تغییرسهم مصاحبه ونمره کتبی آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

مصاحبه با رتبه ۵ کنکور ارشد سال ۹۵ رشته تغذیه

سعیده جعفری‌نسب متولد ۱۳۷۰ در همدان است که در مقطع کارشناسی ارشد رشته تغذیه رتبه ۵ کنکور سال ۹۵ را کسب کرده است. وی کارشناسی خود را در همین رشته در دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۳ به اتمام رساند و مقطع کارشناسی ارشد را نیز در همین دانشگاه پذیرفته شده است. جعفری‌نسب درباره نحوه موفقیت خود در کنکور سال ۹۵ با همدان‌پیام به گفت‌وگو نشسته است.
چه شد که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
در دبیرستان رشته تجربی را انتخاب کردم و برای ادامه تحصیل در دانشگاه تلاشم این بود که در یکی از رشته‌های برتر یا علوم پزشکی قبول شوم. در سال ۸۹ کارشناسی تغذیه دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم. در سال ۹۳ فارغ‌التحصیل شدم. سپس متوجه شدم همین رشته برایم جذابیت دارد و به همین دلیل کارشناسی ارشد را هم رشته تغذیه انتخاب کردم و تصمیم دارم تا مقطع دکتری هم ادامه دهم.
چگونه خانواده شما را در رسیدن به این هدف کمک کرد؟
خانواده‌ام به تصمیم من احترام زیادی قائل بود. پدرم شرایط را به خوبی برای درس خواندن من مهیا کرده است. خانواده‌ام هرگاه می‌خواستند مسافرت بروند به من اصرار نمی‌کردند که آنها را همراهی کنم. همیشه سعی می‌کردند در خانه آرامش وجود داشته باشد. حتی پس از گرفتن لیسانس برایم موقعیت شغلی مناسب پیدا شد ولی چون هدفم ادامه تحصیل بود و می‌دانستم اگر خودم را با کار مشغول کنم از هدفم باز می‌مانم، قید کار کردن را زدم. البته می‌شد در کنار کار کردن ادامه تحصیل هم بدهم اما هدف من برتر بودن در رشته‌ام است.
چگونه به چنین موفقیتی دست یافتید؟
برای رسیدن به هر هدفی یک دوره برنامه‌ریزی شده نیاز است. در این دوره باید هدف‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم. طبیعی است که در این مسیر بارها دلسرد شویم؛ چون موانع مختلفی وجود دارد که مانع رسیدن به هدفمان می‌شود.
در طول این مدت تفریحات و میهمانی‌های مختلفی پیش می‌آید که در انتخاب دچار تردید می‌شویم و دلمان می‌خواهد در کنار خانواده به تفریح برویم. ولی آنچه که نیاز داریم اراده فولادین برای رسیدن به هدف است و داشتن این اراده هم خیلی سخت است.
آیا از مشاور و یا دیگران هم برای پیدا کردن راه درست درس خواندن استفاده کردی؟
دوست صمیمی‌ام سال گذشته رتبه خوبی در مقطع کارشناسی ارشد کسب کرده بود، در انتخاب جزوه‌های خوب کمکم کرد. من ماه‌ها وقت گذاشتم تا بهترین کتاب‌ها و جزوه‌ها را برای خواندن انتخاب کنم.
زمانی که برای به دست آوردن رتبه تک‌رقمی در کنکور ارشد گذاشتی، چقدر بود؟
تا روز کنکور ۹ ماه شب و روز خانه بودم و فقط برای شرکت در آزمون‌ها یا موارد خیلی ضروری از خانه بیرون می‌رفتم. چون برای کسب رتبه تک‌رقمی زمان زیادی برای درس خواندن نیاز داشتم. تا آخرین لحظه هم درس خواندم.
به دست آوردن موفقیت در تحصیل به چه مواردی بستگی دارد؟
به روش درس خواندن، هوش و استعداد، انتخاب رشته مناسب و شرایط محیطی بستگی دارد. ممکن است شخصی ضریب هوشی بالایی داشته باشد و به همین دلیل وقت کمی برای درس خواندن بگذارد اما همه اینها با تناسبی باید در کنار هم وجود داشته باشد.
کمی درباره نحوه درس خواندنت بگو.
در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، مقدار مشخصی از کتاب‌ها و جزوه‌ها را می‌خواندم تا در آزمون‌ها شرکت کنم. پس از آزمون‌ها خودم را بررسی و نقاط ضعفم را شناسایی و سپس آنها را رفع می‌کردم. تا عید روزی ۸-۷ ساعت درس می‌خواندم اما از ابتدای سال ۹۵ تا اردیبهشت ماه از صبح که بیدار می‌شدم، درس می‌خواندم تا شب. چون مطالب حجیم و سنگینی بود و باید بارها دوره می‌کردم. رشته‌ام حفظیات زیادی دارد و اگر یک روز آنها را دوره نمی‌کردم خیلی از نکات را فراموش می‌کردم. به خصوص برای دروس فیزیولوژی و بیوشیمی بیشترین زمان را می‌گذاشتم چون در کنکور درس‌های مهمی هستند.به اضافه اینها چون به زبان انگلیسی تسلط دارم، در کنکور بالای ۹۰ درصد زدم که کمک زیادی به کسب رتبه تک‌رقمی کردم.
زبان انگلیسی را چگونه آموختی؟
از کلاس سوم راهنمایی کلاس زبان می‌رفتم و در کنار آن چون علاقه زیادی به آن داشتم وقت زیادی را برای خواندن و یادگیری‌اش در منزل می‌گذاشتم. حتی من همزمان در کنکور زبان هم شرکت کردم و به خاطر شرایطی که برای به وجود آمده بود تنها نیم ساعت در کنکور نشستم اما با این حال رتبه بالایی آوردم و می‌توانستم در دانشگاه علامه و تهران قبول شوم اما چون به اندازه کافی به این رشته تسلط دارم و هدفم ادامه رشته تغذیه بود، رشته زبان را انتخاب نکردم.
کمی درباره رشته تغذیه توضیح بدهید.
هدف رشته تغذیه اصلاح سبک زندگی مردم و عادت‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌هاست و سعی می‌کند در کنار درمان پزشکی شرایط تغذیه‌ای مناسبی فراهم کند تا تعادل جسمی و روحی برای مردم وجود داشته باشد.
این رشته در دنیا طرفداران زیادی دارد ولی در ایران چون رشته جدیدی است بسیاری از افراد آن را نمی‌شناسند و یا بسیاری از مردم صرفاً از متخصصان آن برای رژیم‌های چاقی و لاغری استفاده می‌کنند. در صورتی که در سطح کلان سلامت تک‌تک افراد را دربر می‌گیرد و امیدوارم مردم اهمیت بیشتری به کارشناسان و متخصصان این رشته بدهند؛ چون سلامت آنها در تغذیه مناسب و بدون اشکال است. آنها نباید به رژیم‌های تجاری و تجویزهای فضاهای مجازی متکی شوند؛ چون ممکن است در کوتاه‌مدت افراد به نتیجه دلخواه خود برسند اما بسیاری از این روش‌ها در بلندمدت افراد را دچار مشکلات جسمی و حتی روحی می‌کند.
صحبت آخرتان؟
از تک‌تک اعضای خانواده که شرایط را برای من فراهم کردند تا بتوانم موفق شوم، تشکر می‌کنم و شادی این موفقیت را تقدیم پدرم و روح مادرم می‌کنم.
***
پدر سعیده جعفری‌نسب که فرزند خود را در این مصاحبه همراهی کرده بود، درباره دلایل موفقیت دخترش چنین گفت: در دوره دبیرستان هیچگاه معدل تحصیلی سعیده کمتر از ۱۹ نبود. این نشان می‌داد که هم تلاش زیادی می‌کند و هم هوش و استعداد خوبی برای تحصیل دارد. من برای رسیدن به موفقیت آنچه از دستم برمی‌آمد برایش انجام دادم و به درخواست‌های معنوی، حمایتی و تشویقی‌اش توجه ویژه‌ای داشته‌ام.
هر زمانی که برای کلاس خصوصی یا مدرسه‌ای که خودش انتخاب می‌کرد، نیاز به هزینه داشت، پرداخت کرده‌ام و همیشه تشویقش کرده‌ام که هدف‌های بزرگ و والایی برای خودش در نظر بگیرد و باور داشته باشد که به هدفش می‌رسد.
من مطمئن هستم که دخترم در آینده‌ای نزدیک یکی از اساتید موفق دانشگاه خواهد بود. سعیده هر موفقیتی که به دست آورده به خاطر تلاش خودش است و وقتی چنین موفقتی به دست آورد، تمام خستگی از تنم درآمد.
جعفری‌نسب ‌گفت: من کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک دارم و چون در کنار شغل اصلی، در دانشگاه تدریس می‌کنم و همیشه با کتاب سروکار داشته‌ام تأثیر زیادی در کتابخوان شدن دخترم گذاشته و مطمئن هستم صداقت در زندگی، لقمه حلال و تربیت سهم مهمی در موفقیت وی داشته است.