پودمان های جدید دردانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین می شود

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از روز شنبه ایرنا، محمد حسین امید گفت: سیر نزولی متقاضیان ورود به آموزش عالی کشور شیب تند دارد و طبق برآوردهای انجام شده این روند نزولی تا انتهای برنامه هفتم توسعه ادامه دارد.
وی افزود: با سیاست های جدید جمعیتی، تقاضای آموزش عالی از حدود 10 سال دیگر یعنی پایان برنامه هفتم مجددا افزایش می یابد و آموزش عالی کشور در یک دوره 10 ساله با نرخ منفی تقاضا برای آموزش عالی مواجه است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در این سیر نزولی تعداد متقاضایان ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی ممکن است کاهش یابد چرا که در کشور ما هنوز فرهنگ کار و مهارت آفرینی به فرهنگی عمومی تبدیل نشده است.
امید با بیان اینکه ظرفیت موجود مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر از متقاضیان ورود به این دانشگاه است، گفت: اگر آسیب شناسی کلی صورت گیرد در زمانیکه نیاز و تقاضا برای آموزش عالی زیاد بوده برخی سیاست های کمیت گرایانه در دولت های قبل باعث شد تا ظرفیت سازی بدون مطالعه و پیش بینی نیاز آینده به شدت افزایش یابد به نحوی که به طور میانگین برای هر متقاضی تحصیلات عالی دو صندلی وجود دارد این در حالی است که زمانی تنها 10 درصد شانس قبولی در آموزش عالی وجود داشت.
وی عنوان کرد: مشکل خالی ماندن ظرفیت ها برای تمامی دانشگاه ها مانند دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و موسسات غیرانتفاعی وجود دارد و باید برای این دوره برنامه ریزی متناسب با شرایط کشور صورت گیرد تا از ظرفیتهای ایجاد شده به نحو مناسبی استفاده شود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کمیت گرایی آموزش عالی زمانی دامن این دانشگاه را نیز گرفت و باعث شد که این دانشگاه نیز در اغلب استان ها به ویژه در استان تهران به سمت پذیرش بیش از نیاز بازار کار حرکت کند.
امید خاطرنشان کرد: این درحالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه مهارتی و فناوری محور است و باید متناسب با نیازهای شغلی افراد و جامعه عمل کند. بنابراین ورود کمیت گرایی موجب شد تا دانشگاه از راه اصلی خود خارج شود و به سمت رشته های شبه نظری و کم هزینه و بدون باز کار واقعی سوق یابد.
وی تاکید کرد: توجه به کمیت موجب شد تا زمانی تعداد دانشجویان این دانشگاه به نزدیک یک میلیون نفر نیز برسد و عدم توجه به مهارت محوری در تربیت این دانشجویان موجب شد تا اعتبار دانشگاه زیر سوال برود و در برخی استخدام ها برای دانشجویان این دانشگاه مشکلاتی ایجاد شود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه باید به ماموریت اصلی خود باز گردد گفت: این دانشگاه بستر خوبی برای ایجاد دانشگاه نسل سوم را دارد چرا که می تواند همگام با نیاز جامعه و بازار کار حرکت کند.
امید خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه و گسترش دانشگاه های نظری محدودیت ایجاد شده اما در این برنامه برای دوره های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای و رشته های مهارتی توسعه پیش بینی شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، وی گفت: برای توسعه فعالیت های این دانشگاه باید تلاش کنیم و روند تصویب رشته ها و پودمان های جدید را سریعتر کنیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: اولویت ما در این دانشگاه ایجاد تک پودمان ها و دوره های بازآموزی است که این روند با کمک واحدهای استانی محقق خواهد شد.
امید افزود: درحال برنامه ریزی هستیم تا با راه اندازی کمیته هایی، بخشی از فعالیتهای مربوط به برنامه ریزی درسی در استان ها انجام و این برنامه ها در ستاد مرکزی دانشگاه تایید شود تا از این طریق روند تدوین رشته ها تسریع شود.
وی اظهار داشت: باتوجه به فراوانی دوره های و رشته های نظری در دیگر دانشگاه های کشور، اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی به هیچ وجه توسعه رشته های بدون بازار کار و غیر مهارتی نیست.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: هدف ما این است افرادی که برای تحصیل وارد این دانشگاه می شوند به واسطه مهارتی که آموخته اند به سرعت وارد بازار کار شوند و حتی برای دیگران نیز زمینه اشتغال را فراهم کنند.
امید با بیان اینکه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی باید ظرفیت های استان خود را شناسایی و احصا کنند، گفت: مراکز علمی کاربردی در نقاط مختلف کشور که توانایی پذیرش دانشجوی خارجی را دارند باید برای توسعه این امر برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *