#چرا
#نکاتی_از_دیدگاه_اساتیدرئیس دانشگاه فرهنگیان کشور از اختصاص یافتن ۱۰ درصد ظرفیت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی خبرداد.

به گزارش خبرنگار  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسنا، محمود مهرمحمدی امروز در نشست خبری میثاق با امام رئوف(ع) که در پردیس شهید هاشمی‌نژاد دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت ۷۸ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان برای دوره تحصیلات تکمیلی حدود ۸۰۰۰ دانشجو شامل ۷۶۰۰ دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۴۰۰ دانشجوی دکتری اختصاص یافته است.

وی در خصوص بودجه دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: بخشی از هزینه‌ها توسط آموزش‌وپرورش تامین شده اما دانشگاه به صورت مستقل در قانون بودجه دارای ردیف بودجه بوده و با اتکا به منابع مستقل فعالیت می‌کند.

مهرمحمدی دانشگاه فرهنگیان را نهادی ماموریت‌گرا دانست و اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش به جهت نقش دانشگاه فرهنگیان در بسیاری از موارد مالی حمایت‌گر دانشگاه است؛ با این حال بودجه دانشگاه با محدودیت مواجه است و در حال حاضر برگزاری برخی برنامه‌های دانشگاه تنها با کمک وزارت آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بودجه مصوب شده دانشگاه در سال جاری را ۳۰۵ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: از این مبلغ حدود ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری دانشگاه بوده و مابقی از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه و کسر از حقوق دانشجومعلمان به دست می‌آید.

وی با اشاره به ۴۰ میلیارد تومان بودجه تملکی دانشگاه برای تامین هزینه‌های تعمیرات و… خاطرنشان کرد: بودجه دانشگاه فرهنگیان به صورت سرانه‌ای تامین نمی‌شود و این یک معضل بزرگ در این دانشگاه است زیرا به لحاظ سرانه‌ای، سهم دانشگاه فرهنگیان از دیگر دانشگاه‌ها بسیار پایین‌تر است.

مهرمحمدی بودجه پیشنهادی سال جاری را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان سومین دانشگاه کشور بوده که موزه علوم و تاریخ طبیعی را در بین ۳۰۰۰ دانشگاه دنیا به ثبت رسانده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آموزش تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه تاکنون اقدام جدی در زمینه به‌کارگیری تکنولوژی نوین و ارائه واحدهای درسی به صورت غیرحضوری صورت نگرفته است اما دانشگاه فرهنگیان تلاش دارد تا این امر را به سرانجام رساند.زیرا معلم باید با فضای تکنولوژی آشنا باشد و یکی از روش‌ها برای آشناسازی معلمین با تکنولوژی‌های نوین استفاده از این تکنولوژی‌ها در محیط دانشگاه و تدریس است.

مهرمحمدی با اشاره به آمادگی کامل گروه ۱۳ هزار نفری ورودی‌های ۹۱ برای ورود به مدارس و عرصه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: گروه دوم که شامل ۹ هزار دانشجوی ورودی ۹۱ است، عمدتا در رشته‌هایی با گرایش متوسطه به تحصیل مشغول بوده در نیم‌سال اول سال جاری واحدهای خود را به صورتی که مخل امر تدریس آن‌ها نباشد، به اتمام می‌رسانند.

وی با بیان اینکه گروه سومی که سال جاری وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند، از طریق آزمون استخدامی وارد دانشگاه فرهنگیان شده‌اند، عنوان کرد: این افراد باید پس از گذراندن دوره یک ساله، گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمی را دریافت کنند و پس از آن اجازه ورود به عرصه تدریس را دارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان در سال جاری اظهار کرد: ۱۰ هزار دانشجو از طریق کنکور سرارسری پذیرش خواهند شد که ۴۰ درصد از آنان گرایش مقطع ابتدایی و ۶۰ درصد گرایش دبیرستان دارند. ۱۰ هزار دانشجوی دیگر از طریق آزمون استخدامی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وی با بیان اینکه به تعداد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اضافه نخواهد شد، عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان فاقد بودجه عمرانی بوده و نمی‌تواند یک پروژه عمرانی را آغاز کند اما ۷۰ درصد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان نیازمند نوسازی است و تلاش شده این نوسازی‌ها انجام شود.

مهرمحمدی با اشاره به کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجویان اظهار کرد: این کسری جهت تامین هزینه‌های دانشگاهی بوده و محدود به خدمات خاصی مانند تغذیه، خدمات خوابگاهی و… نیست.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطرنشان کرد: هر سال بالغ بر ۵۰ درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان که معادل ۴۰ هزار دانشجو است، به وسیله کنکور سراسری در دانشگاه پذیرش می‌شوند. در هر دوره ۴ ساله ۲۰ هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های دیگر نیز از طریق آزمون وارد دانشگاه می‌شوند و مابقی هم از طریق روش جدیدی به نام «دو به اضافه دو» به جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌پیوندند. روش دو به اضافه دو بدین شکل است که افراد دو سال را در دانشگاه‌های دیگر و دو سال بعدی را در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل می‌پردازند.