بیانیه کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم

بیانیه کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: “ما دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه‌های سراسر کشور در آستانه روز پژوهش و با هدف بزرگداشت و کرامت پژوهش و پژوهشگری و به دنبال آن کرامت جامعه پژوهشگر به خصوص قشر از یادرفته و مغفول دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری به عنوان پیش قراولان صحنه علمی کشور، بر خود واجب می‌دانیم تا بار دیگر از تریبون رسانه و با آرامش و در چارچوب حرکتی کاملا مدنی خواسته‌های خود را مطرح و بند بند آنان را پیگیری کنیم.

متاسفانه پس از گذشت قریب به ۷ ماه از آغاز کمپین و پس از اقداماتی نظیر همراه کردن بیش از نیمی از نمایندگان مجلس، تمامی مسئولین در نهادهای ذی‌ربط و خیل عظیمی از جامعه دانشگاهی، هنوز حتی کوچکترین خواسته ما در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، رفاهی و اشتغال تامین‌نشده و این حرکت مدنی را با نوعی کج‌اندیشی یا بدخواهی نادیده گرفته‌اند.

از آغاز کمیپن هدف اصلی ما طرح موضوع، بررسی ابعاد راه حل و همچنین درگیر کردن تمامی ذی‌نفعان در فرایند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نظام آموزش عالی با هدف اتخاذ راه‌حل‌های بهینه جهت برون‌رفت از مشکلات تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکتری بود که به زعم اکثر کارشناسان این اقدامات تاثیر شگرفی بر کلان نظام آموزشی پایه، آموزش عالی و مسائلی همچون اشتغال قشر جوان و تحصیل کرده خواهند گذاشت.

در جریان این مذاکرات و جلسات تخصصی (بیش از ۲۵۰ جلسه با مسئولین مملکتی) تقریبا تمامی مسئولین و ذی نفعان ضمن پذیرفتن مشکل موجود و استقبال از آشتی همگانی و تجمیع نهادی بر ضرورت بازنگری سیاست‌های موجود و تدوین راه حلی برای بهبود شرایط تاکید ورزیدند. به‌رغم این مذاکرات زمانی که اقدامات چه سیاست‌گذاری‌ها و چه طرح‌های مالی و اجرایی باید به منصه ظهور رسد، متاسفانه در برنامه‌های جاری هیچ نشانه‌ای از صحبت‌های پیشین به چشم نمی‌خورد و این گونه به نظر می‌رسد که بدنه نهادهای منقول هیچ قصد و نیتی واقعی برای حل مشکلات آموزشی و پژوهشی کشور در حساس‌ترین مقطع تحصیلات تکمیلی ندارند و سیاست‌های خود اظهار غلط پیشین کماکان به رویه خود جاری‌است.

متاسفانه و بازهم متاسفانه و به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی اعضای کمپین و ضمن یادآوری بحران‌هایی که گریبان‌گیر جامعه جوان، تحصیلکرده و خوش فکر ایران اسلامی عزیزمان است. هیچ مساعدتی از نهادهای تصمیم گیر در موارد سیاست‌گذاری و اجرایی گزارش نشده است.

توجه به چالش‌ های گریبان‌گیر جوانان نخبه همچون بحران‌های هویت، اشتغال، سرخوردگی، مالی، خروج جریان آموزشی و پژوهشی از مسیر تعریف شده و حرکت به سمت ناکجا آباد و پرداختن به نخبه‌ترین افراد جامعه ایران که منافع ملی و همگانی برای تمامی شهروندان این مملکت دارند، مگر خواسته زیادی است که تا این حد مسئولین امر بدان بی‌توجهی می‌کنند.

دانشجوی دکتری امروز به جای پرداختن به مساله پژوهش، سعی بر خروج و برون‌رفت از مشکلات جاری و زنده ماندن می‌کند و این امر در کجای قاموس پژوهش و پژوهشگری پسندیده است؟

ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری وزارت علوم، بار دیگر و این بار برای آخرین بار در قالب درخواست مدنی و کاملا قانونی خواسته‌های خود را مطرح کرده و از مسئولین امر تقاضای پیگیری مجدانه داریم. ما اعضای کمپین این حق را بر خود واجب و لازم می‌دانیم تا درصورت نادیده گرفتن حقوق دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، در چارچوب قوانین و مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای حصول نتیجه امتناع نورزیم”.

منبع ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *