استاد دانشگاه شهید بهشتی: معیار انتخابات آزاد سرکوب فساد است

استاد دانشگاه شهید بهشتی: معیار انتخابات آزاد سرکوب فساد است

استاد دانشگاه شهید بهشتی: معیار انتخابات آزاد سرکوب فساد است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، محمود کاشانی روز شنبه در نشست دانشجویی با موضوع سیاست های کلی ناظر بر انتخابات که در تالار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی باید با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد، افزود: التزام عملی و اعتقادی قانون جمهوری اسلامی از سوی نمایندگان متاسفانه غیر استاندارد است.
وی با بیان اینکه بسیاری از نامزدهای انتخاباتی به علت نداشتن معیارها، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند، افزود: باید قانون اساسی که برگرفته از آراء عمومی مردم است بازنگری و اصلاح شود و در این مورد رییس شورای نگهبان آیت الله جنتی بارها بر این مطلب تذکرات لازم را ارائه داده اند.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: هر شرطی که برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان در قانون اساسی گنجانده می شود، چنانچه جنبه روانی و غیر قابل احراز داشته باشد، مردم را نسبت به حضور در انتخابات بی انگیزه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اکنون رکود اقتصادی در کشور بزرگترین دلیل بیکاری جوانان است، گفت: به اصلاح قانون اساسی کمتر پرداخته می شود و چنانچه براین موضوع پافشاری شود، نسبت به رفع رکود اقتصادی و اشتغال جوانان نیز پرداخته خواهد شد.
کاشانی ادامه داد: 37 سال از تاسیس قانون اساسی در کشور می گذرد اما همچنان اجرای قانون اساسی در کشور مطابق با قانون مشروعیت در سال 1290 خورشیدی و کوچک ترین دست کاری در ساختار آن نشده است.
وی افزود: اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ایران نسبت به قرن گذشته دگرگون شده اما متاسفانه معیار انتخابات همان قانون سال 1290 هجری است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه شرط لازم این است که حوزه های انتخابیه بخش بندی شوند.
وی ادامه داد: اداره کشور طبق قانون اساسی باید با ابتکار رای عمومی برگزار شود و نمایندگان از سوی مردم انتخاب شوند.
کاشانی افزود: در قانون اساسی این دو گزینه مشخص شده و طبق اصل 99، نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و رییس جمهوری مجری قانون اساسی است اما متاسفانه در ایران تاکنون این گونه نبوده و اجرای قانون اساسی از سوی رییس جمهورِی متاسفانه به نحو مطلوب به اجرا در نیامده است.
فراهنگ ** 1085 ** 1417 ** 1071 ** خبرنگار: سید مهدی حسینی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *