یک مسئول: دانشگاه باید در پاکسازی جامعه از اعتیاد پیشگام باشد

یک مسئول: دانشگاه باید در پاکسازی جامعه از اعتیاد پیشگام باشد

حمید یعقوبی روز چهارشنبه در همایش منطقه ای دانشگاه عاری از دخانیات در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در صورت وجود دانشجوی سیگاری و مصرف کننده مواد مخدر، رسالت دانشگاه در تربیت نیروی انسانی کارآمد ناقص انجام شده است.
وی ادامه داد: وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کشور است بنابراین دانشگاه غیر از آموزش به تربیت و پرورش نیز باید بپردازد.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاهها نباید فقط به تربیت نیروی انسانی و اعطای مدرک بسنده کنند بلکه باید انسانهایی با روح و روان سالم برای ورود به جامعه تربیت کنند.
وی بر لزوم عاری بودن دانشگاهها از دخانیات تاکید و بیان کرد: ‘کانون دانشجویی همیاران سلامت روان’ که از خرداد ماه پارسال در دانشگاهها و با حمایت سازمان امور دانشجویان و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاهها راه اندازی شد می تواند نقش مهمی در پاکسازی دانشگاه از مواد مخدر داشته باشد.
یعقوبی افزود: گروه همسالان بیشترین نفوذ و تاثیر را روی همسالان خود دارند، با این سیاست تصمیم برآن شد در این کانونها از ظرفیت نفوذ جوانان روی یکدیگر استفاده شود.
وی ادامه داد: خدمات همیاری، تقویت روحیه مشارکت طلبی و روحیه انساندوستی در میان دانشجویان توسط نمایندگانی فعال از دانشجویان در این کانون ارائه می شود.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این کانونها می توانند در پاکسازی دانشگاه از اعتیاد به خوبی وارد شوند و به عنوان بازوی توانمند مشاوران ایفا نقش کنند.
وی افزود: دانشجویان و به خصوص جوانان غیربومی با ورود به دانشگاه دچار چالشهای مختلفی می شوند و اگر این چالشها درست مدیریت نشود به تهدید تبدیل می شوند.
یعقوبی ادامه داد: زندگی در خوابگاه چالشهایی برای دانشجویان ایجاد می کند، همچنین ارتباطات اجتماعی و تعاملات عاطفی در یک فضای دوجنسیتی ممکن است گرفتاریهایی را ایجاد کند.
وی گفت: مشاوران و فعالان در کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان باید با ورود به موقع این چالشها را رفع و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ظرف دو دهه اخیر سن پختگی و انتقال از نوجوانی به جوانی حدود چهار سال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در گذشته یک جوان 18 ساله از لحاظ روانی و شخصیتی پخته و بالغ بود ولی هم اکنون سن پختگی به 22 سال افزایش یافته که نوعی بحران هویتی ایجاد می کند.
یعقوبی گفت: مراکز مشاوره در دانشگاهها باید فعال باشند و به جای اقدامات روزمره به دنبال شناسایی مشکلات و رفع آنها باشند.
همایش منطقه ای دانشگاه عاری از دخانیات با حضور دانشجویان و فعالان فرهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور شامل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
همچنین در چارچوب این همایش دانشجویان و شرکت کنندگان ‘پیمان نامه ترک سیگار’ را امضاء کردند.
خبرنگار: ندا جواهرفر** منتشرکننده: حسین کریم زاده
7505/1858

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *