بیست و نهم شهریورماه سال 93 فرمان شش مادهای سیاستهای کلی علم و فناوری در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب به روسای قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد که اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقمندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دورههای تحصیلات تکمیلی از سرفصلهای مهم آن بود.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در سیاستهای کلی علم و فناوری علاوه بر توسعه تحصیلات تکمیلی بر ضرورت «جهاد مستمر علمی»، «بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور»، «حاکمیت مبانی، ارزشها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی»، «تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری»، «ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخشها»و «گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقهای و جهانی بویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور » تاکید شده بود.
در میان دانشگاههای کشور، دانشگاه آزاد اسلامی که نیمی از بار آموزش عالی کشور را بردوش دارد، توسعه تحصیلات تکمیلی را همچون سایر دانشگاه های بزرگ کشور با هدف گسترش مرزهای دانش، جلوگیری از مهاجرت دانشجویان و خروج ارز از کشور به صورت ویژه در دستورکار خود قرار داد و آنطور که دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: از همان روزهای نخست تصدی پست ریاست دانشگاه، پیگیری جدی برای به نتیجه رساندن این مهم در دانشگاه را آغاز کرده بود.
در راستای اجرایی شدن سند 6 ماده ای علم و فناوری، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و بویژه دانشگاه آزاد تاکید داشته و در یکی از سخنرانی های خود درباره توسعه تحصیلات تکمیلی و ضرورت آن در دانشگاه آزاد، گفته بود: « در دوران جدید در تمامی حوزه ها و رشته ورود خواهیم کرد و با توسعه تحصیلات تکمیلی در تمامی حوزه های دانش بنیان حضور خواهیم داشت و این حضور تنها به تهیه و نگارش مقالات علمی منجر نخواهد شد زیرا هدف ما حرکت به سوی علوم کاربردی است تا تحقیقات علمی ما زندگی ایرانیان را تغییر دهد. توسعه تحصیلات تکمیلی نیز که بنا به نیاز امروز جامعه ما بوده و با مجوز وزارت علوم انجام شده است در راستای اسناد بالادستی و حرکت در مسیر علوم و فنون جدید انجام شده است.»
میرزاده رییس دانشگاه آزاد نیز معتقد بود: طرح توسعه کیفی دانشگاه آزاد به دلیل نیازی بود که در کشور به ایجاد ظرفیت و بستر در مقاطع تحصیلات تکمیلی احساس میشد، در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان پشت کنکور کارشناسی ارشد و دکتری متوقف میشوند و به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که باید در این زمینه ظرفیتسازی کرده و دانشجوی بیشتری را پذیرش کنیم.
وی به برخی انتقادها و نگرانیها درباره کیفیت دوره های تحصیلات تکمیلی نیز توضیح داده و عنوان کرده بود: برخی میخواهند بگویند ما کار بیکیفیت ارائه میکنیم در حالی که تمام امور در دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب قانون و بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هرگونه افزایش ظرفیتی نیز بر مبنای مصوبات شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم بوده است با اینحال چون در خصوص مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور ضرورت وجود دارد، دانشگاه آزاد پیشقدم شد تا دانشجویان بیشتری در داخل کشور به ادامه تحصیل پرداخته و جذب دانشگاههای درجه دو و سه کشورهای همسایه نشوند.
میرزاده همچنین حدود دو ماه پس از ابلاغ این سیاست ها در سخنانی دیگر به اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی اشاره کرده و افزوده بود:«دانشگاه بر اساس برنامه مصوب باید تا پایان سال 94، 530 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داشته باشد، ما در دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر به این عدد نزدیک شده ایم و اگر واحدهای دانشگاهی همکاری کنند و ابزار کار را مهیا کنند می توانیم به این عدد برسیم. اگر می خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ملی منطقه ای و جهانی سرآمد باشد راهی جز توسعه تحصیلات تکمیلی نداریم.
حدود 1.5 سال از ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری گذشته است، دانشگاه آزاد با اتکا به واحدهای دانشگاهی که در اقصی نقاط کشور دارد، تلاش دارد که ظرفیت بهره مندی از تحصیلات تکمیلی را در بسیاری مراکز و نقاط مختلف کشور تسهیل کند و همانطور که پیشتر گفته شد توزیع عادلانه تحصیلات تکمیلی در کشور علاوه بر اینکه از روند مهاجرت جلوگیری می کند، فرصت مناسبی نیز برای متقاضیان ایجاد کرده تا با حضور مراکز استان و حتی شهرهای خود امکان ادامه تحصیل را بیابند.