در آزمون دکتری هم می‌توان تغییر رشته داد/ تفاوت‌های آزاد و سراسری

برای متقاضیان شرکت در آزمون دکتری؛

در آزمون دکتری هم می‌توان تغییر رشته داد/ تفاوت‌های آزاد و سراسری

در حالی که دو روز به پایان مهلت ثبت نام آزمون دکتری باقی مانده است، یکی از سوالات شایع که داوطلبان را حسابی سردرگم کرده است، امکان ثبت نام در رشته‌های نامرتبط با مدرک کارشناسی ارشد است.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که دو روز به پایان مهلت ثبت نام آزمون دکتری باقی مانده است، یکی از سوالات شایع که داوطلبان را حسابی سردرگم کرده است، امکان ثبت نام در رشته‌های نامرتبط با مدرک کارشناسی ارشد است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق آخرین مصوبه دفتر پشتیبانی و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم از سال 90، الزام ارتباط رشته کارشناسی ارشد با رشته انتخابی داوطلب در آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز91، براساس اعلام سازمان سنجش در سه گروه آموزشی فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی از جدول رشته ها حذف شده‌اند.

به عبارت دیگر متقاضیان رشته های امتحانی مذکور بدون توجه به نوع مدرک کارشناسی ارشد می توانند در رشته امتحانی مورد نظر خود در سه گروه آموزشی فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی ثبت نام کنند.

همچنین آن دسته از داوطلبانی که با توجه به این موضوع علاقمند به تغییر رشته امتحانی خود هستند می توانند در فرصت باقیمانده نسبت به تغییر رشته خود اقدام کنند.

تفاوت کنکور دکتری آزاد و سراسری

آزمون دکتری و ارشد در دانشگاه آزاد امسال نیز تغییراتی دارد که توجه و آگاهی از آنها برای داوطلبان می‌تواند مفید باشد.

داوطلبان مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در صورت داشتن شرایط لازم مطابق مندرجات دفترچه راهنمای ثبت نام هیچگونه محدودیتی در ثبت نام دوره های مختلف آن مقطع نخواهندداشت؛ این یعنی به طور همزمان امکان ثبت نام در دوره های با آزمون و بدون آزمون در مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد وجود دارد.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد همچنین می‌توانند با توجه به علاقه و بدون در نظرگرفتن رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، در یک مجموعه امتحانی تا حداکثر 100 رشته محل را انتخاب نمایند.

ثبت‌نام علوم پزشکی‌ها

در خصوص علاقه مندان به تحصیل در گروه علوم پزشکی و همچنین متقاضیان شرکت کننده بدون آزمون کارشناسی ارشد رعایت شرط تجانس و سایر شروط با توجه به ضوابط موجود در دفترچه راهنما الزامی است.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌توانند با توجه به علاقه و بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در یک مجموعه امتحانی حداکثر تا 40 رشته محل را انتخاب نمایند. در خصوص متقاضیان بدون آزمون این مقطع، رعایت شرط تجانس و سایر شروط با توجه به ضوابط موجود در دفترچه راهنما الزامی می باشد.

محدودیت معدل

درخصوص متقاضیان کارشناسی ارشد بدون آزمون داشتن معدل کل حداقل 17 برای رشته های علوم انسانی و حداقل 16 برای سایر رشته ها ، در خصوص متقاضیان دکتری تخصصی بدون آزمون معدل کل حداقل 18.5 برای رشته های علوم انسانی، حداقل 17 برای رشته های پزشکی و دامپزشکی و حداقل 17.5 برای سایر رشته ها یکی از شروط اساسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *