معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری برنامه های آموزشی تخصصی پزشکی گفت: منظور از بازنگری عوض کردن تمامی برنامه‌های آموزشی نیست بلکه منابع آموزشی به روز می شود.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی در مراسم افتتاحیه شصت و سومین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی و سی‌امین دوره دانشنامه فوق تخصصی در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: زیرا در حال حاضر قدمت برخی از این برنامه ها مربوط به دو یا سه دهه پیش می رسد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مجازی و همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: برنامه آموزش مجازی را در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی آغاز کرده ایم و دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که درصدی از آموزش‌ تئوری خود را به صورت مجازی ارائه کنند.

لاریجانی افزود: دانشجویان دکتری تخصصی در رشته های علوم پزشکی می توانند یک چهارم از برنامه‌های آموزشی (کوریکولوم) خود را به صورت مجازی بگذرانند.

وی اظهار داشت: برنامه برگزاری آزمون‌های پزشکی به صورت بین المللی را به جد پیگیری کرده ایم تا حدی که دانشجویان برای گذراندن آزمون های بین المللی نیازی به سفر خارج ندارند .

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به قراردادهایی که با برخی کشورهای اروپایی بسته شده تلاش شده است آزمون های دانشنامه تخصصی (بوردهای تخصصی) را بر اساس استاندارد کشورهای توسعه یافته برگزار کنیم.

وی با اشاره به مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: برخی از دانشگاه‌های کوچک بسیار جدی در این زمینه کار می‌کنند اما انتظار دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ هم با جدیت این موضوع را پیگیری کنند چرا که در صورتی می توانیم به مرجعیت علمی برسیم که مأموریت‌گرایی را جدی بگیریم.

لاریجانی از آغاز اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی خبر داد و گفت: اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش‌های علوم پزشکی کشور، خاطرنشان کرد: این مرکز عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه آموزش و حوزه‌های دیگر را رصد می‌کند تا کمبودها و مشکلات شناسایی و در جهت رفع آن اقدام شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آموزش تخصصی پزشک خانواده در ۸ دانشگاه علوم پزشکی و لزوم ساماندهی آموزش این رشته، به بازنگری برنامه های درسی رشته‌های تخصصی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه بازنگری با سرعت پیش می رود اما منظور از بازنگری عوض کردن تمامی برنامه‌های آموزشی نیست بلکه منابع آموزشی به روز می شود زیرا در حال حاضر برخی از این برنامه ها مربوط به دو یا سه دهه پیش هستند.

وی از ابلاغ دستورالعمل برای ارزشیابی پایبندی به اصول حرفه‌ای دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت:‌ براساس این دستورالعمل می‌توانیم تنها آزمون ملاک ارزیابی دستیاران نخواهد بود و وضعیت حرفه‌ای آنها هم بررسی می شود.

لاریجانی نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را یک به ۱۸ برشمرد و گفت: با وجود ۱۶ هزار و ۸۶۳ عضو هیأت علمی و ۲ هزار و ۵۰۰ متعهد به خدمت در دانشگاه‌های علوم پزشکی این نسبت در برخی دانشگاه ها یک به ۱۸ و در گروه علوم پایه یک به ۱۱ است. متاسفانه در برخی دانشگاه‌های مناطق محروم این نسبت یک به ۶۰ است که باید با راهکارهایی کمبود هیأت علمی در آنجا جبران شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با کمبود ۱۰ هزار عضو هیات علمی مواجه هستند. البته در بسیاری از موارد به دلیل قانون تمام وقت جغرافیایی و کمبود تخصص‌ها، افراد تمایلی برای عضویت در هیات علمی ندارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به گسترش فعالیت سایت EducationIran و استقبال دانشجویان خارجی از آن گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده نزدیک چهار تا پنج هزار دانشجوی خارجی جذب دانشگاه‌های داخل کشور شوند.

وی با اشاره به تایید مدارک دانشگاه های خارجی اظهار داشت: وزارت بهداشت اعتبار مدرک ۵۰۰ دانشگاه اول دنیا را در حوزه پزشکی تایید می‌کند و مدارک دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، در صورتی که دانشگاه محل تحصیل آن‌ها جزو این ۵۰۰ دانشگاه باشد، مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

وی از برگزاری الکترونیک آزمون صلاحیت بالینی در سال ۹۴ در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: امسال نیز آزمون پیش‌کارورزی در ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم تا سال ۹۶ تمامی آزمون‌ها و انتخابات انجمن‌های علمی به صورت الکترونیک برگزار شود.