روز گذشته بود که رئیس سازمان سنجش از لغو آزمون دکتری در آبان ماه خبر داد. اتفاقی که می‌تواند برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان ارشد و متقاضیان شرکت در این آزمون، گران تمام شود.

می‌شد حدس زد که انتشار این خبر باعث تعجب بسیاری از داوطلبین شرکت در آزمون دکتری و فارغ‌التحصیلان ارشد شود، حال اما این موضوع همه را نگران کرده است و این بی نظمی آشکار از سوی سازمان سنجش واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

از کنکور اسفند ماه سال ۹۴ اگر عبور کنیم دانشجویانی بودند که پس از اعلام نتایج و عدم قبولی، تمام هم و غم خود را برای قبولی در کنکور دکتری برج ۸ سال ۹۵ گذاشتند، دانشجویانی که بیش از ۵ ماه است بر اساس یک برنامه مدون به مطالعه پرداختند و روح و روان خود را برای شرکت در این آزمون آمده کرده‌ و بیش از نیمی از راه را طی کرده بودند.

حالا با این تصمیم خلق‌الساعه و عجیب باید دید که چه بر سر دانشجویانی می‌آید؛ دانشجویانی که کنکور برج ۸ برای آنان شاخصی شده بود تا سایر برنامه‌های زندگیشان از قبیل اشتغال، ازدواج، خدمت سربازی و … را بر مبنای تاریخ کنکور چیدمان کنند.

بر همین اساس پای صحبت چند تن از دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون دکتری آبان ماه را داشتند نشستیم:

* رضا – فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل
– آزمون قبلی را با موفقیت پشت سر نگذاشتم و تمام انرژی و وقت خودم را برای شانس دومم یعنی کنکوری که دیروز بدون دلیل لغو شد گذاشته بودم، روزی ۵ ساعت مطالعه مفید و اختصاصی داشتم، هزینه‌های اقتصادی رو متحمل شدم در کلاس های آزاد کنکور و آمادگی شرکت کرده بودم.

اثرات لغو کنکور در برنامه‌های زندگی
– لغو این آزمون برای من هم اثرات کوتاه مدت برای من خواهد داشت و هم بلند مدت؛ جدی ترین آسیب به نظرم بلاتکلیفی است.

– برنامه‌ای برای اشتغال یا ازدواج نداشتم اما مسئله خدمت سربازی‌ام اکنون پا درهواست، نمی‌دانم به سراغ پست کردن دفترچه خدمت بروم یا برای سربازی غیبت بخورم.

در آزمون اسفندماه شرکت می‌کنی؟
– طبیعتا به جهت این که مشمول خدمت سربازی خواهم شد و از سنوات هم خبری نیست، نمی‌توانم در آزمون اسفندماه شرکت کنم و این احتمالا برنامه زندگی‌ام را تغییر خواهد داد.

– سوال من این است که چرا بعد از گذشت ۵ ماه این تصمیم گرفته شد! شاید اگر ابتدای امر یعنی بعد از کنکور اسفند از این موضوع خبر داشتم، برنامه‌ام را طور دیگری می‌چیدم و از همان زمان به سربازی می‌رفتم.

– آخرین شانس من برای قبولی در آزمون دکتری، همین آزمون آبان ماه بود اما الان عملا خودم را سرباز میدانم و با توجه به منع قانونی که وجود دارد قادر به شرکت در آزمون نیستم.

* علی – فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
– با این شرایط دیگر فرصتی برای شرکت در کنکور ندارم.

– به علت مشکلی که برایم پیش آمد، نتوانستم در کنکور اسفند ۹۴ علی‌رغم اینکه ثبت‌نام کرده بودم، شرکت کنم. تمام امیدم به کنکور آبان ماه بود که نمیدانم چگونه به یکباره لغو شد.

– چند ماه است که نه به میهمانی رفته‌ام و نه تفریح کرده‌ام، فقط به کلاس زبان رفتم و مقاله نوشتم؛ حالا تمام زندگی‌ام گره خورده است.

– در شرف ازدواج هستم و برنامه آینده تحصیلی، شغلی و سربازی‌ام را کاملا برای خانواده همسرم تشریح کردم و قرار بود که ۵ سال دیگر به خدمت بروم اما الان همه چیز بلاتکلیف است.

در آزمون اسفندماه شرکت می‌کنی؟
تردید دارم که آزمون اسفند ماه برگزار بشود، اما آبان آخرین فرصتی بود که برای شرکت در کنکور داشتم و نمی‌توانم در آزمون اسفند شرکت کنم.

* مریم – فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق
مراسم عروسی‌ام در بهمن ماه است اما لغو آزمون آبان، باعث می‌شود که حداقل یکسال عقب بیفتم و در بهترین حالت اگر سال آینده آزمونی برگزار شود، در آن شرکت کنم.

– به صورت جدی برنامه ادامه تحصیل داشتم اما این اتفاق باعث شد تا فکر ادامه تحصیلرا از ذهنم بیرون کنم، چون معلوم نیست که سال آینده بتوانم خودم به آمادگی امروزم برسانم یا خیر!

– وقت زیادی را برای رسیدن به آمادگی شرکت در کنکورآبان ماه گذاشته بودم اما همه‌اش به هدر رفت.

* میلاد – فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت
– توجه زیادی به کنکور نداشتم و فضای زندگی‌ام خیلی کنکوری نبود اما حالا که آزمون لغو شده است، بلاتکلیف مانده‌ام و برنامه‌ای ندارم!

– ۲۱ بهمن ما ۹۵ به بعد مشمول خدمت سربازی می‌شوم اما با توجه به قوانین جدید خدمت می‌توانم پس از ارسال دفترچه خدمت، زمان اعزام را خودم مشخص کنم و ازین جهت می‌توانم روی آزمون اسفندماه ۹۵ حساب باز کنم.

– با توجه به فرصتی که قانون در اختیارم قرار داده است، حتما آزمون اسفندماه را شرکت خواهم کرد

منبع:خبرنامه دانشجویان ایران