تحصيل دانشجويان اين دانشکده را در عاليترين دوره دانشگاهي فراهم ميآورد . تا کنون سه دوره آزمون دکتري توسط اين دانشکده برگزار شده(دو دوره حقوق خصوصي و يک دوره حقوق جزا) و به همت مسئولين دانشکده تلاش ميشود اين آزمونها به طور منظم و همه ساله برگزار گردد. از جمله مزاياي قابل توجه تحصيل در اين دانشکده نسبت به دانشکدههاي حقوق ديگر دانشگاهها اين است که اولاً زبان خارجي در اين دانشکده تدريس ميشود. همچنين فراگيري دروسي مانند فقه، اصول فقه و منطق علاوه بر واحدهاي تخصصي حقوق جزو مزاياي مهم اين دانشگاه است چرا که به اعتقاد انديشمندان حقوق، براي فهم درست و امکان تجزيه و تحليل حقوق،براي فهم درست و امکان تجزيه و تحليل حقوق ايران که مبناي شرعي دارد چنين دانشي ضروري است. همين امر باعث شده است تا به عنوان نمونه، آمار قبولي دانشجويان اين دانشکده در امتحانات دکتري داخل و خارج از کشور، با توجه به تعداد دانشجويان کمنظير باشد، به گونهاي که تقريباً هميشه بخشي از قبول شدگان آزمونهاي دکتري همه دانشگاهها را دانشجويان اين دانشکده تشکيل ميدهند. بعلاوه، معاونت پژوهشي اين دانشکده مدتهاست که با تشکيل کارگاههاي عملي مختلف، همچنين هماهنگي با مسئولين قوه قضائيه و فرستادن دانشجويان به دورههاي کارآموزي در دادگاهها، زمينه تجربه عملي دانشجويان را فراهم کرده است. در نتيجه دانشجويان و دانش آموختگان اين دانشکده علاوه بر صلاحيتهاي علمي در فعاليتهاي عملي نيز از همگنان خود بالاتر هستند.

منبع: ویکی پدیا و سایت دانشگاه

کانال پل کنکوری ارشد دکترا
مطالب مرتبط:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *