بالاخره بعد از مدت‌ها کش و قوس و شایعات زیاد مبنی بر برگزار شدن یا نشدن کنکور دکتری در آبان ماه ۹۵، رئیس سازمان سنجش رسماً اعلام کرد که این امتحان برگزار نخواهد شد.
از سال گذشته مسئولان سازمان سنجش طبق مصوبه‌ای چند تغییر در روند برگزاری کنکور دکترا اعمال کردند که از جمله آنها یکی برگزار شدن دوبار در سال آن یعنی در آبان و اسفند، یکی برگزاری به صورت دروس پایه و بار کردن امتحان تخصصی به دانشگاه‌ها و در نهایت معتبر بودن دوساله برای قبول شدگان آن بود، اما در نهایت شگفتی و در چرخشی صد و هشتاد درجه‌ای از همه آن‌ها عدول کردند و طبق گفته مسئولان سازمان سنجش، کنکور به همان شیوه سال‌های قبل برگزار خواهد شد!
اقدام سازمان سنجش در حالی است که به دلیل اینکه از سال گذشته وعده برگزاری کنکور بصورت دوبار در سال داده شده بود، بسیاری از متقاضیان آزمون به امید داشتن وقت بیشتر برای مطالعه و همچنین برگزاری مجدد آزمون در آبان ماه، از امتحان دادن در اسفند ۹۴ خودداری کردند. اما به یکباره همه وعده‌های مسئولان مربوطه عوض شد و موجی از انتقادات را به راه انداخت.
برخی از داوطلبان این آزمون با انتقاد از سوء مدیریت مسئولان معتقدند: ظاهراً تنها چیزی که برای مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش اهمیتی ندارد وقت، انرژی و هزینه‌های از دست رفته متقاضیان است. کافی است فقط به این نکته توجه کنید که خیلی از متقاضیان با صرف هزینه‌های سنگین به کلاس‌های آموزشی می‌روند و یا کتاب و جزوه تهیه می‌کنند و نکته تلخ‌تر ماجرا این جاست که با عوض شدن یکباره طریقه برگزاری کنکور هیچ کدام از آن‌ها دیگر به کارشان نمی‌آید.
گفتنی است، بیشتر کسانی که خود را آماده کنکور دکتری می‌کنند فارغ‌التحصیلان و یا دانشجویانی هستند که عموماً خدمت وظیفه عمومی خود را انجام نداده‌اند و با علم به برگزاری کنکور در آبان ماه مدارک خود را برای سازمان وظیفه عمومی ارسال نکرده‌اند و حال با حذف یکباره کنکور مشمول به خدمت وظیفه عمومی می‌شوند و با این حساب یا مشمول قانون غیبت از خدمت می‌شوند که این یعنی جریمه و خدمت بیشتر و یا اینکه به یکباره باید خود را آماده رفتن به سربازی کنند! حال اگر هر کدام از این افراد ازدواج هم کرده باشند یا فرزندی داشته باشند یا مشغول کار در جایی باشند، مشکل آنها دو چندان می‌شود.
بنابر اعلام کدخدایی رئیس سازمان سنجش، روند برگشت کنکور به شیوه قبل، از اولین کنکوری که در اسفند ۹۵ برگزار می‌شود اعمال خواهد شد و این یعنی حتی منابعی که متقاضیان کنکور آبان خوانده‌اند هم دیگر به کارشان نمی‌آید.
اینگونه تصمیمات لحظه‌ای و یکباره مسئولان آموزش عالی ضربه‌های سنگین و خسارات غیرقابل جبرانی را به برخی داوطلبان زده است و متقاضیان شرکت در آزمون دکتری اسفند ۹۵ انتظار دارند تا دیر نشده درباره ابهامات و جزئیات برگزاری این کنکور اطلاع‌رسانی شود تا تکلیف‌شان روشن و دچار سردرگمی نشوند.
چرا که قطعاً وقت داوطلبان کنکور آن هم در سطح دکتری برایشان طلاست.