دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه: فقط ۷۰ دانشجوی ضعیف در دوره دکتری پذیرش شده‌است

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه در واکنش به به پذیرش غیرمجاز دانشجوی دکتری در دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه این دانشگاه پذیرش خارج از ظرفیت نداشته‌است، گفت: مسئله از اینجا ناشی شده است که کارشناس آموزشی حداقل امتیاز برای پذیرش دانشجو را در سایت سازمان سنجش وارد نکرده بود، از همین رو این سازمان ظرفیت دوره دکتری در این دانشگاه را پر کرد.

علیرضا مظفری، معاون آموزشی دانشگاه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره پذیرش دانشجوی خارج از ظرفیت در دوره دکتری این دانشگاه گفت: دانشگاه ارومیه امسال برای دوره دکتری ۴۰۷ نفر ظرفیت داشت که همین تعداد هم پذیرش شده و موردی هم خارج از ظرفیت نبوده است.

او درباره مشکلی که در رابطه با پذیرش دانشجویان دکتری پیش آمده، افزود: طبق دستورالعمل سازمان سنجش،‌ ضریب تاثیر دو آزمون تخصصی و عمومی دوره دکتری که توسط این سازمان برگزار شده، ۵۰ درصد بود و ۵۰ درصد امتیاز هم در  اختیار دانشگاه بود که با توجه به فعالیت‌های پژوهشی و مصاحبه دانشجویان به آنها داده می‌شد.

مظفری ادامه داد: دانشگاه برای این ۵۰ درصد می‌توانست حداقلی تعیین کند؛ یعنی دانشگاه می‌توانست تصمیم بگیرد افرادی که امتیازشان زیر ۳۰ درصد بود، پذیرش نکند. دانشگاه ارومیه هم حداقل امتیاز را ۳۰ تعیین کرده بود، اما زمانی که باید اطلاعات مصاحبه‌ای و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه وارد سایت سازمان سنجش می‌شد با اشتباه کارشناس آموزشی این ۳۰ درصد وارد نشد و سازمان سنجش تصور کرد که دانشگاه ارومیه این حداقل را قائل نشده، مثل بسیاری از دانشگاه‌هایی که اینطور عمل کرده بودند.

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه حداقل ضریب تاثیر دانشگاه ارومیه صفر در نظر گرفته شد، گفت: با توجه به این موضوع سازمان سنجش براساس رتبه و امتیازات دانشجویان طبق ظرفیت اعلام شده این دانشگاه، دانشجویان را پذیرش و ظرفیت را پر کرد.

وی تاکید کرد: قبل از این موضوع برخی از گروه‌های آموزشی می‌خواستند، دانشجویانی که امتیاز کمتر ۳۰ دارند را پذیرش نکنند، اما با این اشتباه دانشجویانی که حدنصاب نمره را آورده بودند، جذب شدند و ظرفیت دکتری دانشگاه ارومیه پر شد. بنابراین دانشگاه ارومیه پذیرش خارج از ظرفیت ندارد و هیچ مشکلی در میان نیست.

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه از ۴۰۷ نفر دانشجوی دکتری فقط ۱۵۰نفر امتیاز ۳۰ به پایین  دارند، گفت: اکثر دانشجویان پذیرش شده در حد انتظار گروه‌ها هستند و از آن ۱۵۰ نفر هم تعداد زیادی جذب پردیس دانشگاهی ارومیه شدند که امتیاز آن پایین است. بنابراین در کل حدود ۷۰ نفر از دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه ارومیه در مقطع دکتری از حداقل مدنظر این دانشگاه پایین‌تر هستند.

مظفری افزود: دانشگاه ارومیه کیفیت خود را برای دانشجویان ضعیف پایین نخواهد آورد؛ برخی از گروه‌ها برای این دانشجویان یک ترم واحدهای جبرانی و تقویتی برگزار می‌کنند تا آنها ضعف خود را جبران کنند و درکل مشکلی در پذیرش ایجاد نشده است.

همچنین مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفته بود در دانشگاه ارومیه برای پذیرش دانشجوی دوره دکتری اشتباهی رخ داده که با همکاری سازمان سنجش و مدیریت دانشگاه ارومیه این مسئله در دست بررسی است.

وی تاکید کرده بود که تخلفی انجام نشده و اشتباه رخ داده که با پیگیری‌های وزارت علوم،‌ سازمان سنجش و دانشگاه ارومیه به زودی مرتفع خواهد شد.