دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه حقوق- کد 1126

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه حقوق- کد 1126

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

 معرفی رشته

آیا می دانستید اولین رشته هایی که در اولین دانشگاه های دنیا ایجاد شدند، پزشکی و حقوق بوده است؟ تعداد کثیری از دانش آموزانی که در دوره دبیرستان رشته انسانی را انتخاب می نمایند، در دانشگاه به سراغ رشته حقوق می روند. اما تا چه حد نسبت به رشته حقوق شناخت دارند، قابل تأمل است.

تا به حال فکر کرده اید فلسفه حقوق چیست؟ در مورد فلسفه حقوق در دنیای غرب تأملات زیادی شده است و آثار ارزشمندی از متفکران بزرگ عرضه شده است. جالب است بدانید که در دانشگاه های ایران فلسفه حقوق به عنوان درس یک واحدی و اختیاری ارائه می شود! سالانه تعداد زیادی دانشجو ازدانشگاه های مختلف که قابل شمارش هم نیستند، از رشته حقوق فارغ التحصیل می شوند و به عبارت دیگر کارشناس حقوق می شوند.
اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، چه  پاسخی برای این سؤال خواهید داشت اگر از شما پرسیده شود در لیسانس حقوق چه یاد می گیریم؟ بهترین پاسخ می تواند این باشد که ما دانش هنجارهای حقوقی را یاد می گیریم. به عبارت دیگر هنجار حقوقی شناس می شویم. حقوق دریچه ای به دنیای اعتباری می گشاید، برخلاف سایر علوم که  هرکدام از یک دریچه به واقعیات می پردازند.

گرایش های کارشناسی ارشد حقوق

1- گرایش حقوق عمومی در کارشناسی ارشد حقوق

گرایش حقوق عمومي در کارشناسی ارشد حقوق به بررسي و تبيين روابط في ما بين دولت و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي هر جامعه مي‌پردازد. مفهوم قدرت و حاكميت، حدود و ثغور اعمال حاكميت عمومي و چگونگي جلوگيري از تضييع حقوق افراد جامعه توسط مقامات عمومي از مباحث عمده اين گرايش مي‌باشد. حقوق اساسي، حقوق اداري، حقوق كار و حقوق مالي از زير‌شاخه‌هاي گرايش حقوق عمومی به شمار مي‌آيد و هدف نهايي آن تبيين مفهوم قدرت حاكميت و چگونگي اعمال حاكميت عمومي با توجه به حفظ حقوق اشخاص مي‌باشد. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق عمومي، از داوطلبان در پنج عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول روبرو مي‌باشد.

 

       عنوان درس   ضريب
       متون حقوقي
متون فقه
بين الملل عمومي
حقوق اداري
حقوق اساسي
    1
1
1
2
2

2- گرایش حقوق خصوصی در کارشناسی ارشد حقوق

از قدیمی ترین گرایش ها درکارشناسی ارشد حقوق، حقوق خصوصی است و شاید ساده ترین تعریف از آن همین باشد که حقوق خصوصی به دنبال تنظیم روابط افراد با یکدیگر است. گرایش حقوق خصوصي در کارشناسی ارشد حقوق، در واقع حقوق مادر محسوب شده و به تنظیم روابط بین افراد جامعه با یکدیگر می پردازد و دولت در آن نقش قابل توجهی را ایفا نمی نماید. این شاخه حقوق در مباحث حقوق مدني، مسئوليت مدني، حقوق تجارت، آيين دادرسي مدني، متون فقه، قواعد فقه و اصول فقه بحث مي‌نمايد. دانشجويان گرایش حقوق خصوصی در کارشناسی ارشد حقوق پس از فراغت از تحصيل تسلطي بر مباحث پيش گفته پيدا مي‌نمايند.

دانشجویان گرایش حقوق خصوصی، واحدهایی چون حقوق مدنی، مسئولیت مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، متون فقه، اصول فقه و قواعد فقه را میگذرانند. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق خصوصي، از داوطلبان در پنج عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول ذيل مي‌باشد.

       عنوان درس   ضريب
       متون حقوقي

حقوق مدني

حقوق تجارت

آيين دادرسي مدني

متون فقه

    1

3

1

1

1

3- گرایش حقوق بشر در کارشناسی ارشد حقوق

حقوق بشر علمي نوين و ميان رشته‌اي در عرصه جهاني است كه با مباني جامعه‌شناسي و فلسفه سر و كار داشته و در دهه‌هاي اخير به دليل ناكارآمدي مباني حقوق صرف و روابط اجتماعي داخلي و بين‌المللي نُزج گرفت.
دروسي همچون انسان‌شناسي، نقد مباني فلسفي حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بين‌الملل، حقوق همبستگي، حقوق مدني سياسي، حقوق اقتصادي اجتماعي فرهنگي، عدالت قضايي و حقوق بشر در اسلام جزء واحدهاي درسي گرایش حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد هستند. اين رشته بيشتر مورد توجه كساني است كه تمايل دارند در دانشگاه‌هاي خارجي به ادامه تحصيل و در سازمان‌هاي بين‌المللي به اشتغال بپردازند. از ويژگي‌هاي اين رشته در ايران برگزاري سمينارهاي متعدد و كارگاه‌هاي آموزشي است و زمينه همكاري‌ها و رفت و آمد علمي بين‌الملل را فراهم آورده، به نحوي كه اعزام دانشجو به خارج براي دوره‌هاي آموزش كوتاه مدت در هيچ گرايش مقطع كارشناسي ارشد حقوق تا اين اندازه صورت نمي‌پذيرد. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق بشر از داوطلبان در شش عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول ذيل مي‌باشد:

      عنوان درس   ضريب
       متون حقوقي

بين‌الملل عمومي

حقوق اساسي

حقوق مدني (تعهدات)

حقوق جزا و آيين دادرسي كيفري

سازمانهاي بين‌المللي

    2

2

3

1

1

2

 

4- گرایش حقوق تجارت بین الملل در کارشناسی ارشد حقوق

مورد این گرایش شاید بهترین جمله ای که می توان گفت این باشد آینده دارترین و در عین حال سخت ترین گرایش حقوق  حقوق تجارت بين‌الملل را مي‌توان مجموعه‌اي از قواعد حاكم بر مبادلات تجاري ميان اشخاص حقيقي و حقوقي دانست كه واجد خصيصه فرامرزي يا داراي عنصري خارجي است. موضوعاتي نظير بيع بين‌المللي كالاها، حقوق حمل و نقل‌هاي بين‌المللي، سازمان تجارت جهاني، شركتهاي چندمليتي، تجارت الكترونيك، تعارض قوانين، حقوق انرژي و داوريهاي بين‌المللي در اين رشته مورد مطالعه قرار مي‌گيرند. فقر شديد منابع مطالعاتي و نيروي انساني متخصص در اين زمينه عرصه را براي فعاليتهاي حرفه‌اي و پژوهشي دانشجويان اين رشته مهيا كرده است. تسلط به زبانهاي خارجي به ويژه زبان انگليسي، لازمه فعاليتهاي موثر علمي و شغلي در اين حيطه است. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق تجارت بين‌الملل از داوطلبان در پنج عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول روبرو مي‌باشد.

       عنوان درس   ضريب
       متون حقوقي

حقوق مدني

حقوق تجارت

بين‌الملل عمومي

بين‌الملل خصوصي

    2

2

1

1

1

5- گرایش حقوق جزا و جرم شناسی در کارشناسی ارشد حقوق

جرايم و مجازات اعمالي است كه به جهت بي‌نظمي در جامعه نسبت به مرتكبين اين اعمال اجرا مي‌شود و درباره حقوق جزاي عمومي و اختصاصي، آيين‌دادرسي كيفري، كيفرشناسي و يا علم اداره‌ زندانها و حقوق كيفري بين‌المللي بحث مي‌نمايد. دانشجوياني كه قصد تحصيل در شاخه حقوق جزا و جرم شناسی را داشته باشند با مباحثي چون پليس علمي يا كشف علمي جرايم، روانشناسي و روان پزشكي كيفري، جرم‌شناسي، جامعه شناسي جنايي و پزشكي قانوني نيز آشنا مي‌شوند؛ به طوري كه پس از اتمام تحصيل در مباحث پيش گفته تسلط مي‌يابند. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسي از داوطلبان در پنج عنوان درسي آزمون به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول زیر مي‌باشد:

       عنوان درس   ضريب
       متون حقوقي

متون فقه

جزاي عمومي

جزاي اختصاصي

آيين دادرسي كيفري

    1

1

2

2

2

 

6- گرایش حقوق مالکیت فکری در کارشناسی ارشد حقوق

گرایش حقوق مالكيت فكري در کارشناسی ارشد حقوق، يكي از زيرشاخه‌هاي رشته حقوق خصوصي است. موضوع اين رشته، حمايت از حقوقي است كه به افراد به دليل آفرينش‌ها و خلاقيت‌هاي فكري، ابداعات و نوآوريهاي آنها اعطا مي‌شود. دانشجويان رشته حقوق مالکیت فکری در طول مدت تحصيل با كليات حقوق مالكيت فكري، حقوق مالكيت ادبي و هنري، حقوق مالكيت صنعتي، حقوق علايم و نامهاي تجاري، حقوق رايانه و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، حقوق انتقال تكنولوژي و دانش فني و تعارض قوانين آشنايي پيدا مي‌كنند بطوري كه پس از اتمام تحصيل تسلطي بر مباحث پيش گفته پيدا مي‌نمايند. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق مالكيت فكري از داوطلبان در چهار عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول زیر مي‌باشد:

         عنوان درس   ضريب
         متون حقوقي

حقوق مدني

حقوق تجارت

متون فقه

    3

3

2

1

7- گرایش حقوق بین الملل در کارشناسی ارشد حقوق

حقوق بين‌الملل شاخه اي از حقوق است كه به بررسي اصول و قواعد حقوق و تكاليف حاكم بر رفتار و روابط ميان دولتها و سازمانهاي بين المللي و همچنين اشخاص حقيقي در زمينه‌هاي مختلف مي‌پردازد. دانشجويان گرایش حقوق بین الملل کارشناسی ارشد حقوق، در طول مدت تحصيل با حقوق سازمانهاي بين‌المللي، حقوق بين‌الملل اسلامي، حقوق بين‌الملل خصوصي، متون حقوقي به زبان خارجه، مسئوليت مدني و روشهاي مسالمت آميز حل و فصل اختلافات بين‌المللي آشنا مي‌شوند به طوري كه پس از اتمام تحصيل تسلطي بر مباحث پيش گفته پيدا مي‌نمايند. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق بين‌الملل از داوطلبان در پنج عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول ذيل مي‌باشد:

       عنوان درس

   ضريب

       متون حقوقي

بين الملل عمومي

حقوق اساسي

حقوق مدني (تعهدات)

       بين الملل خصوصي

    2

2

1

1

1

8- گرایش حقوق محیط زیست در کارشناسی ارشد حقوق

حقوق محيط زيست حقوقي است كه به مطالعه قواعد موجود در زمينه محيط زيست مي‌پردازد و في‌الواقع مرتبط با حقوق محيط زيست مي‌باشد. اين رشته تنظيم كننده قواعد و فعاليت‌هايي است كه مي‌تواند صدماتي را كه انسانها ممكن است به كيفيت محيطي كه در آن زندگي مي‌كنند، وارد سازند، کنترل نمایند.

در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق محيط زيست از داوطلبان در چهار عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول ذيل مي‌باشد:

         عنوان درس   ضريب
         متون حقوقي

جزاي اختصاصي

بين‌الملل عمومي

حقوق اداري

    3

2

2

2

9- گرایش حقوق اقتصادی در کارشناسی ارشد حقوق

هدف عمده رشته حقوق اقتصادي آن است كه با آموزش مباني اقتصادي و اصول حاكم بر روابط بخش عمومي و خصوصي، نگرش جديدي ايجاد نمايد كه به موجب آن به جاي تعصب بر اصول لفظي و پيش ساخته با ابزار و بينش اقتصادي به ايجاد و تفسير قواعد و قوانين حقوقي پرداخته شود. دانشجويان اين رشته در طول مدت تحصيل با تحليل اقتصادي حقوق، حقوق مالياتي، حقوق بانكي، حقوق عمومي اقتصادي، حقوق جزاي اقتصادي، حقوق بين‌الملل اقتصادي، حقوق تجارت بين‌المللي، حقوق شركت هاي خارجي، حقوق اسناد تجاري و غيره آشنايي پيدا مي‌نمايند، بطوري كه پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد تسلطي بر مباحث پيش گفته پيدا مي‌نمايد. در آزمون كارشناسي ارشد رشته حقوق اقتصادي از داوطلبان در پنج عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول ذيل مي‌باشد:

       عنوان درس   ضريب
       متون حقوقي

حقوق مدني

حقوق تجارت

آيين دادرسي مدني

متون فقه

    1

3

1

1

1

10- گرایش حقوق خانواده در کارشناسی ارشد حقوق

رشته معارف اسلامي و حقوق از زيرشاخه‌هاي رشته حقوق خصوصي محسوب مي‌شود كه براي اولين بار در سال 1387 در دانشگاه قم ارائه گرديده و به مباحث مربوط به حقوق خانواده مي‌پردازد. در آزمون كارشناسي ارشد رشته معارف اسلامي و حقوق (حقوق خانواده) از داوطلبان در هفت عنوان درسي امتحان به عمل مي‌آيد كه هر يك داراي منبع خاصي براي مطالعه بوده و مواد و ضرايب هر يك به شرح جدول ذيل مي‌باشد:

       عنوان درس    ضريب
       متون حقوقي

متون فقه

آيين دادرسي كيفري

حقوق جزا و آيين دادرسي كيفري

اصول فقه

حقوق مدني (اشخاص، وصيت و ارث)

آيين دادرسي مدني (دعاوي خانوادگي)

    2

3

1

2

2

3

2

برای آشنایی با سایر گرایش ها علاوه بر این موارد اصلی که ذکر شد شما را به دفترچه سازمان سنجش ارجاع می دهم که در دسترس شما قرار داده می شود

بازار کار

شغل و بازار کار رشته حقوق از قرار زير است
وكيل دادگستري (پس از قبولي در آزمون وکالت و اخذ مجوز)
مشاور حقوقي
قاضي (پس از قبولي در آزمون قضاوت و اخذ مجوز)
سردفتر اسناد رسمي (پس از قبولي در آزمون سردفترداري و اخذ مجوز)
سر دفتر ازدواج و طلاق (پس از قبولي در آزمون سردفترداري و اخذ مجوز)
كارشناس حقوقي
بازرس در ادارات مختلف دولتي و خصوصي (قسمت حقوقي)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *