کمپین چهار هزار نفری دانشجویان دکتری برای پیگیری مطالبات

شاید خوشبین‌ترین دانشجوی دکتری هم گمان نمی‌کرد که روزی تجمع آنها برای اعتراض به آنچه آنها نحوه اعطای تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان می‌دانند به جایی ختم شود که مطالبات مهم‌تری چون اشتغال فارغ‌التحصیلان یا اعطای حقوق ماهیانه به دانشجویان نیز مطرح شود.

دانشجویان دکتری در خرداد سال جاری اعتراضاتی را نسبت به نحوه اعطای وام داشتند، پس از برگزاری تجمع در مقابل ساختمان وزارت علوم و همچنین در چندین استان، تصمیم گرفتند برای پیگیری مطالبه خود، کمپینی را در پیام‌رسان تلگرام تشکیل دهند.

همزمان با تشکیل کمپین و افزایش روزانه تعداد اعضای آن، دانشجویان ضمن هم‌اندیشی مصمم شدند، علاوه‌ بر پیگیری مشکلات مربوط به اعطای وام، سایر مطالبات خود را نیز مطرح کنند.

در همین راستا، دانشجویان مطالباتی مانند بهبود شرایط اشتغال، ملزم‌شدن وزارت علوم به جایابی فارغ‌التحصیلان دکتری در وزارتخانه‌ها، تبدیل دانشگاه‌ها به مراکز اصلی پژوهش، تشویق و حتی الزام صنایع دولتی و خصوصی به استفاده از فارغ‌التحصیلان دکتری بر‌اساس کارنامه علمی‌پژوهشی، ایجاد تسهیلات قانونی به‌منظور تشویق و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مقوله پژوهش، کاهش دوره خدمت استادان به‌منظور جذب نیروی جوان و تحصیلکرده و چندین مطالبه دیگر را به مطالبات قبلی خود افزوده‌اند و امیدوارند که با تشکیل این کمپین، بتوانند به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشانند.

دانشجویان مقطع دکتری که حالا تعداد اعضای کمپین آنها به بیش از چهار هزار نفر رسیده است، برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی خود فعالیت‌هایی چون دیدار با برخی نمایندگان مجلس، همراه کردن دانشجویان دکتری بیش از ۳۰ دانشگاه کشور برای پیگیری مطالبات و… را به انجام رسانده‌اند. دانشجویان عضو این کمپین مدعی‌اند تاکنون توانسته‌اند حمایت برخی روسای دانشگاه‌ها را نیز برای پیگیری مطالبات‌شان جلب کنند.

هرچند تاکنون مسئولان وزارت علوم قدم بزرگی در جهت رفع مشکلات دانشجویان مقطع دکتری برنداشته‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که این گردهمایی دانشجویان و پیگیری مطالبات به صورت دسته‌جمعی و مستمر، اقدامی کم‌سابقه باشد که انتظار می‌رود در صورت تداوم و استمرار، در ماه‌های آینده نتایج مثبتی را برای دانشجویان در پی داشته باشد.