نگاهی به دانشگاه‌های برتر دنیا در چه کشورهایی هستند؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مای‌ریپابلیکا، ۹۸۰ دانشگاه برتر این رتبه‌بندی تنها ۵درصد از موسسه‌های آموزش عالی در دنیا هستند و ۷۹ کشور در این لیست نماینده دارند. توزیع دانشگاه‌ها اما اصلا یکسان نیست. دانشگاه‌های آمریکای شمالی در این رتبه‌بندی تسلط دارند. در ۱۲ سال گذشته دانشگاه هیچ کشوری جز آمریکا در رتبه اول نبود و دانشگاه‌های آمریکایی همواره بیشتر رتبه‌های اول تا دهم را در اختیار داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۶، ۱۴۸ دانشگاه آمریکایی در این رتبه‌بندی حضور دارند و ۶۳ دانشگاه در میان ۲۰۰ دانشگاه اول هستند.

اروپا

بریتانیا با ۹۱ موسسه در این فهرست، خانه بیشترین تعداد دانشگاه‌های برتر در اروپا است. این کشور تنها کشور جز آمریکا است که بیشتر از یک دانشگاه در میان ده دانشگاه اول دنیا دارد.

کشور دیگری که با یک دانشگاه راهش را در میان ۱۰ دانشگاه برتر باز کرده سوئیس است. دانشگاه ای‌تی‌اچ زوریخ در جایگاه نهم دنیا قرار دارد و ۹ دانشگاه دیگر سوئیسی در این رتبه‌بندی حاضرند.

آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیشتر از ۲۶ دانشگاه در رتبه‌بندی دارند اما با توجه به توضیحاتی که موسسه آموزش عالی تایمز در کنار رتبه‌بندی ارائه کرده وضعیت اروپایی‌ها در این رتبه‌بندی رو به زوال است چرا که آسیایی‌ها به سرعت در حال رشد‌ هستند.

آسیا

اگرچه دانشگاه‌های غربی هم‌چنان رتبه‌های بالا را در اختیار دارند، موسسات آسیایی هم وارد زمین بازی شده‌اند. در مجموع ۲۸۹ دانشگاه آسیایی از ۲۴ کشور در رتبه‌بندی حضور دارند. حضور آن‌ها در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر هم از ۱۵ دانشگاه در سال گذشته به ۱۹ دانشگاه رسیده است.

بهترین عملکرد را در میان دانشگاه‌های آسیا دانشگاه ملی سنگاپور دارد که در جایگاه ۲۴‌ام است و دو رده نسبت به سال قبل بالاتر آمده است.

چین بیشتر از ۵۰ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارد و موسسه پیشروی آن‌ها، دانشگاه پکن از رتبه ۴۲ سال پیش به جایگاه ۲۹ رسیده است.

ژاپن در میان کشورهای آسیایی با ۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه‌بندی دارد. دانشگاه توکیو، بهترین رتبه را در میان دانشگاه‌های ژاپنی، دانشگاه توکیو دارد که از رتبه ۴۰ به رتبه ۳۹ رسیده است.

همین‌طور هنگ‌کنگ هم ۵ دانشگاه از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را در خود جای داده است. این آمار را می‌شود با آمار چینی‌ها مقایسه کرد و بهتر متوجه شد. تنها ۴ دانشگاه از ۵۲ دانشگاه چینی رتبه‌بندی شده در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند و ژاپن هم فقط دو نماینده در این رتبه‌ها دارد.

بعد از آمریکا و انگلیس، آلمان و هلند دانشگاه‌هایی هستند که بیشترین تعداد دانشگاه را در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *