مدرک‌گرایی دلیل کم شدن کیفیت کار پژوهشی دکتری در ایران

مدرک‌گرایی دلیل کم شدن کیفیت کار پژوهشی دکتری در ایران

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر علی قیصری در جمع اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند.

وی افزود: در ایران گرایش رایجی وجود دارد که پس از اتمام دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باید رفت و وارد دوره دکتری شد، گاهی نیز این کار با شتاب صورت می گیرد. در حالیکه در بسیاری از کشورها مرسوم است که دانشجویان فرضا بین دوره کارشناسی و دکتری دو سال یا کمی بیشتر فاصله بگذارند و تجربه کسب کنند و علاقه پژوهشی خود را شناسایی کنند و بخصوص افق کاری و حرفه‌ای خود را مشخص سازند.

قیصری گفت: از نظر کیفیت انشاء و پختگی در امر نگارش نیز، نیز دستکم در علوم اجتماعی و انسانی، شخص نیازمند ممارست و زمان و کسب تجربه است.

وی درباره برنامه‌های ایران‌شناسی در دنیای انگلیسی زبان و معرفی چند مرکز ایرانشناسی در دانشگاه های انگلستان و آمریکا، به منابع موجود درباره ایران به دو پروژه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد و  تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات ایران، اشاره کرد و اظهار داشت: کاتالوگ هر دو به صورت چاپی موجود است و برخی محتویات آنها نیز در اینترنت قابل دسترسی است.

استاد ایرانی دانشگاه سن دیگو و سردبیر مجله «پژوهش های ایرانشناسی» با بیان اینکه در خارج از ایران استادان تعداد بالنسبه کمتری رساله را برای راهنمایی می‌پذیرند، گفت: پذیرش بیش از حد متعارف کار درستی نیست و کیفیت کار را کاهش می دهد. این امر در نحوه تدوین مقالات پژوهشی نیز تاثیر می‌گذارد. در پروژه دکتری، فرد باید نشان دهد که در زمانی محدود و با استفاده از منابع  موجه راجع به عنوانی مشخص توانایی تحلیل، انشا، و ارائه دست آورد یا دست آوردهای  تازه ای است.

وی با اشاره به نشریه «پژوهش های ایرانشناسی» که اخیرا پنجاهمین سالگرد خود را پشت سر گذاشت، خاطر نشان کرد: این نشریه کاملا پژوهشی است و از ایران نیز مقالات زیادی در زمینه های متنوع علوم اجتماعی و علوم انسانی به آن می رسد، هر چند کیفیت مقالات رسیده بالا و پائین دارد. بخصوص از نظر سبک نگارش انگلیسی، اما همین افزایش کمی را نیز می توان به فال نیک گرفت و امید است که بتدریخ کیفیت کارها بالا برود.

این استاد مطالعات ایرانی با اشاره به اهمیت ویرایش محتوایی در مقالات، تاکید کرد: پژوهندگان می‌توانند از خدمات ویراستاری که مستقلا عرضه می شوند استفاده کنند تا ماحصل کارها کیفیت زبانی بهتری پیدا کنند.

قیصری افزود: آرشیو نشریه پژوهش های ایرانشناسی به طول کامل دیجیتال شده و در اختیار مشترکین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *