بیست وچهارمین آئین بزرگداشت پرفسورحسابی برگزار شد

به گزارش  کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار گروه علمی ایرنا، بیست و چهارمین آئین بزرگداشت پرفسور محمود حسابی امروز پنج شنبه با حضور جمع زیادی از شخصیت ها سیاسی و همچنین دوستداران علم و هنر این مرز و بوم در منزل شخصی آنمرحوم واقع در میدان تجریش چهارراه حسابی برگزار شد.
ایرج حسابی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهارکرد:موضوعی که ارزش دارد این است که تقریبا در این محفل می توان حضور چهارنسل شامل استاد دانشگاه، معلم، دانشجو و دانش آموز را مشاهده کرد که برای ادای دین به یکی از مشاهیر میهن خود گرد یکدیگر جمع شده اند.
وی با بیان اینکه، حدود 10 هزار دعوتنامه برای افراد مختلف جهت حضور در این آئین ارسال شده بود، گفت: به قول مرحوم مادرم (سرکارخانم حائری) همین که نفس اهالی علم و هنر در این فضا پخش شود خود برای شادی روح آنمرحوم کافی است چراکه اهمیتی به علم داده شده است.

**مرحوم حسابی نماد اخلاق در علم و فناوری است
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در آئین بزرگداشت پروفسور حسابی در سخنانی با بیان اینکه، در فرهنگ ایران زمین علم و فناوری در کنار اخلاق مفهوم دارد، گفت: مرحوم حسابی نماد اخلاق در علم و فناوری است.
دکتر سعداله نصیری قیداری افزود: مرحوم حسابی نماد اخلاق درعلم و فناوری است؛ چه زمانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل بود و از سنت و اخلاق ایران زمین دور نشد و با دیدین تمدن غرب مسحور این تمدن نشد چراکه مادر بزرگوار او سنت و فرهنگ ایرانی را بخوبی در حوزه های ادبیات، فرهنگ، موسیقی و مذهب به او آموخته بود همه عناصری که در فرهنگ ایران زمین است در وجود مرحوم استاد حسابی نهفته بود.
وی یاد آور شد: یونسکو را بر اساس فرهنگ و آموزش و علم بنا نهادند به این دلیل که جنگ و خونریزی و اقتصاد و سیاست و نظامی گری راه حل رسیدن به صلح وعدالت نیست. بلکه تنها خصلت انسان علم و فرهنگ و آموزش است و فرق آن با سایر موجودات و مخلوقات هم در همین جا است باید راه حل رسیدن به سعادت و صلح باشد.
قیداری خاطر نشان کرد اگر می خواهید در سطح جامعه صلح باشد و جنگ نباشد باید به فرهنگ و علم و آموزش پناه ببریم و در ذهن انسان ها صلح ایجاد کنیم تا بر اساس ذهنیت صلح جو در بستر جامعه عدالت و صلح برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه، مرحوم دکتر حسابی در سال های پس از جنگ جهانی دوم در ایران مشغول خدمت علمی و فرهنگی بود، گفت: ایرانیان در گذشته تاریخ خود مشاهیر بزرگی را در حوزه علم و فرهنگ تحویل بشریت دادند به طوریکه امروز 33 نفر از آین مشاهیر در فهرست جهانی ثبت شده و تعداد کثیری از این بزرگان همچنان در لیست نوبت هستند که بنا به سهمیه محدودی که وجود دارد امیدواریم که ده ها سال بعد بتوانیم آنها را در فهرست یونسکو ثبت کنیم.
نصیری قیداری گفت:تنها جایزه ای که ایران در یونسکو ارائه می دهد جایزه ابن سینا است و دنیا پذیرفته است که ایران در هر زمانی که در حوزه علم و فناوری تلاش کرده این تلاش همسو و موازی با اخلاق و حفظ انسانیت بوده است و به درستی که اخلاق بدون علم و علم بدون اخلاق برای بشر سعادت نخواهد داشت.

**آثار خدمات پرفسور حسابی در آسمان این کشور می درخشد
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این آئین در سخنانی اظهارکرد: مرحوم حسابی به دلیل اینکه خادم مردم بود از جمله ستارگانی است که اثربخشی خدمات و نوع اندیشه، فکر و منش او سال های سال در آسمان علم و فرهنگ و ادب این کشور خواهد درخشید.
وی با بیان اینکه انسان ها در این جهان دو دوره حیات دارند گفت: یکی بخش حیات شناسنامه ای انسان ها است که همزمان با مرگ به پایان می رسد و دیگری دوره از حیات انسان است که از اثربخشی برای جامعه و بشریت برخوردار است.
نوید ادهم یکی از اهداف آموزش و پرورش را شناساندن چهره های ماندگار علم و فرهنگ و ادب کشور به دانش آموزان عنوان کرد و گفت: ما این کار را شروع کرده ایم به طوریکه در برخی از کتاب های تحصیلی و حتی کمک آموزشی شخصیت های خدوم این مملکت از جمله پرفسور حسابی معرفی شده اند و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مدارس و مراکز آموزشی نیز در سراسر کشور به نام استاد ارجمند پرفسور حسابی نامگذاری شده است، گفت:این به دلیل آن است که هنگامی که دانش آموز پای در این مراکز آموزشی می گذارد از این نام الهام گرفته و سبک زندگی چنین مردان بزرگی را الگوی خویش قرار خواهند داد.

**پرفسور حسابی مظهر تدبیر، امید و اعتدال بود
معاون حقوقی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این آئین با اشاره اظهارکرد: جامعه ما امروز بیش از گذشته نیازمند شخصیت هایی همچون پرفسور حسابی است که یاری گر نسل جوان در ساختن آینده کشور است.
امیر علی نعمت اللهی گفت: اگر در حال حاضر واژوه هایی همچون تدبیر، امید، توسعه و اعتدال در جامعه شنیده می شود مظهر همه این واژگان در زندگی پرفسور حسابی تبلور یافته بود.
وی افزود: بعنوان مثال این شخصیت علمی برجسته با آینده نگری خود در ساخت انواع و اقسام پروژه ها در حوزه های مختلف همچون طراحی و ساخت دانشگاه تهران مایه افتخار و عزت کشور را فراهم کرد.
نعمت اللهی در ادامه از شواری عالی انقلاب فرهنگی خواست در کنار اموزش و پرورش همکاری لازم را در شناساندن هرچه بیشتر منش و شخصیت پرفسور حسابی در بین نسل جوان داشته باشد.

**پرفسور حسابی از شخصیت والای اخلاقی برخوردار بود
یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این آئین اظهارکرد: حفظ یاد و خاطره مرحوم پرفسور حسابی برخاسته از ارزش های اخلاقی و صفات ستوده ای است که در چهره معصومانه آنمرحوم نقش بسته است.
حجت الاسلام اکبر حمیدزاده افزود: پرفسور حسابی ضمن اینکه داناترین و برجسته ترین شخصیت علمی معاصر است و در افکار اندیشمندان جای خود را باز کرده است، از شخصیت والای اخلاقی به معنای واقعی کلمه برخوردار بود.
وی گفت: بنده به مناسبت هایی که توفیق دیدار با پرفسور حسابی را داشتم بسیاری از جلوه های اخلاقی را در شخصیت ایشان مجسم می دیدم و متاسفانه برجستگی های شخصیتی این استاد برای نسل حاضر مستور مانده است که این یک فاجعه فرهنگی محسوب می شود.
حجت الاسلام حمیدزاده گفت: اگر بخواهیم شخصیت ها علمی را به اعتبار میزان تاثیرگذاری طبقه بندی کنیم، پرفسور حسابی یکی از افراد برجسته ای است که در تاریخ امروز ایران و شاید در فردا بیش از امروز خواهد درخشید.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به احادیثی از معصوم(ع) و اینکه، بر اساس منطق اسلام میزان ادب و احترام و پاسداشت انسان ها در گرو معرفت و دانش آنهاست، گفت: شخصیت های عالی مقام و متفکرین پیش از اینکه دنیا را ترک کنند بایستی به جامعه معرفی و تجلیل شوند.
حجت الاسلام حمید زاده در ادامه از زحمات ایرج حسابی فرزند مرحوم محمود حسابی در برگزاری سالانه آئین بزرگداشت این عالم برجسته علمی کشور تقدیر کرد.

**پرفسور حسابی پژوهش را روح دانشگاه می دانست
دکتر صمد فرخی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و شاگرد و همکار و شاگرد زنده یاد پروفسور حسابی نیز در این آئین با بیان اینکه استاد حسابی در سال 1350 بازنشسته شد خاطرنشان کرد: از آن سال تا سال 1371 حدود 21 سال به همراهی فرزند خود به دانشگاه آمده و ما از وجود ایشان بهره مند می شدیم.
وی با ذکر خاطره ای از پرفسور حسابی در روزهای بازنشستگی گفت:روزی پرفسور از شاگردان خود سوال کرد آیا می دانید تعریف یک دانشگاه خوب چیست؟ در این بین یکی از شاگردان ایشان اساتید خوب، دیگری فضای مناسب و شاگردی نیز لوازم سرگرمی را از ویژگی های یک دانشگاه برجسته عنوان کردند.
دکتر فرخی افزود: پرفسور حسابی در ادامه در عین اینکه تمام اینها را شرط لازم دانستند اما موضوع تحقیقات و امور پژوهشی را برای دانشگاه بسیار ضروی دانستند چراکه به اعتقاد این مرد برجسته علمی ایران زمین دانشگاه بدون پژوهش پژمرده خواهد بود.
شاگرد و همکار و شاگرد زنده یاد پروفسور حسابی گفت: پرفسور حسابی در آنزمان معتقد بودند که اگر دانشگاه سوربون نامی شده و همه جا شناخته شده است به دلیل انجام تحقیقاتی پژوهشی بود که خانواده کوری فیزیکدان و شیمیدان لهستانی(Marie Skłodowska-Curie) در زیرزمین این دانشگاه انجام می دادند.
اکبرترکان مشاور ارشد رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران، سیدضیاء هاشمی معاون وزیر علوم، پروانه مافی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان در مجلس دهم، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، سعداله نصیری قیدرای دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، حجت الاسلام والمسلمین اکبر حمیدزاده استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور پایتخت، مرتضی الویری، دکتر حسین باهر استاد دانشگاه شهید بهشتی و امیرعلی نعمت اللهی معاون حقوقی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله حاضران در این آئین بودند.
پروفسور حسابی در 12 شهریورماه 1371 در بیمارستان دانشگاه ژنو، به هنگام معالجه قلبی بدرود حیات گفت و مقبره آنمرحوم در زادگاهش شهر تفرش قرار دارد.
امسال نیز همچون سال گذشته دومین آئین گرامیداشت آنمرحوم روز پنج شنبه 18 شهریور ماه ساعت 17 در خانه ابدی این معلم پیشکسوت و همسرشان سرکارخانم حائری در شهر تفرش برگزار می شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *