هیاتی از دانشگاه های صربستان در راه تهران/ امضای یادداشت های همکاری در دستور کار

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار ایرنا از صربستان، استادان و رئیسان دانشگاه های جان نزبیت، دانشگاه نووی ساد، دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد، دانشگاه کراگویواتس در دیدارهای خود با رئیسان و استادان دانشگاه های مختلف در تهران و اصفهان از جمله درباره همکاری های دانشگاهی بخصوص در زمینه تبادل دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به گفت و گو و تبادل نظر می پردازند.
این سفر فرهنگی و دانشگاهی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به منظور افزایش تبادل فرهنگی و همکاری های دانشگای میان دو کشور تنظیم و هماهنگ شده است.
«اسلوبودان پایوویچ» رئیس دانشگاه خصوصی جان نزبیت صربستان که به همراه همکاران خود امشب عازم تهران است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد با اشاره به علاقه مندی همکاری های دانشگاهی با کشورمان، گفت: هیات 6 نفره متشکل از اساتید و روسای دانشگاه های مختلف در صربستان برای امضای یادداشت همکاری های دانشگاهی به ایران عازم هستیم و امیدوارم که این سفر گسترش همکاری های کنونی دانشگاهی را میان صربستان و ایران در برداشته باشد.
وی افزود: در این سفر دیدارهای متعددی با همتاهای ایرانی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت مدرس، دانشگاه تهران و پیام نور در تهران و سپس در سفر به اصفهان با رئیس دانشگاه این شهر و دیگر مسئولان دانشگاهی دیدارهای خواهیم داشت.
وی مهمترین هدف از این سفر فرهنگی و دانشگاهی را امضای یادداشت همکاری های دانشگاهی با ایران دانست و افزود: این یادداشت همکاری، اساس و پایه ای برای تبادل دانشجو و اساتید و همکاری های تحقیقاتی بین دانشگاه های دو کشور خواهد بود.
رئیس دانشگاه جان نزبیت صربستان آمادگی این دانشگاه را برای همکاری با دانشگاه های ایران اعلام کرد و گفت: در این سفر 10 بورسیه برای مقاطع کارشناسی ارشد و 10 بورسیه برای مقاطع دکتری را به دانشجویان ایرانی پیشنهاد می کنم.
وی تصریح کرد: دانشگاه جان نزبیت خواهان شراکت استراتژیک با دانشگاه های ایران در خصوص تبادل اساتید و دانشجو است و شرکای دانشگاهی ما می توانند به شبکه های بین المللی این دانشگاه متصل شوند و این بدان معناست که دانشگاه های ایران قادر خواهند بود با تمامی دانشگاه هایی که ما با آنها همکاری داریم، ارتباط برقرار کنند.
پایوویچ در ادامه گفت و گو با ایرنا افزود: این دانشگاه با 135 دانشگاه در کشورهای مختلف از جمله، انگلیس، اسلوونی، مکزیک، ایتالیا، رومانی، چین، روسیه توافق نامه همکاری امضا کرده است.
وی گفت که دوره های تابستانی و زمستانی این دانشگاه که به مدت 4 هفته، که دو هفته آن در بلگراد و دو هفته دیگر در اسلوونی که عضو اتحادیه اروپا است، برگزار می شود.
وی اضافه کرد: دانشجویان در مقاطع کارشناسی می توانند در این دوره های کوتاه مدت در فصل تابستان یا زمستان که به زبان انگلیسی است شرکت و در پایان مدرک علمی دریافت کنند که این دوره ها برای ادامه تحصیلات دانشجویان در رشته هایشان بسیار مفید خواهد بود.
رئیس داشگاه جان نزبیت به برگزاری هیجدهمین کنگره بین المللی علمی فدراسیون کشورهای آمریکای لاتین در بلگراد که در آن حدود 800 نفر از استادان و رئیسان دانشگاهها شرکت خواهند کرد، اشاره کرد و گفت: این کنگره علمی و دانشگاهی از 25 تا تا 28 ژوئیه سال 2017 برگزار می شود و از استادان و رئیسان دانشگاه های ایران برای شرکت در این کنگره دعوت می کنم.
وی پیشنهاد برگزاری میزگردی را با شرکت استادان و رئیسان دانشگاه های کشورهای آمریکای لاتین در تهران و همچنین برگزاری میزگردی مشابه را در بلگراد که در آن دانشگاهای ایران شرکت داشته باشند، پیشنهاد کرد.
پایوویچ از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برای اقدامات فرهنگی و آشنایی فرهنگ ایران به مردم صربستان قدردانی کرد و گفت: برخی از دانشجویان این دانشگاه در کلاس های زبان فارسی که توسط رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد تشکیل شده است، حضور دارند و دو نفر از آنها نیز برای آشنایی بیشتر با زبان فارسی از طرف این رایزنی به ایران عازم شده اند.
وی همچنین به شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که ایران میهمان ویژه آن است، اشاره و پیشنهاد کرد که ضمن دعوت از ناشران، هنرمندان و شاعران ایرانی در این نمایشگاه هر روز کنفرانس های مختلفی برگزار شود که درباره فرهنگ، ادبیات، فیلم، هنر و تمدن ایرانی صحت شود تا اینکه مردم بتوانند با تمدن و فرهنگی غنی ایران بیشتر آشنا شوند.
رئیس دانشگاه خصوصی جان نزبیت صربستان، فعالیت های رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در معرفی فرهنگ ایران را ستود و گفت: ایران به لحاظ داشتن شاعران بزرگی همچون فردوسی، حافظ شیرازی، سعدی، مولوی، خیام و نظامی، فرهنگی بسیار غنی دارد.
استادان و رئیسان دانشگاه های صربستان در گروه های علوم دینی، انسانی، فناوری و پزشکی از 19 تا 24 شهریور ماه در ایران اقامت خواهند داشت که در این مدت ضمن امضای یادداشت همکاری به منظور ارتقای روابط و همکاری های دانشگاهی با همتایان خود در تهران و اصفهان در باره همکاری های دانشگاهی گفت و گو و تبادل تجربه می کنند.
بازدید از جاذبه های گردشگری شهر تهران، نشست و دیدار با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه تهران و سفر به شهر اصفهان و دیدار با استادان دانشگاه اصفهان و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر از برنامه های سفر هیات دانشگاهی صربستان به ایران است.
«اسلوبودان پایویچ» رئیس داشگاه جان نزبیت، «ایوانا ژیوانچویچ سکوروش» رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه نووی ساد، «پردراگ پوزوویچ» رئیس دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد، «ولادان تاتالوویچ» استاد دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد، «نبویشا آرسنیویچ» رئیس دانشگاه دولتی کراگویواتس و «تاتیانا ولینز ارکانیواتس» استادیار دانشکده داندانپزشکی دانشگاه کراگویواتس صربستان هیات دانشگاهی صربستان در سفر به ایران را تشکیل می دهند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *