برای دانشجویان دوره دکتری مناطق آزاد اشتغال‌زایی خواهد شد

برای دانشجویان دوره دکتری مناطق آزاد اشتغال‌زایی خواهد شد

دکتر بهمن امانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره تناسب تحصیل و اشتغال و کار دانشجویی در مناطق آزاد گفت: «برنامه‌ریزی شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد بر این اساس است که اشتغال‌زایی یا کار دانشجویی برای دانشجویان دوره دکتری انجام شود.»

او ادامه داد:‌ «مقرر شده کنسرسیوم‌هایی در مناطق آزاد تشکیل شود که مناطق آزاد بتوانند از وجود دانشجویان دوره دکتری در فعالیت‌‌های علمی و پژوهشی استفاده کنند. با این برنامه دانشجویان دوره دکتری می‌توانند پایان‌نامه‌های خود را که مرتبط با صنعت یا نیاز مناطق آزاد است به کنسرسیوم ارائه کنند. البته باید برای این موضوع یک سری مشوق‌ها در نظر گرفته شود تا برای دانشجویان انگیزه ایجاد کند با این موضوع آنها می‌توانند در دوران تحصیل خود مشغول به کار باشند.»

امانی افزود: «با توجه به اینکه زمینه‌های مناسبی برای فعالیت دانشجویان در مناطق آزاد وجود دارد، دانشجویان می‌توانند تاثیر زیادی بر صنعت این مناطق داشته باشند؛ هم‌چنین مناطق‌ آزاد نیز به آن‌ها نیاز دارند. این مسئله بعد از اینکه به صورت پایلوت اجرا شد برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد نیز قابل تعمیم است.»

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد درباره خدمات ویژه تحصیلی به بومیان مناطق آزاد گفت: «اولین هدف آموزش عالی مناطق آزاد بومیان این مناطق هستند. برای بالا آوردن سطح علمی بومیان این مناطق در نظر داریم دانشگاه‌هایی که بیشتر فنی و مهارتمحور هستند، فعالیت بیشتری داشته باشند. از طرفی همه دانشگاه‌ها موظف هستند دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برگزار کنند و به افراد برای گذراندن این دوره‌ها گواهی بدهند که سطح عملی افراد کم درآمد نیز بالا رود.»

او درباره هزینه‌های آموزش عالی در مناطق آزاد گفت: «تنوع دانشگاه‌ها در مناطق آزاد زیاد است و افراد می‌توانند با توجه به شهریه و هزینه‌های هر دانشگاه، ادامه تحصیل دهند. خوشبختانه افراد بومی مناطق آزاد امروز به آموزش عالی با دانشگاه‌های مختلف و متنوع دسترسی دارند.»

امانی راه‌اندازی دوره‌های کوتاه‌مدت و مهارت‌محور را یکی از اهداف توسعه آموزش عالی در مناطق آزاد خواند و گفت: «دوره‌های کوتاه‌مدت توسط برخی شرکت‌ها با همکاری دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و افرادی که این دوره‌ها را می‌گذرانند توسط همان شرکت‌های برگزار کننده جذب کار می‌شود. یعنی برگزاری این دروه‌ها هم برای توسعه علمی منطقه و هم برای اشتغال‌زایی موثر است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *