سلام. ضمن تبریک بابت موفقیتتان، لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید و از نتیجه‌ای که در آزمون وکالت کسب کردید برای ما بگویید.

سلام و عرض ادب دارم خدمت تمامی خوانندگان و مخاطبان ارجمند سایت وزین اختبار.

من حامد کشاورز هستم. امسال برای اولین مرتبه در آزمون وکالت ۹۵ شرکت کردم و به لطف خداوند متعال، موفق به کسب رتبه ۱ آزمون وکالت سال ۹۵ کانون وکلای فارس و همچنین رتبه ۱ کل کشور بین ۶۹ هزار نفر متقاضی شدم. همچنین من در سال ۹۵ رتبه ۱۶ آزمون تصدی منصب قضا را کسب نمودم.

اینجانب زادۀ شهر علم و ادب، شیراز جنت تراز، در سال ۶۹ هستم و سال ۹۱ از دانشگاه آزاد اسلامی صفاشهر (فارس) در مقطع کارشناسی حقوق فارغ‌التحصیل شدم. در سال ۹۳ نیز مقطع کارشناسی‌ارشد (گرایش حقوق خصوصی) را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس به پایان رساندم.

در بهمن‌ماه ۹۴ درحال گذراندن خدمت نظام وظیفه مطالعه برای قبولی در آزمون وکالت را به‌صورت جدی شروع کردم و تا روز آزمون هیچگاه از درس و مطالعه فاصله نگرفتم.

هدفم از ورود به رشته حقوق و کار تخصصی وکالت، علاوه بر علاقه قلبی، داشتن یک شغل آبرومند و مفید برای جامعه بود تا بتوانم در جهت اجرای عدالت قدم بردارم.

از وضعیت روحی و برنامه‌های زندگی‌تان در مدت مطالعه برای آزمون وکالت بگویید؛ چه مدت درس خواندید؟ چقدر این درس‌خواندن روی سایر بخش‌های زندگی‌تان اثر داشت؟

من روحیه‌ای قوی و جنگنده دارم. همواره در ذهنم کسب رتبه ۱ کانون وکلای فارس و کل کشور را تصور می‌کردم و بحمدالله آرزوی قلبی‌ام محقق شد.

همانطور که ذکر شد مطالعه را از بهمن‌ماه آغاز کردم و چون تا شهریورماه در حال انجام خدمت نظام وظیفه بودم، از ساعت ۳ عصر تا ۱۲ شب وقت مطالعه داشتم. از بهمن ۹۴ تا شهریور ماه ۹۵، میانگین مطالعه من در روز کمتر از ۸ ساعت نشد و از شهریورماه تا زمان آزمون با توجه به اینکه خدمت نظام وظیفه‌ام تمام شده بود، چیزی حدود ۱۲ الی ۱۴ ساعت در روز مطالعه داشتم.

این مطالعه، سایر برنامه‌های مرا تحت تأثیر قرارداده بود؛ از آنجا که یک شیفت سرباز بودم، به ناچار شیفت دیگر را صرف مطالعه می‌کردم و نهایت استفاده را از این وقت محدودم داشتم. به همین خاطر از برخی تفریحات و حاشیه‌های زندگی شخصی‌ام گذشتم تا این که به نتیجه دلخواهم برسم. توصیه‌ام به دوستانی که در این راه قدم گذاشته‌اند این است که هر چیزی را که حس می‌کنند مانع قبولیشان می‌شود کنار بگذارند. من در سخت‌ترین شرایط (در حال خدمت سربازی) درس خواندم. خداوند فرمود: «والذّین جاهدوا فینا لَنهدینهم سبلنا».
به نظر خودتان چه عواملی بیشتر از همه در کسب این موفقیت تاثیرگذار بودند؟

از دید من اولین عامل که نقش اصلی را برای قبولی در آزمون وکالت دارد، «تلاش» داوطلب است. با تمسک به آیه شریفه «مَا أَصَابَکَ‌ مِنْ‌ حَسَنَهٍ فَمِنَ‌ اللَّهِ» ‌بعد از عنایات الهی، اولین حامی من خانواده عزیزم بودند؛ پدر و مادرم که لحظه‌ای مرا از دعای خیرشان محروم نکردند و همچنین برادرم که در این مدت حامی من بود.

همچنین باید بگویم قبولی‌ام را مدیون تیم آموزشی مؤسسه آموزش عالی فاضل هستم و این رتبه را تقدیم می‌کنم به پدر و مادر عزیزم و امیدوارم همیشه در زیر سایه خداوند متعال سلامت باشند و بتوانم زحماتشان را جبران نمایم.

از سوی دیگر، از آنجا که من سال ۹۳ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم و مدتی از درس فاصله داشتم و همچنین برای این که یک برنامه مشخص و منظم داشته باشم، برای آمادگی در آزمون وکالت از تمام خدمات مؤسسه فاضل استفاده کردم و با تأسی از مولایم حضرت علی(ع) که می‌فرمایند:» مَن عَلَّمَنِی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنِی عَبداً« از زحمات بی‌دریغ اساتید گرانقدرم جناب آقای دکتر ابراهیم زارع، استاد پیمان عبدغیور، دکتر رسول لطفی، دکتر سید محمدباقر حسینی، دکتر زهرا داستان، دکتر مجتبی نعمت‌الهی و مشاورین عزیزم جناب آقای عبدالله کبیری، خانم چیت‌ساز و آقای نکوفر سپاسگزاری می‌کنم.

آیا هیچ کدام از درس‌ها هنگام مطالعه برای شما ایجاد نگرانی می کرد و اگر بله، چطور بر آن درس تسلط پیدا کردید؟

تسلطم روی درس‌ها زیاد بود و به لطف خدا در ۸۰ دقیقه، تمام سؤال‌ها را پاسخ دادم.

هر سه درس آیین دادرسی مدنی  و حقوق تجارت و آیین دادرسی کیفری را کلاً در۲۰ دقیقه پاسخ دادم. چون در زمان مطالعه تمام قوانین اصلی و خاص، دکترین و نظریه‌های حقوقی وآرای وحدت‌رویه لازم را برای آزمون وکالت بارها مطالعه کرده بودم، توانستم با اقتدار، به‌ترتیب نمره ۹۳.۳۳ و ۱۰۰ و۱۰۰درصد را در این سه درس کسب کنم. در ۶۰ دقیقه باقی‌مانده، توانستم در درس حقوق مدنی به ۱۶ سوال، پاسخ صحیح بدهم و نمره۸۰درصد را کسب کنم. با توجه به اشتباهاتی که در کلید سؤال‌های درس حقوق جزا و اصول فقه وجود داشت، متأسفانه ۴ پاسخ صحیح من در درس جزا و ۲ پاسخ در درس اصول‌فقه به اشتباه، نادرست اعلام شد و بدین ترتیب نمره من در درس جزا ۵۵ درصد و در درس اصول فقه ۵۶.۶۶ درصد شد.

منابع مطالعاتی پیشنهادی شما به داوطلبان آزمون وکالت چیست؟ خود شما چه منابعی را مطالعه کردید؟

من با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادم شرط قبولی در آزمون وکالت را تسلط بر تمام قوانین اصلی، خاص، نظریات حقوقدانان و اطلاع از آرای وحدت رویه و استنباط صحیح از موارد مذکور می‌دانم و در این راستا مطالعه منابع پیشنهادی زیر را توصیه می‌کنم:

حقوق مدنی

۱. جزوه کلاسی استاد پیمان عبدغیور؛

۲. کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی مرحوم استاد امیرناصرکاتوزیان؛

۳. کتاب مرجع سؤالات موضوعی حقوق مدنی خانم الهه جمشیدی؛

۴. کتاب حقوق مدنی (دو جلدی) خانم الهه جمشیدی.

حقوق جزا

۱. جزوه کلاسی دکتر ابراهیم زارع؛

۲. کتاب جزای عمومی خانم دکتر زهرا داستان؛

۳. کتاب مرجع سؤالات موضوعی حقوق جزا (دو جلدی) خانم دکتر زهرا داستان و خانم سولماز معصومی.

اصول فقه

۱. کتاب اصول فقه خانم حوریا سجادی و آقای دکترسید محمدباقر حسینی؛

۲. کتاب مرجع سوالات موضوعی اصول فقه آقای دکتر سیدمحمدباقر حسینی و خانم شیما شریفی.

حقوق تجارت

۱. جزوه کلاسی دکتر رسول لطفی؛

۲. کتاب حقوق تجارت آقای دکتر مجتبی نعمت‌الهی و خانم الهه جمشیدی؛

۳. کتاب مرجع سؤالات موضوعی حقوق تجارت خانم آیدا نصیری و خانم الهه جمشیدی؛

۴. کتاب نکات مهم حقوق تجارت خانم مینا عبدالله‌زاده و خانم آیدا نصیری.

آیین دادرسی مدنی

۱. جزوه کلاسی دکتر رسول لطفی؛

۲. جلد ۱و۳ از دوره بنیادین آیین دادرسی مدنی و جلد ۲ از دوره پیشرفته آیین دادرسی مدنی دکتر عبدالله شمس؛

۳. کتاب مرجع سؤالات موضوعی آیین دادرسی مدنی خانم دکتر بهنوش رضاییان و آقای عبدالرضا سعیدی؛

۴. کتاب ۱۰۰۰ نکته مهم آیین دادرسی مدنی خانم فاطمه جوانمردی و خانم الهه جمشیدی.

آیین دادرسی کیفری

۱. جزوه کلاسی دکتر زهرا داستان؛

۲. کتاب نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری آقای دکتر علی خالقی؛

۳. کتاب مرجع سؤالات موضوعی(دو جلدی) خانم دکتر زهرا داستان و خانم فاطمه حقیقی.

همچنین مطالعه مستمر و دقیق قوانین اصلی و خاص زیر لازم است:

حقوق مدنی: قانون مدنی، قانون مسئولیت مدنی ۱۳۳۹، برخی مواد مهم  قانون امور حسبی، قانون بیمه اجباری ۱۳۹۵،قانون حمایت از خانواده۱۳۹۱، قانون روابط موجر و مستأجر سال‌های ۵۶،۶۲،۷۶، قانون الحاق یک ماده به قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۶۵، قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف ۱۳۶۳، قانون تملک آپارتمان‌ها ۱۳۴۳، قانون پیش‌فروش ساختمان و…

آیین دادرسی مدنی: قانون آیین دادرسی مدنی۱۳۷۹، قانون اجرای احکام مدنی۱۳۵۶، قانون شوراهای حل اختلاف ۱۳۹۴،قانون دیوان عدالت اداری۱۳۹۲، قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی۱۳۹۴.

حقوق تجارت: قانون تجارت، لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب سال ۸۰ ، قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی،قانون ثبت علائم و اختراعات ، قانون صدور چک، قانون بورس و اوراق بهادار، قانون راجع به دلالی و…

حقوق جزا: قانون مجازات اسلامی۱۳۹۲، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ۱۳۹۴، قانون جرم سیاسی۱۳۹۵، قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری، قانون صدور چک، قانون فروش مال غیر، قانون سقط جنین، قانون تبانی در بردن مال غیر، قانون مبارزه باقاچاق کالاو ارز، قانون اخلال‌گران درنظام اقتصادی، مواد ۱۰۳تا ۱۰۶ قانون ثبت اسناد و املاک،قانون مجازات اخلال‌کنندگان درامنیت پرواز هواپیما، قانون مبارزه با پول‌شویی، قانون مبارزه با قاچاق انسان، قانون مبارزه با مواد مخدر و…

آیین دادرسی کیفری: قانون آیین دادرسی کیفری۱۳۹۴، آیین‌نامه دادگاه ویژه روحانیت، قانون نظارت بر رفتار قضات، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون حمایت قضایی از بسیج و…

توصیه نهایی شما به داوطلبان آزمون وکالت ۹۶ چیست؟

از دید من شرایط قبولی در آزمون وکالت در موارد زیر خلاصه می‌شود:

۱. توکل به خدا و داشتن روحیه خودباوری؛

۲. برنامه‌ریزی اصولی و علمی زیر نظر یک مشاور و کارشناس کارآزموده (از سعی و خطای بی مورد و گوش‌دادن به افراد ناآگاه خودداری فرمایید)؛

۳. استفاده از منابع صحیح توصیه‌شده توسط اساتید و مشاوران؛

۴. محدود‌کردن منابع و عدم استفاده از چندین منبع گسترده؛

۵. حتی‌المقدور شرکت در کلاس‌های اساتید معتبر؛

۶. شرکت و حضور فعال و مستمر در آزمون‌های آزمایشی استاندارد (استفاده از آزمون‌های سخت که شباهتی به آزمون وکالت ندارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا ضمن ناامید کردن داوطلبان، آنها را در استفاده صحیح از زمان‌بندی مورد نیاز آزمون اصلی و حتی مطالعه منابع مورد نیاز به اشتباه می‌اندازد و همچنین قدرت ریسک و جرأت انتخاب گزینه صحیح را از داوطلب سلب می‌کند)؛

۷. مرور مطالب به دفعات زیاد تا زمان آزمون؛

۸. تسلط کامل بر متن قوانین اصلی و خاص و آرای وحدت‌رویه.

داوطلبان ارجمند می‌توانند از طریق کانال تلگرام @keshavarzNo1_iran  با من در ارتباط باشند.

ممنونم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما ممنونم.

منبع