سامانه جایگاه علم و فناوری ایران رونمایی شد

سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران درجهان (نما) با هدف شناسایی، توصیف و گزارش صحیح و روزآمد جایگاه کشور در شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری و نوآوری است راه اندازی می شود.
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص این سامانه اظهارکرد:سامانه «نما» در واقع به منظور شناسایی، توصیف و گزارش صحیح و روزآمد جایگاه کشور در شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری و نوآوری طراحی و تعریف شده است.
وی با بیان اینکه،«نما» قادر به ارائه گزارش در خصوص امتیاز و رتبه ایران در ابعاد گوناگون علمی و فناوری است، گفت: این سامانه با گرد آوردن شاخص‌های گوناگون در کنار یکدیگر ابزاری برای کاربران فراهم می‌کند که با آمیختن آنها دریافت بهتری از وضعیت و روند موجود علم و فناوری و خواهیم داشت.
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم ادامه داد: شاخص های سامانه نما در 7 گروه شامل جایگاه پژوهشگران، جایگاه نشریه‌های علمی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های موضوعی رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها، جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری و نوآوری دسته‌بندی شده‌اند.
دکتر احمدی در عین حال با بیان اینکه هم اکنون یک کارگروه متشکل از نمایندگان 16 دستگاه در کشور ماموریت به روزرسانی شاخص های علم و فناوری را عهده دار است، گفت: در کمیسیون عتف توافق شده است این سامانه به جای سامانه اصلی و بعنوان سامانه مرجع رسمی علم و فناوری برای کل کشور باشد.
معاون طرح و برنامه مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران راه اندازی سامانه سما، بر به روز رسانی و جلوگیری از ایستایی آن تاکید کرد.
کمال محمدی همچنین شناسایی تمامی عوامل رشد شاخص های علم و فناوری و سهم هریک از دستگاه ها در ارتقا جایگاه علم و فناوری بسیار مهم خواند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه، 74 شاخص برای سامانه نما تعریف شده است گفت:در حال حاضر اطلاعات برخی از موارد وجود دارد که اطلاعات آن وارد سامانه نمی شود که با همکاری برخی مراکز از جمله پایگاه جهانی علوم جهان اسلام ISC باید یک شاخص بومی برای ثبت تمام بروندادهای علمی مانند مقالات علمی پژوهشی داخلی یا ثبت اختراع ها تعریف شود.
دکتر واشقانی فراهانی اضافه کرد: ما علاوه بر رتبه بندی بین المللی که از سوی موسسات بین المللی صورت می گیرد باید یک شاخص عملکرد بومی نیز برای ارزیابی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی تعریف کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور هرکدام باید هریک در گروه خود بر اساس شاخص های بین المللی و داخلی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.
بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان اینکه رنگ و بوی فناوری در دسته بندی هفت گانه سامانه نما می تواند تقویت شود، پیشنهاد داد: بعد از جایگاه ششم جایگاهی ایران در ثبت پتنت دنیا بصورت یک بسته مستقل تعریف شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *