رونمایی داوطلبان از عجیب‌ترین حاشیه انتشار کارنامه کنکور دکتری ۹۶

رونمایی داوطلبان از عجیب‌ترین حاشیه انتشار کارنامه کنکور دکتری ۹۶

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتایج نهایی آزمون دکتری ۹۶ روز شنبه اعلام شد و داوطلبان ضمن اطلاع از پذیرش و یا عدم پذیرش خود در مقطع دکتری، روز گذشته(یکشنبه) کارنامه عملکرد خود در مرحله مصاحبه را نیز دریافت کردند که اطلاعات قابل‌توجهی در آن منتشر شده بود. البته مانند سالیان اخیر باز هم آزمون دکتری حواشی زیادی داشت و برخی از داوطلبان این آزمون، اعتراضات خود را به صورت تلفنی و یا در پیام‌رسان تلگرام به این رسانه ارسال کردند.

* حواشی کنکور دکتری از زبان داوطلبان

از جمله حواشی آزمون دکتری، علی‌الخصوص در مرحله مصاحبه این بود که در بعضی از دانشگاه‌ها از داوطلب هزینه مصاحبه دو گرایش از یک رشته را اخذ کرده‌اند ولی فقط یک جلسه مصاحبه برگزار کرده‌اند. یکی از داوطلبان کنکور دکتری در این باره می‌گوید: «شرکت در فرآیند مصاحبه هزینه‌های بالایی را به داوطلبان، که اکثرا دانشجو هستند و بیکار، تحمیل می‌کند و من برای حضور در مصاحبه دانشگاه‌های مختلف به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌ام». داوطلب دیگری از سردرگم شدن داوطلبان آزمون دکتری درباره نسبت نمره آزمون کتبی به مصاحبه گله داشت و می‌گفت: «در چهار سال گذشته بیشترین تغییرات و نوسانات در چگونگی برگزاری آزمون، زمان‌بندی، سرفصل‌ها، ظرفیت‌ها و هرآنچه به کنکور دکتری مربوط می‌شود اتفاق افتاده است. در یک سال نمره آزمون کتبی و مصاحبه کتبی را ۳۰ به ۷۰ اعلام کرده، سال بعد ۰ به ۱۰۰ شد و سال دیگری ۵۰ به ۵۰ و همه این تغییرات معمولا بعد از شروع ثبت‌نام دکتری اعلام و قطعی می‌شدند. در کنکور ۹۶ نسبت نمره آزمون کتبی به مصاحبه ۵۰ به ۵۰ بود، اما باز هم بعضی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران به صورت جداگانه آزمون کتبی برگزار کرده و نمره آن را بخشی از مصاحبه، محاسبه می‌کردند!»

داوطلب دیگری از شرایط مصاحبه در برخی از دانشگاه ابراز نارضایتی کرد و در این باره گفت: «در بعضی از دانشگاه‌ها و رشته‌ها ۶ تا ۸ استاد همزمان از یک دانشجو فرآیند مصاحبه را انجام داده‌اند که مطمئنا شرایط استرسی خاص و سختی را برای داوطلب ایجاد خواهد کرد. اولویت دادن بر حفظیات داوطلب به جای توانایی‌های پژوهشی و تحقیقاتی از دیگر موارد بحث‌برانگیز در برگزاری مرحله مصاحبه آزمون دکتری ۹۶ بود.»

* عجیب‌ترین حاشیه کنکور دکتری ۹۶

علاوه بر حاشیه‌های ذکر شده، تعدادی از داوطلبان کنکور دکتری سال ۹۶ از عجیب‌ترین حاشیه این آزمون در مرحله مصاحبه رونمایی کردند. این داوطلبان مدعی شدند که در رشته مدیریت گرایش رفتار سازمانی، علی‌رغم حضور آنها در مصاحبه، در کارنامه نهایی برای آنها غیبت زده شده و به عنوان داوطلب غایب معرفی شده‌اند. از طرفی تعداد دیگری از این داوطلبان مدعی‌اند که با وجود دعوت برخی از دانشگاه‌ها از آنها برای حضور در مرحله مصاحبه، اما آنها به دلایلی قید آن دانشگاه‌ها را زده‌اند و در به این دانشگاه‌ها مراجعه نکرده‌اند اما در کمال تعجب در کارنامه نهایی، آنها را جزو داوطلبان حاضر محسوب و حتی برای آنها نمره درج کرده‌اند!

حسین یکی از داوطلبان کنکور دکتری که در رشته رفتار سازمانی از سوی دانشگاه تهران دعوت به مصاحبه شده بود در این باره به خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گفت: «متاسفانه علی‌رغم اینکه برای مرحله مصاحبه دانشگاه تهران در این دانشگاه حضور پیدا کردم، اما در عین ناباوری وقتی کارنامه نهایی را مشاهده کردم، مقابل عملکرد من در مصاحبه دانشگاه تهران، کلمه «غایب» درج شده بود!».

کارنامه نهایی یکی از داوطلبان کنکور دکتری

مجید یکی دیگر از داوطلبان کنکور دکتری که از سوی دانشگاه سمنان برای مصاحبه دعوت شده بود در این باره گفت: «بنا به دلایلی علاقه‌ای به حضور در مرحله مصاحبه دانشگاه سمنان را نداشتم و علی‌رغم این مساله وقتی روز گذشته کارنامه نهایی خود را مشاهده می‌کردم متوجه شدم که دانشگاه سمنان برای من نمره رد کرده است و من را داوطلب حاضر در جلسه مصاحبه محسوب کرده است!».

علاوه بر این موارد برخی از دانشجویان از ارزیابی عجیب و غریب و بی‌ضابطه در برخی از دانشگاه‌های مطرح سخن گفتند که این موارد حاکی از آن است که متاسفانه در زمینه برگزاری مصاحبه آزمون دکتری، روند مشخص و ثابتی وجود ندارد و اگر وجود دارد دانشگاه‌ها به آن پایبند نیست و از طرفی مشکلاتی همچون غایب فرض کردن داوطلبی که در جلسه مصاحبه حاضر بوده است، شائبه‌های جدی‌ای را نسبت به عملکرد سازمان سنجش و دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد در این زمینه ممکن است در حق داوطلبان اجحاف صورت بگیرد. یکی دیگر از ابهامات داوطلبان معترض به مرحله مصاحبه آزمون دکتری این است که آیا می‌توان به نتایج ارائه شده اعتراض کرد و اینکه چگونه باید اعتراضات خود را پیگیری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *