تحصیل در نیوزیلند

نیوزیلند از جمله کشورهایی است که همواره شرایط مناسبی را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم کرده است. تحصیل در نیوزیلند مزایایی دارد که در این جا به برخی از آن ها اشاره شده است. دانشگاه های نیوزیلند تعهد بسیاری به حفظ استانداردهای بین المللی آموزشی دارند. این کشور هشت دانشگاه دولتی دارد که رتبه بسیار خوبی در رتبه بندی دانشگاه های دنیا دارند. زبان رایج این کشور انگلیسی است.

  1. تحصیل در نیوزیلند به زبان انگلیسی است و از این نظر برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج کشور مناسبی می باشد.
  2. نظام آموزشی این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر از سطح آموزشی بالاتری برخوردار است.
  3. هزینه های تحصیل در نیوزیلند نسبت به بسیاری از کشورها مانند استرالیا پائین تر است.
  4. بر اساس رتبه بندی هایی که هر ساله از سوی نظام های رتبه بندی جهانی مانند QS، Shanghay و … صورت می گیرد، دانشگاه های برتر نیوزیلند همواره جزء ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.
  5. اجازه کار تمام وقت بلافاصله پس از پایان تحصیل برای دانشجویان خارجی صادر می شود.
  6. با تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند امکان کار در کشورهای مختلف دنیا برای فارغ التحصیلان وجود خواهد داشت.

 

دانشگاه های نیوزیلند

دانشگاه های نیوزیلند همواره در جایگاه دانشگاه های خوب دنیا قرار گرفته و برترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند. رتبه بندی های جهانی مانند Qs، shanghay و دیگر نظام های رتبه بندی دانشگاه های دنیا که آن ها را معیارهای مختفی رتبه بندی می کنند گواه این مدعا هستند. دانشگاه هایی همچون دانشگاه اوکلند و دانشگاه اتاگو و ۲۰ دانشگاه دیگر این کشور در لیست دانشگاه های ممتاز وزارت علوم ایران قرار گرفته اند. برخی از برترین دانشگاه های نیوزیلند در جدول زیر معرفی شده اند.

کارشناسی در نیوزیلند

برای اقدام در جهت اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های نیوزیلند داشتن مدرک پیش دانشگاهی یکی از فاکتورهای بسیار مهم است. البته متقاضیانی که مدرک آخرین مدرک تحصیلیشان مدرک دیپلم می باشد می توانند دوره پیش دانشگاهی را در نیوزیلند بگذرانند. برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی داشتن حداقل نمره آیلتس ۶ و یا معادل تافل آن لازم است. طول دوره کارشناسی در دانشگاه های نیوریلند ۶ – ۳ سال است که بسته به رشته تحصیلی مدت آن متفاوت است. برای مثال تحصیل در اکثر رشته های علوم پایه، مهندسی و علوم انسانی سه تا چهار سال، رشته های معماری، دندانپزشکی و دامپزشکی پنج سال و رشته های پزشکی شش سال طول می کشد. البته پیش ار اعطای مدرک نهایی به دانشجو گذراندن ۶ ماه دوره مهارتی الزامی است. زمان ثبت نام در اکثر دانشگاه های نیوزیلند در ماه جولای است.

تحصیل در نیوزیلند

کارشناسی ارشد در نیوزیلند

برای اخذ پذیرش تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد در نیوزیلند داشتن مدرک کارشناسی الزامی است. با بررسی شرایط دانشجو، نمرات و معرف های وی پذیرش او در این دوره صادر می شود. طول دوره کارشناسی ارشد برای رشته هایی که کارشناسی سه ساله دارند، ۲ سال و برای رشته هایی که کارشناسی چهار ساله دارند، ۱ سال است. دانشجویانی که سابقه خوب تحصیلی دارند که می تواند شامل معدل بالای ۱۷، داشتن مقاله ISI و … باشد، می توانند جهت اخذ بورس تحصیلی نیز اقدام کنند. لازم به ذکر است دانشجویانی که بین تحصیلشان وقفه ایجاد شده است بهتر است برای توضیح این که در این مدت به چه کاری مشغول بوده اند مدارکی داشته باشند.

دکترا در نیوزیلند

دوره دکترا در نیوزیلند به صورت پژوهشی ارائه و انجام می شود. طول این دوره در نیوزیلند بین ۶ – ۳ سال است. در پایان نیز دانشجو باید از پایان خود دفاع کند. متقاضیان تحصیل در نیو.زیلند و در دوره دکترا بایستی نمره آیلتس آکادمیک حداقل ۷ داشته باشند. در برخی موارد نیز امکان گذراندن دوره دکترا پس از کارشناسی به صورت مستقیم نیز وجود دارد و این در صورتی است که دانشجو سوابق علمی و تحصیلی مطلوبی داشته باشد.

اجازه کار دانشجویی در نیوزیلند

طبق قوانین نیوزیلند دانشجویان خارجی که در دوره کارشناسی در این کشور تحصیل می کنند اجازه کار به صورت ۱۰ ساعت در هفته را دارند. دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و دکترا نیز ۳۰ ساعت اجازه کار در این کشور به صورت پاره وقت را دارند. میانگین دستمزد دانشجوان کارشناسی بین ۱۵ – ۱۳ دلار در ساعت و مقاطع بالاتر حدود ۱۵ دلار در هفته است.

تحصیل در نیوزیلند

هزینه تحصیل در نیوزیلند

هزینه تحصیل در نیوزیلند بسته به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. به طور خلاصه هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در نیوزیلند سالانه بین ۲۴۰۰۰ – ۱۷۰۰۰ دلار، کارشناسی ارشد بین ۴۰٫۰۰۰ – ۳۰٫۰۰۰ دلار در سال و دکترا نیز به دلیل حمایت های مالی دورلت به دانشجویان این دوره شهریه سالیانه بین ۱۰٫۰۰۰ – ۵٫۰۰۰ دلار دارد.

همان طور که پیش تر نیز گفته شده است هزینه های زندگی دانشجویان با توجه به فاکتورهای بسیاری تعیین می شود که می تواند شهر محل زندگی، سبک زندگی فرد و … باشد. برای یک زندگی دانشجویی متوسط در نیوزیلند هزینه ای معادل ۲۰٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰ دلار در سال (۴۸۰ – ۳۸۰ هر هفته) مورد نیاز است. این هزینه برای مواردی مثل خوابگاه، غذا، حمل و نقل، تلفن، اینترنت و سرگرمی می باشد.

البته ممکن است هزینه های دیگری نیز داشته باشد، مواردی همچون کتاب های درسی و لوازم التحریر، هزینه های پزشکی و دندانپزشکی، هزینه باز کردن حساب بانکی، بیمه، پوشاک، مسافرت ها و تعطیلات و…