اقدام برای گرفتن پذیرش از دانشگاه یک فرآیند نسبتا طولانی است که معمولا چندین ماه به طول می‌انجامد. ابتدا شما باید به جستجو برای دانشگاه‌های مورد نظرتان بپردازید و مشخص کنید که برای کدام دانشگاه‌ها در چه کشور یا کشورهایی مایلید اقدام کنید. بدین منظور باید به دنبال دانشگاه‌هایی باشید که رشته مورد نظر شما را ارائه می‌دهند. این رشته ممکن است رشته مقطع تحصیلی قبلی شما باشد یا این که ممکن است رشته‌ای جدید باشد که مایلید به آن تغییر رشته دهید.

برای انجام این جستجوها شما زمان نسبتا زیادی احتیاج دارید. اگر فرض کنیم که شما قصد دارید پاییز سال ۲۰۱۳ تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های خارجی شروع کنید باید انتخاب خودتان را در تابستان سال ۲۰۱۲ انجام داده باشید تا در اوایل پاییز اقدام برای دانشگاه‌ها را آغاز نمایید، چون اغلب دانشگاه‌ها زمان مشخصی را برای ارسال مدارک تعیین می‌کنند. به این زمان اصطلاحاً ددلاین (deadline) گفته می‌شود. معمولا ددلاین دانشگاه‌ها به خصوص در مورد دانشگاه‌های کانادا و آمریکا اواخر پاییز یا اوایل زمستان است.

هر دانشگاهی که برای آن اقدام می‌کنید یک ددلاین خاص دارد که شما باید کارهای پذیرش را تا قبل از آن تاریخ انجام داده باشید. این کارها شامل آماده کردن مدارک مورد نیاز دانشگاهی که برای آن تقاضا می‌دهید و ارسال آن‌ها به دانشگاه، دادن یکی از امتحان‌های زبان TOEFL یا IELTS، امتحان GRE درصورتی که برای دانشگاه‌هایی اقدام می‌کنید که نمره این امتحان را نیاز دارند – مانند دانشگاه‌های آمریکا و برخی دانشگاه‌های کانادا – و پر کردن فرم‌های درخواست پذیرش می‌باشد. ددلاین بسیاری از دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های آمریکا و کانادا اواخر پاییز است. البته برخی دانشگاه‌ها ددلاین دیرتری هم دارند ولی اگر شما نیاز به کمک هزینه تحصیلی هم داشته باشید باید قبل از ددلاینی که برای آن تعیین می‌شود که معمولا اواخر پاییز و یا اوایل زمستان است کارهای پذیرش را تکمیل کرده باشید. بهتر است که حدود یک ماه قبل از ددلاین کارهای پذیرش شما یعنی فرستادن مدارک و پر کردن فرم‌های درخواست پذیرشبه اتمام رسیده باشد. مدارکی که هر دانشگاه احتیاج دارد متفاوت است ولی اکثرا شامل ترجمه رسمی ریزنمرات و دانشنامه، نمره امتحان زبان، توصیه‌نامه از استادها، رزومه، و Statement of Purpose می‌باشد.

نکات مهم

انتخاب دانشگاه

انتخاب دانشگاهی که برای شما مناسب باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. انتخاب درست دانشگاه شانس شما را برای گرفتن پذیرش بالا می‌برد. شما می‌توانید دانشگاه‌هایی را که رشته شما را ارائه می‌دهند پیدا کرده و سپس در دپارتمان رشته مورد نظر به جستجو بپردازید تا مطمئن شوید که زمینه‌های تحقیقاتی در دپارتمان با علائق شما همخوانی دارد. می‌توانید در بخش‌هایی از سایت مانند Faculty Research Areas برای این منظور جستجو نمایید. توجه داشته باشید که هر چقدر تحقیقات استادان به پیشینه تحقیقاتی شما نزدیک‌تر باشد شانس شما برای برقراری تماس با استاد و جلب نمودن نظر وی و همچنین گرفتن پذیرش بیشتر می‌گردد.

پس از انتخاب دانشگاه‌هایی که رشته و گرایش مورد نظر شما را ارائه می‌دهند باید به یک سری نکات اساسی در این مورد توجه نمایید. در سایت هر دانشگاه (معمولا در قسمت Admission requirements) حداقل‌های لازم برای متقاضیان دانشگاه نوشته شده است. به عنوان مثال برخی از دانشگاه‌ها حتما یک حداقل معدل برای متقاضیان در نظر می‌گیرند. مسلما باید در زمان انتخاب دانشگاه، دانشگاهی را انتخاب کنید که حداقل‌های مورد انتظار آن را داشته باشید. البته داشتن حداقل‌ها برای پذیرش کافی نیست و درصورتی شانس پذیرش دارید که شرایط شما از حداقل شرایطی که دانشگاه نیاز دارد بهتر باشد. مثلا معدل شما از حداقل معدلی که دانشگاه برای متقاضیان تعیین کرده بیشتر باشد، به همین ترتیب نمره زبان شما، نمره امتحان GRE و … از حداقل‌هایی که در سایت دانشگاه نوشته شده بیشتر باشد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که در برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر حداقل‌هایی که دانشگاه تعیین کرده دپارتمان مربوط به هر رشته نیز ممکن است شرایط خاصی برای متقاضیان تعیین کرده باشد. بنابراین فراموش نکنید تا سایت دپارتمان را نیز چک کنید. بررسی رزومه افرادی که در سال‌های قبل از دانشگاه پذیرش گرفته‌اند و مقایسه آنها با رزومه خودتان می‌تواند تا حدودی برای شما مشخص سازد که رزومه شما برای آن دانشگاه مناسب است یا خیر.

برای صرفه جویی در وقت برای هر دانشگاهی که انتخاب می‌نمایید یک پوشه(Folder) درست کرده و اطلاعات مربوط به دانشگاه مانند صفحات مهم حاوی اطلاعاتی مانند ددلاین‌ها، Admission requirements ،Faculty Research Areas و … را ذخیره نمایید تا بعدا سر فرصت به مطالعه آنها بپردازید.

دیتابیس دانشگاه‌های آکادمیاکافه امکانات خوبی به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید دانشگاه‌های مورد نظر خود و آدرس وب‌سایت این دانشگاه‌ها را راحت‌تر بیابید. همچنین اطلاعات پذیرش، از جمله ملزومات پذیرش (minimum requirements) برای گرفتن پذیرش از بعضی از دانشگاه‌ها در دیتابیس وارد شده است. دیتابیس به شما امکان دسترسی ساده و جستجو و مرتب‌سازی این اطلاعات را می‌دهد و از این نظر در وقت شما صرفه‌جویی خواهد شد.

سایر نکاتی که می‌توانید در انتخاب دانشگاه مد نظر داشته باشید:

پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف

با توجه به اینکه اقدام برای مقاطع مختلف تحصیلی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد در زیر نکات مربوط به گرفتن پذیرش در مقاطع کارشناسی، ارشد، و دکترا به صورت جداگانه آورده می‌شود.

اقدام برای کارشناسی

معمولا تعداد افرادی که می‌خواهند برای کارشناسی اقدام کنند کمتر از دو گروه دیگر است. این افراد معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند. کسانی که به تازگی دیپلم گرفته‌اند و می‌خواهند مقطع کارشناسی را در یکی از دانشگاه‌های خارجی شروع کنند. کسانی که یک مدرک کارشناسی دارند و می‌خواهند به دلایلی مثل تغییر رشته و … دوباره در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند، و دسته سوم کسانی که اواسط دوره کارشناسی هستند و قصد دارند تا به یک دانشگاه خارجی ترنسفر کنند.

نکات مهم:

اقدام برای کارشناسی ارشد

در سال‌های اخیر تعداد افرادی که برای مقطع ارشد اقدام می‌کنند رو به افزایش است. این افراد یا دوره کارشناسی را به اتمام رسانده اند و برای ارشد اول اقدام می‌کنند و یا اینکه یک مدرک ارشد را دریافت کردند و برای مدرک ارشد دوم اقدام می‌نمایند.

معمولا توصیه می‌شود که اگر فردی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه‌هایی که در خارج از کشور شناخته شده‌اند (مانند شریف، تهران، صنعتی اصفهان، …) دریافت کرده است و می‌خواهد برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آمریکا اقدام کند به جای این کار برای پذیرش مستقیم به مقطع دکترا اقدام نماید، زیرا بدین ترتیب شانس بیشتری برای گرفتن فاند خواهد داشت. البته این مساله کاملا به شرایط فرد بستگی دارد و هیچ کس به جز خود فرد نمی‌تواند در این مورد تصمیم بگیرد. مثلا ممکن است فردی در مقطع کارشناسی روی گرایشی کار کرده و تصمیم دارد برای دکترا در یک گرایش دیگر کار کند و یا تغییر رشته دهد. این فرد می‌تواند با اقدام برای ارشد هم تجربه درس خواندن در یک دانشگاه خارجی (چه در اروپا، چه در آمریکا و چه در کانادا یا استرالیا) را بدست آورد و هم برای تغییر رشته و گرایش آماده شود.

نکات مهم: