معاون دبیرخانه مناطق آزاد:مناطق آزاد باید در خدمت تولید علم باشند

معاون دبیرخانه مناطق آزاد:مناطق آزاد باید در خدمت تولید علم باشند

معاون دبیرخانه مناطق آزاد:مناطق آزاد باید در خدمت تولید علم باشند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی زم روز پنجشنبه در اولین نشست یک روزه روسای دانشگاه های مستقر در مناطق آزاد در منطقه آزاد ارس افزود: مناطق آزاد در کنار پیشتازی در عرصه تولید، اشتغال و رشد اقتصادی باید زمینه رشد علمی را فراهم کنند.
وی از مراکز علمی و آموزش عالی به عنوان اتاق فکر و اندیشه در مناطق آزاد یاد کرد و اظهار داشت: بازیافت علمی دانشگاهی و مشارکت طرح ها و برنامه ریزی ها با نقش آفرینی مراکز آموزش عالی امکان پذیر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مناطق آزاد کشور با گلایه از وجود کاستی هایی در سیستم نظام آموزشی کشور، از آن به عنوان بیماری علمی یاد و راه علاج آن را در توسعه علم و فنآوری در مناطق آزاد با رونق مراکز آموزشی بین المللی بیان کرد.
حجت الاسلام زم به بهره مندی بیش از 50 هزار میلیارد ریالی دانشگاه ها از اعتبارهای دولتی اشاره کرد و یادآور شد: خروجی این هزینه ها تولید مدرک و بیکاری در جامعه است.
وی مهاجرت سرمایه های علمی و نخبگان از کشور را معضل اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: دانشگاه های مستقر در مناطق آزاد باید با بهبود کمی و کیفی خدمات علمی و آموزشی در این زمینه نقش آفرینی کنند.
حجت الاسلام زم ادامه داد: باید تحولی اساسی در توسعه علمی کشور رخ دهد که بی شک تلاش مناطق آزاد با جذب دانشجو و حتی استاد خارجی با تکیه بر امکانات موجود در این زمینه موثر خواهد بود.
وی یادآوری کرد: در گذشته به دلیل سوء مدیریت شاهد برخی انحراف ها در مناطق آزاد بودیم که با برنامه ریزی در دولت تدبیر و امید از این انحراف ها و کج روی ها کاسته شده و شتاب علمی و اقتصادی مناطق آزاد سرعت گرفته است.
حجت الاسلام زم، تحقق شیوه های مشارکت دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید و هیات های علمی را بهره مندی صحیح از ظرفیت ها و امکانات موجود در مناطق آزاد بیان کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این نشست گفت: شتاب علمی در مناطق آزاد محسوس بوده اما کافی نیست و باید همسو با رشد اقتصادی، رشد علمی را نیز تقویت کرد.
محسن خادم عرب باغی افزود: توسعه علم و آگاهی و توانمندی علمی می تواند رفاه و آسایش را در جامعه تحقق بخشد که این مهم می تواند در مناطق آزاد عملی شود.
وی با بیان اینکه توسعه بدون علم، هدر رفت سرمایه هاست، یادآوری کرد: علم نباید با صنعت، کشاورزی و اقتصاد جامعه بیگانه شود که در این صورت نتیجه ای جز بیکاری عاید جامعه نمی شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به وجود ظرفیت های بالقوه در توسعه علمی این منطقه، یادآور شد: وجود 6 هزار دانشجو در 6 واحد دانشگاهی در منطقه آزاد ارس از سرمایه های بزرگ این منطقه بوده که در ارتقای سطح علمی موثر است.
عرب باغی ادامه داد: در ایجاد ارتباط علم با صنعت در منطقه آزاد ارس کارهای خوبی صورت گرفته که رشد و توسعه همه جانبه را در این منطقه به ارمغان آورده است.
وی از دانشگاه های مستقر در منطقه خواست در جذب دانشجوی خارجی متناسب با نیازهای منطقه تلاش کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست، تقویت فرهنگی و اجتماعی را در توسعه کشور مفید دانست و گفت: رشد علمی مراکز آموزش عالی می تواند در رونق اقتصادی موثر باشد.
سعید شبستری افزود: در دولت قبلی دانشگاه ها از رویکرد و رسالت اصلی خود فاصله گرفته بودند و دولت یازدهم برای بهبود شرایط تلاش فراوانی کرده است.
وی بر ضرورت رشد پارک های فناوری تاکید کرد و یادآور شد: این فرآیند انگیزه و نگرش جدید را می طلبد که در دولت تدبیر و امید این همت والا وجود دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی به تمایل نداشتن دانشجویان مهاجر برای تحصیل در داخل کشور اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد به سبب دارا بودن مزیت های خاص می توانند در این خصوص نقش آفرینی کنند.
شبستری، بر نقش توسعه علمی در حل بسیاری از مشکلات جامعه تاکید کرد و تحقق مهم ترین مساله کشور یعنی اقتصاد مقاومتی را در ارتباط با آن دانست.
در این نشست کمیته های پنجگانه متشکل از روسای دانشگاه های 40 گانه مناطق آزاد کشور در خصوص عضویت در سازمان های بین المللی، شناسایی و جذب استاد خارجی، تثبیت برنامه های آموزشی و حذف محدودیت با ترفیع و جایگاه مناطق آزاد، راه اندازی وب سایت مشترک بین دانشگاه ها مطالبی ارایه کردند.
در پایان این نشست بیانیه ای در برگزاری منظم و مداوم این نشست ها، تشکیل شورای راهبردی مناطق آزاد، عضویت دانشگاه های مستقر در مناطق آزاد در سازمان های بین المللی و تشکیل کنسرسیوم تبادل استاد و دانشجو صادر و مورد تصویب شرکت کنندگان قرار گرفت.
7222/8023/518/ 1539 – موسی فعالیان

 

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *