سخنگوی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشورگفت: فارغ التحصیل شدن دانشجویان دکتری بدون رعایت کردن استانداردها مورد قبول شورا نیست و باید نظارت داشته باشیم تا حساسیت این مقاطع حفظ شود و پایان نامه ها دستاورد خود دانشجویان باشد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هشتاد و جهارمین جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور عصر امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سخنگوی ستاد در جمع خبرنگاران مباحث مطرح شده در این جلسه را بررسی سند آمایش آموزش عالی و رصد آمایش سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد.

کبگانیان با اشاره به ابراز گلایه رئیس دانشگاه آزاد از مصوبه جلسه قبل شورا و درخواست وی برای خروج موضوع از دستور کار افزود: اعضای شورا با پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد مبنی بر اینکه آمایش آموزش عالی این دانشگاه ذیل دو وزارتخانه باشد، موافقت کرده اند.

وی تاکید اعضای ستاد را یکسان سازی استانداردهای آموزشی در کشور عنوان کرد و گفت: جمع بندی شد که پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد هفته آینده در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس جمهور ارائه شود و نظر ایشان را اجرا کنیم.

سخنگوی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: درباره این موضوع که دانشگاه آزاد سند آمایش جداگانه داشته باشد یا خیر هنوز تصمیم گیری نشده است.

وی اظهار داشت: در جلسه قبل تصویب شد که ۲۵ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در بخش تحصیلات تکمیلی باشند ولی رئیس دانشگاه انتقاد کرده بود و خواستار سهم ۳۰ درصدی شده بود.

کبگانیان گفت: مقدار پیشنهادی شورا باعث ارتقای کیفیت دانشگاه آزاد می شود و به معنای محدود کردن این دانشگاه نیست. دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد امکاناتی نیاز دارند و نمی شود فقط آنها را ثبت نام کرد.

سخنگوی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در ادامه با اشاره به اینکه طبق سند جامع علمی کشور ۳٫۵ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید در مقطع دکتری باشند، گفت: این یک شاخص کلان برای کل کشور است و برای هر دانشگاه چرا که برخی دانشگاه ها توان کمتر و برخی توان بیشتری دارند. برای دانشگاه آزاد هم ۲٫۵ درصد تصویب شده که به این مقدار اعتراض دارند.

وی تصریح کرد: دیدگاه ستاد راهبردی سند جامع علمی کشور این است که تمرکز دانشگاه آزاد بیشتر بر دوره های کاردانی و کارشناسی باشد.

کبگانیان گفت: فارغ التحصیل شدن دانشجویان دکتری بدون رعایت کردن استانداردها مورد قبول شورا نیست و باید نظارت داشته باشیم تا حساسیت این مقاطع حفظ شود و پایان نامه ها دستاورد خود دانشجویان باشد.

سخنگوی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: برداشت شورا این است که شاخص های مسئول خیلی مهم هستند و روی این موضوع هم پافشاری و هم نظارت می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به گزارش سند آمایش سلامت وزارت بهداشت در این جلسه ستاد راهبردی گفت: تشکیل گروه های بین رشته ای حوزه سلامت و سایر علوم مثل مهندسی علوم پایه، ابلاغ سند اعتلای اخلاق پزشکی، تهیه کتب مرجع برای هر رشته تخصصی حوزه سلامت، توسعه آموزش مجازی، اعتباربخشی آموزش عالی و مقداری پیشرفت در فعالیت بین المللی حوزه پزشکی از اقدامات انجام شده بوده است.

کبگانیان افزود: پیشنهاداتی برای تکمیل این گزارش داده شد تا هفته آینده در صحن شورا با حضور سران قوا و وزرا برای اصلاحات نهایی بررسی شود.

سخنگوی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در پایان ایجاد شعبات دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای همسایه، کمی کردن ماموریت گرایی دانشگاه ها و سطح بندی دقیق تر دانشگاه ها را از نظرات اعضای ستاد درباره گزارش آمایش سلامت عنوان کرد.