پروفسور ساروخانی: همواره از کتاب خواندن لذت می برم

پروفسور ساروخانی: همواره از کتاب خواندن لذت می برم

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پروفسور باقر ساروخانی عصر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت خود در کتابخانه ملی ضمن قدردانی از استادان ، روسای دانشگاه ها و انجمن ها و دانشجویانی که در این آیین حضور داشتند با خضوع و مطایبه همیشگی اظهار داشت: همه صحبت در وصف خوبی ها بود بهتر بود نقدهایی هم درباره من می شد هر چند پرداختن به این مساله به زمان زیادی نیاز داشت.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران مراسم تقدیر از چهره های فرهنگی را نشان دهنده بصیرت و هوشمندی یک جامعه دانست و افزود: جامعه ای که افراد را از یکدیگر تمیز دهد به جوانان خود انگیزه می دهد و به آنها ثابت می کند، جامعه بصیر و آگاه از آنها هم قدردانی خواهد کرد.
استاد برجسته جامعه شناسی با بیان اینکه چنین مراسمی ویروس دانایی را منتشر می کند ، ادامه داد: این تجلیل ها باعث روی آوردن افراد به علم و کتاب می شود از این رو شایسته است همه به حوزه علم و دانش ورود پیدا کنند.
ساروخانی در بخشی دیگر از سخنانش تلاش و توکل به خدا را دو عامل اصلی موفقیت خود در زندگی دانست و گفت: زندگی سخت و دشواری از لحاظ فرهنگی و اقتصادی داشتم بطوری که برای خواندن کتاب مجبور بودم آن را اجاره کنم و برای بازگرداندن به سرعت آن را مطالعه کنم هرچند نباید تلاش و همت خود را نادیده بگیرم.
وی با جوانان توصیه کرد اراده را در زندگی خود در پیش بگیرند و اظهار داشت: همواره احساس می کنم مسافری در سرزمین خدا هستم بنابراین اوست که مرا راهنمایی می کند تا به موفقیت دست یابم.

** دانایی و دانش پایان ناپذیر و پویاست
بنیانگذار انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه دانایی و دانش پویا و پایان ناپذیر است، گفت: اگر بار دیگر متولد شوم باز هم حرفه معلمی را انتخاب می کنم.
وی تصریح کرد: جامعه ای که حرکت کند اما راه خود را با دانش انسان شناسایی نکند راه نادرستی را پیموده و به بیراهه می رود از این رو جامعه شناسی و علوم انسانی نماد توسعه پایدار هر جامعه است .
ساروخانی هزاره سوم را هزاره دانش های انسانی عنوان و اضافه کرد: دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی تلاش فراوان می کنند در حالیکه بازار کار ندارند از این رو توجه مسئولان به این مهم ضروری است .
وی اظهار امیدواری کرد جامعه بیدار ، هوشیار و جامعه ای که گام در مسیر توسعه گذاشته به علوم انسانی و اجتماعی بها داده و آن را چراغ راه خود قرار دهد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم بسیاری از چهره های فرهنگی حضور داشتند که تعدادی درباره پروفسور ساروخانی سخنانی را ایراد کردند.
علی اکبر فرهنگی، مهدی محسنیان راد، مهدی فرقانی، وحید عقیلی ، حمید شکری خانقاه ، محمد سلطانی فر، هادی خانیکی ، سید حسین سراج زاده، سید محمود کاظمی دینان ، محمود اسعدی و حسین رضی ازجمله حاضران در این مراسم با شکوه بودند.
کیک تولد هفتاد و هفت سالگی ساروخانی توسط وی بریده و تمبر یاد بود او توسط چهره های فرهنگی یاد شده امضا شد.
ساروخانی متولد قزوین ، تحصیلکرده علوم اجتماعی و جامعه شناسی دانشگاه تهران و سوربن پاریس و صاحب کرسی استاد تمامی دانشگاه تهران است.
از وی تالیفات و ترجمه های متعددی به چاپ رسیده از جمله کتاب سه جلدی روش های تحقیق در علوم اجتماعی و دایره المعارف علوم اجتماعی.
فراهنگ**1880* 1823خبرنگار: پروین اروجی* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *