مصاحبه با رتبه یک کانون وکلای دادگستری زنجان در آزمون وکالت ۹۵

مصاحبه با رتبه یک کانون وکلای دادگستری زنجان در آزمون وکالت ۹۵

با سلام و تبریک مجدد خدمت شما؛

لطفاً ابتدا یک سابقه تحصیلی و شغلی از خودتان بفرمایید و اینکه سال چندمی بود که در آزمون شرکت می‌کردید؟

ابوالحسن اسدی هستم، متولد سال ۱۳۶۸، ساکن نگین سرسبز استان زنجان، شهرستان خرمدره و حائز رتبه یک کانون وکلای استان زنجان در سال ۱۳۹۵.

در دبیرستان ریاضی‌‌فیزیک خواندم و ۸ سال بعد از اخذ دیپلم، در رشته علوم انسانی کنکور دادم. کارشناسی حقوق را در دانشگاه پیام نور شهرستان خرمدره در هفت ترم و اکثراً بدون کلاس با معدل ۱۵.۲۵ به پایان رساندم. در هر حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی‌ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد زنجان هستم.

از وضعیت روحی و برنامه‌های زندگی‌تان در مدت مطالعه برای وکالت بگویید؛ آیا شاغل بودید؟ چقدر این درس خواندن روی سایر برنامه‌هایتان اثر گذاشت؟ زندگی خانوادگی‌تان چقدر تأثیر گرفت از این آزمون؟

بنده یکسال است متأهلم و موفقیتم را مدیون گذشت‌های همسرم هستم. واقعاً ایثار ایشان بنده را شرمنده خود کرد، چون در این مدت درآمدی نداشتم و پس‌انداز سال قبل هم در همان ماه‌های اول تمام شد و در این مدت با فروش  طلاهای همسرم گذران زندگی می‌کردیم.

قبل از شروع مطالعه در فروردین‌ماه میز کار وکالتم را خودم ساختم و تعدادی گلدان کاشتم برای دفتر کار آینده‌ام. تمام این مدت تنها تفریح من رسیدگی به این گلدان‌ها بود و در حال مطالعه از اکسیژن این گلدان‌ها تنفس می کردم در روزهایی که خبر کاهش ظرفیت آزمون وکالت ۹۵ را می‌شنیدیم، من هم مانند سایر دوستانم بسیار نگران شده بودم، اما در همین زمان یکی از این گلدان‌ها که ماه‌ها به آن رسیدگی کرده بودم گل داد. این گیاه، هر چند سال یکبار گل می‌دهد و با این اتفاق، در دلم شعلۀ امیدی روشن شد و انرژی‌ام را دوچندان کرد.

همراه مطالعه شروع به ختم قرآن کردم و برای قبولی‌ام نذر ۱۴ بار ختم قرآن دارم. همیشه سعی می کردم نمازم را اول وقت بخوانم تا شاید مورد توجه ویژه حضرت حق قرار بگیرم. در این مدت سعی بر این داشتم با کوچک‌ترین اشاره پدر و مادرم در خدمتشان باشم؛ چون معتقدم اگر پدر و مادرم با تمام وجود برایم دعا کنند، موفقیت دست‌یافتنی است.

یک ساعت‌مچی نه‌چندان ارزشمند دارم که شاید صدها ساعت از زمان من را بهینه کرد؛ این ساعت‌مچی هر ساعت دوبار بوق می‌زد و هرگاه با تلویزیون‌دیدن و شب‌نشینی و… مشغول می‌شدم، به من تلنگر می زد که یک‌ساعت به آزمون نزدیک‌تر شده‌ام و برای موفقیت فرصت کمی دارم.

هر هفته برای تنظیم ساعات مطالعه‌ام نموداری می‌کشیدم و آن را رو‌به‌روی میز مطالعه‌ام نصب می‌کردم. طبق این نمودارها روزانه می‌بایست حتماً ۸ ساعت مطالعه می‌داشتم و خیلی وقت‌ها از خوابم می‌زدم تا این نمودار به ۸ ساعت برسد. در سه ماه آخر هر شب تا اذان صبح بیدار بودم.

به‌خاطر همین برنامه‌ریزی‌ها و ایده‌ها، موقع رفتن به جلسه آزمون، خندان و آرام بودم.

چه عواملی بیشتر از همه به شما کمک کرد؟ مؤسسه‌ها؟ کتاب خاصی؟ بنیۀ قوی در دورۀ تحصیل؟

من به‌هیچ عنوان قصد تبلیغ مؤسسه ای را ندارم، اما همه موفقیتم را به مؤسسه طرح نوین مدیونم. خدا را شکر می کنم در میان این مؤسسات رنگارنگ، انتخاب درستی داشتم. پیشرفتم را در درس مدنی هم مدیون تدریس خانم دکتر میترا ضرابی (در سایت خانه آموزش حقوق) هستم و همینطور تدریس بسیار دلنشین دکتر شهبازی.

چطور و در چه مدت برای آزمون آماده شدید؟

همانطور که در ابتدای صحبتم متذکر شدم، بنده پایۀ قوی‌ای در دروس علوم انسانی نداشتم، در مقطع کارشناسی هم به‌خاطر سیستم آموزشی دانشگاه پیام نور کمتر از کلاس اساتید استفاده کردم. به همین دلیل،در اسفند ۹۴ و فروردین ۹۵، فقط و فقط درس حقوق مدنی را از کتب مرجع مطالعه کردم، چون احساس می‌کردم نمی توانم این درس را هماهنگ با درس‌های دیگر پیش ببرم. از اول تا اواسط اردیبهشت هم کتاب آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی را خوندم و از ۱۵ اردیبهشت به‌طور مداوم فقط و فقط با برنامه مؤسسه جلو رفتم و هر مبحث که بطور هفتگی آزمون داشتیم را سه‌بار مرور می‌کردم: یک‌بار از منبع اصلی، یک‌بار از کتب کمک‌حافظه دوراندیشان و یکبار متن قانون. به طور منظم پایبند بودم که این سه منبع را بخوانم و در آخرین روزها تست هم می‌زدم.

بنده همیشه پنجشنبه ها ساعت ۶ بعدظهر آزمون آزمایشی داشتم و از روز جمعه مطالعه را شروع می کردم. روز جمعه و شنبه و یکشنبه، یک‌بار مباحث را از منبع اصلی می خواندم و روز دوشنبه و سه شنبه با کمک حافظه ها مشغول بودم و روز چهارشنبه تست می زدم. پنجشنبه صبح تا ظهر هم فقط متن قانون، خصوصاً آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری، را مطالعه می کردم.

منابع مورد مطالعه‌تان چه بود؟ آیا بعد از مواجهه با سؤال‌ها، احساس کردید لازم بوده است منبع خاص دیگری را بخوانید؟

من تقریباً تمام کتاب‌های معرفی شده در تمام مؤسسه‌ها را تهیه کردم؛  چون اضطراب و فشار روحی، حس اعتماد را در من نابود کرده بود. کتاب را تهیه می‌کردم و چند ساعت بررسی می‌کردم و بعد از آشنایی با تمام کتاب‌های مطرح و موجود در بازار، تصمیم می‌گرفتم که با کدام‌یک از آن‌ها می‌توانم ارتباط برقرار کنم.‌ در نهایت، از آنجا که بیشتر کتاب‌های موجود واقعاً مفید هستند، تصمیم گرفتم یک منبع اصلی کامل و جامع و یک منبع تکمیلی که بیشتر موضوعات مهم را با روش نوین آموزشی مطرح کرده باشند، به‌علاوه یک کتاب تست برای هر درس انتخاب کنم. بعضی از کتاب‌ها را هم در ۴۵ روز آخر در روزهای جمع‌بندی مؤسسه مطالعه کردم.

منابع نهایی مورد استفاده من به شرح زیر بود:

حقوق مدنی

منبع اصلی: شرح جامع قانون مدنی تألیف فرهاد بیات؛ تکمیلی: کتاب مختصر حقوق مدنی دکتر محمد مهدی توکلی و کمک حافظه حقوق مدنی علی فلاح؛ تست: کتاب تست طلایی حقوق مدنی دکتر میترا ضرابی و پیمان عبد غیور.

آیین دادرسی مدنی

منبع اصلی: مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر محمدمهدی توکلی؛ تکمیلی: کمک‌حافظه علی فلاح؛ تست: دکتر رحمان عمروانی.

حقوق تجارت

منبع اصلی: مختصر حقوق تجارت تألیف محمد مهدی توکلی؛ تکمیلی: کمک‌حافظه علی فلاح؛ تست: دکتر مجید قربانی لاچوانی.

اصول استنباط حقوق اسلامی

منبع اصلی: اصول فقه دانشگاهی محمدرضا شب خیز و عباد محمدتبار و نیز کتاب مختصر اصول فقه محمد بخشی؛تکمیلی: آسان خوان اصول فقه محمد بخشی؛ تست: ابوالفضل باقری‌راد.

حقوق جزای عمومی و اختصاصی

منبع اصلی: قانون‌یار؛ تکمیلی: کمک‌حافظه دکتر شادی عظیم‌زاده؛ تست: بابک فرهی.

آیین دادرسی کیفری

منبع اصلی: قانون‌یار؛ تکمیلی: کتاب دست‌نویس آدک امین بخشی‌زاده؛ تست: بابک فرهی.

کتاب‌های جمع‌بندی ماه آخر:

کتاب دست‌نویس آدک امین بخشی‌زاده سه دفعه در ۴۵ روز آخر؛ دست‌نویس حقوق جزا دکتر مهدی صیادی؛ کتاب مختصر حقوق مدنی دکتر توکلی؛ تست‌های سنوات اخیر؛ آرای وحدت‌رویه سال‌های ۸۹ تا ۹۴ و متن قانون.

برای مرور متن قانون، کتب آسان‌خوان هم مفید هستند.

و سخن آخر؟

ابتدا به همه دوستانم توصیه می‌کنم در صورت تصمیم به استفاده از خدمات مؤسسه‌ها، با دقت و وسواس انتخاب کنند و حتماً سراغ مؤسسه‌ای بروند که در سایت رسمی وزارت علوم ثبت شده باشد. بعد از انتخاب و اعتماد، باید تا آخر راه بر اصول آن مؤسسه پایبند باشند.

در نهایت نیز می‌گویم کسانی که در این آزمون موفق می‌شوند، موفقیت آنها قبل آزمون شکل می‌گیرد و در آزمون تنهاد نمود پیدا می‌کند.