دکتری بیکار در کشورهای مختلف جهان

رفاه در اسکاندیناوی

«رویترز» به نقل از بانک جهانی اعلام کرد که در جریان بحران اقتصادی دنیا پیدا کردن شغل تمام وقت یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم بود. سال گذشته میلادی، امارات به عنوان کشوری که دارای بیشترین شانس یافتن یک شغل تمام وقت، معرفی شد. در این سال ۵۹ درصد از مردم امارات دارای شغل تمام وقت بودند و سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور برابر با ۳۰ هزار و ۱۱۲ دلار آمریکا بود. این کشور از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در دنیا در جایگاه سی و دوم قرار داشت، در حالی که از نظر میزان تولید ناخالص داخلی در جایگاه بیست و هشتم دنیا بود. در سال گذشته میلادی نرخ سواد بزرگسالان در این کشور برابر با ۹۰ درصد بود و از نظر نرخ سواد بعد از اغلب کشورهای آمریکایی و آمریکای شمالی در جایگاه هفتاد و سوم دنیا قرار گرفت.

 پیشخدمت های تحصیل کرده

ایسلند، شانس اول

در این فهرست بهترین کشورهای دنیا در پیدا کردن شغل مناسب نیز معرفی شده است. طبق این گزارش کشورهای ایسلند، بحرین، سوئد و روسیه به عنوان کشورهایی که بیشترین احتمال برای پیدا کردن شغل تمام وقت در آنها وجود دارد، معرفی شده اند. نرخ افراد دارای شغل تمام وقت به کل جمعیت کشور در ایسلند برابر با ۵۴ درصد، در بحرین و سوئد برابر با ۵۳ درصد و در روسیه برابر با ۵۱ درصد بوده است. ایالات متحده آمریکا در این رده بندی در جایگاه دهم دنیا قرار دارد.

 پیشخدمت های تحصیل کرده

بورکینافاسو بدترین کشور

از طرف دیگر بورکینافاسو به عنوان بدترین کشور برای پیدا کردن شغل تمام وقت معرفی شده است. در این کشور نرخ اشتغال تمام وقت به جمعیت برابر با پنج درصد اعلام شده و سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با یک هزار و ۵۸۵ دلار آمریکا بوده است. در حالی که تولید ناخالص داخلی این کشور معادل ۱۲٫۲ میلیارد دلار و نرخ سواد در این کشور برابر با ۲۸٫۷ درصد جمعیت بزرگسال در این کشور اعلام شده است. در فهرست بدترین کشورهای دنیا از نظر اشتغال، کشورهای هائیتی، مالاوی، نیجر و اتیوپی در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

 پیشخدمت های تحصیل کرده

هشدار

سازمان بین المللی کار هشدار داد در حالی که افزایش نابرابری و رشد اقتصاد به صورت ناامید کننده ادامه دارد، ناآرامی های اجتماعی و مهاجرت در سال ۲۰۱۷ میلادی باز هم افزایش خواهد یافت. گزارش جدید سازمان بین المللی کار با عنوان «چشم انداز اشتغال و اجتماعی جهان – روندهای ۲۰۱۷» به ارزیابی تحولات اخیر در بازار جهانی کار پرداخته و نرخ بیکاری را در کشورهای توسعه یافته، نوظهور و در حال توسعه پیش بینی کرده است.

این گزارش پیش بینی کرده که نرخ بیکاری در جهان در سال ۲۰۱۷ اندکی افزایش یابد و از ۵٫۷ به ۵٫۸ درصد برسد که به معنای افزایش ۳٫۴ میلیون نفری بیکاران جهان خواهد بود. در این گزارش با اشاره به پیشی گرفتن روند رشد نیروی کار از روند ایجاد فرصت های روند رشد نیروی کار از روند ایجاد فرصت های شغلی پیش بینی شده که تعداد بیکاران جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی اندکی بالاتر از ۲۰۱ میلیون نفر باشد و ۲٫۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ به این تعداد اضافه شود، رشد اقتصادی هم از نظر سطح و هم از نظر کشورهای دربر گیرنده همچنان ناامید کننده و پایین است.

دکترهای بیکار

تعداد متقاضیان دوره تحصیلات تکمیلی و دوره دکتری در همه جای دنیا افزایش یافته است. این موضوع از طرفی عدالت و ارتقای سطح آموزش قلمداد می شود ولی از سوی دیگر تبعاتی منفی نیز دارد که دولت ها را نسبت به کنترل این فرآیند حساس کرده است.

به گزارش «رویترز» با این سرعتی که دانشگاه های دنیا در حال تحویل دادن فارغ التحصیلان دکتری در جامعه هستند، زمان آن فرا رسیده که دولت ها از خود بپرسند نباید خط تولید «دکترها» را کاهش دهند؟ مطالعات جدید نشان می دهد که کشور چین به عنوان پیشروی کشورهای جهان در تولید دکتری در سال ۲۰۱۰ از ایالات متحده پیشی گرفت. با این حال، در سراسر جهان، دانشگاه ها همچنان به تولید بیشتر دانشجویان دکتری ادامه می دهند.

در ایالات متحده حدود ۴۰۰ موسسه در حال حاضر برنامه های دکتری ارائه می دهند و بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجوی دکتری بین سال های ۱۹۲۰ و ۱۹۹۹ در این کشور فارغ التحصیل شده اند. از این تعداد ۶۲ درصد در علوم مهندسی فارغ التحصیل شده اند. در برزیل تعداد دانشجویان دکتری در طول یک دهه دو برابر شده است. در مصر، ثبت نام دکتری بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۹ دو برابر شده و به ۳۵ هزار نفر رسیده است.

 پیشخدمت های تحصیل کرده

حتی زیمبابوه

حتی کشور فقیر زیمبابوه می خواهد هر استاد در دانشگاه تا سال ۲۰۱۵ مدرک دکتری داشته باشد. طبق هدف گذاری در کشور مالزی قرار است تا سال ۲۰۲۳ تعداد دارندگان مدرک دکتری به ۶۰ هزار افزایش یابد و از سوی دیگر هند امیدوار است به سقف ۲۰ هزار دکتری در یک سال برسد.

معضلات زیاد شدن تعداد دانشجویان دکتری

بیکاری در میان فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در چین به نسبت بیکاران در مقاطع پایین تر ظرف هفت سال گذشته رشد داشته و همین موضوع سیاستمداران چینی را به سمت تحصیلات دکتری حرفه ای و حرکت به تحقیقات در صنعت سوق داده است. بخشی از مشکلات به عقیده وی از آنجا ناشی می شود که بسیاری از فارغ التحصیلان قادر به پیدا کردن موقعیت های آکادمیک نیستند و افراد دیگر نیز به موقعیت های پاره وقت و حداقلی اکتفا می کنند.

فارغ التحصیلان دکتری و معضل اشتغال

به نظر می آید جامعه و دولت ها هر دو به اهمیت آموزش عالی واقفند ولی با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان دکتری در سراسر جهان متاسفانه فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان دکتری مهیا نیست و امنیت و دستاورد این سیاست علمی متناسب با هزینه های تحصیل در رشته دکتری نیست.

دکترهای پیشخدمت در آمریکا

گزارش دفتر آمار Bureau of Labor در آمریکا نشان می دهد ۳۱۷ هزار پیشخدمت در ایالات متحده آمریکا با تحصیلات دانشگاهی وجود دارند که از این تعداد بیش از هشت هزار نفر آنها درجه دکتری و مدارک حرفه ای دارند. در بریتانیا نیز تقریبا ۸۰ درصد از افرادی که در رشته های علوم پایه فارغ التحصیل می شوند، در نهایت فرصت های شغلی بی ارتباط به حیطه علمی خود پیدا می کنند.