تاکید معاونان پژوهشی دانشگاه ها بر تامین اعتبار تجهیزات آزمایشگاهی

به گزارش  روز جمعه کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری و برنامه­ریزی پژوهش و فناوری در منطقه چهار کشوری با حضور «وحید احمدی» معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، مدیران ستادی این وزارتخانه، مدیران کل ادارات استاندارد و اعضای منطقه چهار کشور به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا همدان تشکیل شد.
بحث و تبادل نظر اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه­ریزی پژوهش و فناوری این منطقه در حوزه های مختلف پژوهشی و علمی، چند مصوبه داشت که ضرورت پیگیری تأمین اعتبارات لازم به ویژه اعتبارات ارزی برای تقویت آزمایشگاه های منطقه چهار از طرف وزارت علوم، از جمله آنهاست.
این اعضا همچنین تهیه شاخص ها و برنامه های مدون در حوزه کارآفرینی توسط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری منطقه چهار و تعمیم آن به دیگر مراکز پژوهش و فناوری کشور را خواستار شدند.
اعضای این شورای سیاستگذاری از مسئولان پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری درخواست کردند گزارش تحلیلی بر وضعیت چاپ مقاله های تولید شده در سال های 2015 و 2016 منطقه چهار را تا پایان مهرماه امسال انجام داده و در اختیار دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری قرار دهد.
دسته بندی مقاله های تولید شده در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منطقه چهار به همراه چالش ها و راهکارهای کیفی سازی تولیدات علمی با مشارکت پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای ارائه به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز از دیگر مصوبه های این گردهمایی بود.
براساس مصوبه های این نشست، دانشگاه های منطقه چهار باید حداقل به میزان 15 درصد اعتبارات خود را صرف پژوهش و فناوری کنند و با توجه به این که برنامه ششم در حال بررسی و تدوین است، دفتر امور فناوری و دفتر امور پژوهشی که مسئولیت تهیه و پیشنهاد برنامه های اجرایی پژوهش و فناوری در برنامه ششم را برعهده دارد، نظرات دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری منطقه چهار را کسب و در برنامه اعمال کند.
اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه­ریزی پژوهش و فناوری منطقه چهار کشور همچنین مقرر کردند دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری این منطقه، ساماندهی وضعیت تحصیلات تکمیلی را در اولویت برنامه های پژوهشی خود قرار دهند و گزارش آن را به دفتر امور پژوهشی وزارت علوم ارسال کنند.
براساس مصوبات این نشست، دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری کشور به ویژه اعضای منطقه چهار موظف شدند با توجه به اهمیت آزمایشگاه های مرجع و استاندارد موضوع استاندارد سازی آزمایشگاه مرکزی و همچنین اخذ ایزو 17025 و آزمایشگاه همکار را با همکاری اداره کل استاندارد هر استان در اولویت کاری خود قرار دهند تا امکان اتصال آن ها به شبکه آزمایشگاه های کشورهای اسلامی فراهم شود.
تدوین طرح پیشنهادی نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در حوزه پژوهشی و تخصیص اعتبارات و امکانات بر اساس شاخص نظام ارزیابی علمی پژوهشی در منطقه چهار، تهیه سند جامع و نقشه راه شبکه آزمایشگاه های علمی ایران ( شاعا) بر مبنای برنامه های اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر مصوبه های این گردهمایی بود.
اعضای این شورای سیاستگذاری پژوهشی در بخش دیگری از مصوبه های خود، پیگیری ردیف اعتبار برای شبکه «شاعا» از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همچنین ایجاد حساب مستقل برای آزمایشگاه های مرکزی از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم را خواستار شدند.
آنها همچنین بر لزوم تهیه شیوه نامه ارائه خدمات آزمایشگاهی مشترک و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی یکدیگر از سوی اعضای منطقه چهار به عنوان پایلوت و تسری آن به دیگر مناطق کشور تاکید کردند.
استفاده از تجربه های دانشگاه صنعتی همدان در زمینه اشتغالزایی دانشجویان در صنایع کوچک و بزرگ و تدوین طرح توانمندسازی شرکت های دانش بنیان برای به روز رسانی و حضور در بازارهای بین المللی از طریق ایجاد مشوق ها و حمایت های قانونی نیز از دیگر خواسته های اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه­ریزی پژوهش و فناوری منطقه چهار کشور بود.
تهیه و اجرای برنامه ها و مأموریت های مشترک بین دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری در زمینه انتقال تکنولوژی، تجاری سازی، صندوق های پژوهش و فناوری و مراکز نوآوری در راستای دانشگاه کارآفرین نیز در این جلسه به تصویب رسید.
تلاش و همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری برای انتخاب شاخص های ارزیابی یکسان برای رتبه بندی دانشگاه ها از دیگر تاکیدات اعضای این شورا بود.
اعضای حاضر در جلسه شورای سیاستگذاری پژوهش منطقه چهار کشور از معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم خواستند در تدوین آیین نامه های مرتبط به دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری نقش بیشتری برای دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری منطقه قائل شود.
آنها همچنین به مناطق پژوهش و فناوری کشور توصیه کردند با توجه به سیاست های وزارت علوم، در برنامه ریزی های وزارت علوم مشارکت فعال داشته باشند و برنامه عملیاتی خود را برای اجرای سیاست های وزارت به ویژه در برنامه اقتصاد مقاومتی ارائه کنند.
اعضای شورا با یادآوری اینکه دانشگاه بوعلی سینا مجوز تاسیس دانشگاه کشورهای گروه دی8 (D8 – در حال توسعه اسلامی) را از شورای گسترش آموزش عالی اخذ کرده است، بر توجه و حمایت بیشتر وزارت علوم نسبت به تجهیز آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه تاکید کردند تا امکان خدمات آزمایشگاهی به منطقه و پژوهشگران کشورهای عضو از این طریق فراهم شود.
شورای سیاستگذاری و برنامه­ریزی پژوهش و فناوری منطقه چهار کشور در پایان مصوبه های خود از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی خواستند باهدف جلوگیری از تخلفات علمی، نسبت به راه اندازی کمیته برخورد با تخلفات پژوهشی و نیز برگزاری کارگاه های علمی نسبت به افزایش آگاهی درخصوص مصادیق تخلفات پژوهشی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی اقدام کنند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *