دانشگاه صنعتی شریف با فیلیپین و نروژ تفاهم نامه توسعه میادین نفتی امضا کرد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دانشگاه صنعتی شریف درجلسه ای که با حضور روسای دو شرکت ملی نفت فیلیپین و شرکت AGR نروژ، خانم نورهایم سفیر نروژ، فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف و آیت الهی مدیر پژوهشکده بالادستی نفت برگزار و تفاهم نامه ی همکاری در زمینه توسعه میادین نفتی به امضا رسید.
سفیر نروژ ابراز امیدواری کرد که با امضا و اجرای چنین تفاهم نامه هایی، آغازی بر افزایش همکاریهای مشترک میان طرفین بیش گذشته مورد توجه قرارگیرد.
همچنین مدیر عامل شرکت AGR که ارائه دهنده خدمات فنی نفتی است نیز با بیان این نکته که شرکت های نفتی جهان چندملیتی از مشتریان این شرکت هستند، اعلام کرد؛ تمامی تجهیزات و تکنولوژی هایی که در این شرکت وجود دارد را تحت این تفاهم نامه در اختیار دانشگاه صنعتی شریف قرار خواهد داد و به این ترتیب دانشگاه می تواند به بهترین نحو، برای توسعه میادین نفتی از آنها استفاده کند.
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت ملی نفت فیلیپین نیز ضمن قدردانی از رییس دانشگاه بابت فرصت پیش آمده برای حضور در جلسه ی امضای چنین تفاهم نامه ی با اهمیتی اعلام کرد که ایران اولین کشور خارجی است که این شرکت در آن سرمایه گذاری خواهد کرد.

** وزارت نفت طرح کلان خود را به دانشگاه ها واگذار کرده است
رییس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف گفت: از سوی وزارت نفت طرح‌های کلانی به دانشگاه‌ها واگذار کرده است.
شهاب‌الدین آیت‌الهی با بیان اینکه یکی از ملزومات این طرح‌ها استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است، افزود: کشور نروژ از یک طرف در زمینه نفتی بسیار پیشرفته و از طرف دیگر ارتباط خوبی با ایران دارد.
وی ادامه داد: ما ازکنسرسیوم نروژی و ایتالیایی دعوت کرده‌ایم که توافقنامه برای بهبود تولی از مخزن کوپال که یکی از مخازن بزرگ نفتی ما در جنوب است با یکدیگر امضا کنیم.
رییس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: این مخزن درشرایط فعلی مشکلاتی دارد که دانشگاه صنعتی شریف به تنهایی قادر به رفع کامل آنها نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم تا از شرکت‌های خارجی استفاده کنیم.
وی گفت؛ به همین منظور با چند شرکت‌ معتبر نروژی با حضور سفیر این کشور و رییس دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه هایی امضا شد.
وی تأکیدکرد: اگر بتوانیم یک درصد برداشت از مخزن کوپال را افزایش دهیم با قیمت نفت بشکه‌ای 50 دلار تقریبا 5 میلیارد دلار می‌توانیم درآمدزایی کنیم.
آیت‌الهی درمورد مشکل عمده مخزن کوپال گفت: مخزن کوپال مخزن خاصی است که مشکل عمده آن آسفالتینگ است. البته در شکل حفاری هم مشکلاتی وجود دارد که باعث از دست دادن چاه‌های نفتی می‌شود.
به گفته وی،‌ ما می‌توانیم از تکنولوژی‌های نوینی که نروژی‌ها ابداع و در کشور خودشان استفاده می‌کنند بهره‌ ببریم که این تکنولوژی‌ها از طریق دانشگاه شریف می‌تواند در دسترس قرار گیرد.
ایشان در مورد هزینه‌های این تفاهم نامه عنوان کرد: هزینه این پروژه‌ها توسط وزارت نفت حمایت می‌شود یعنی هم بودجه ریالی و هم بودجه ارزی برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم بودجه ارزی جوابگوی این پروژه باشد که مقدار اولیه بودجه آن تصویب شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شریف درادامه خاطرنشان کرد؛ این پروژه در سه مرحله کوتاه ‌مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی شده که مرحله کوتاه مدت آن که شش ماهه است.
وی خاطرنشان کرد؛ دانشگاه شریف در زمینه طرح‌های نفتی همیشه پیشرو بوده است و از گروه‌های مختلف در کشور دعوت به عمل آمده است و یک کنسرسیوم از دانشگاه‌های شیراز، شریف، آزاد، صنعت نفت و پژوهشگاه‌های صنعت نفت و ازدیاد نفت تشکیل داده است که دانشگاه صنعتی شریف می‌تواند نقطه اتکای این دانشگاه‌ها باشد.
فراهنگ**9187**1724

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *