موافقت چین با اعطای بورس در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دانشجویان ایرانی

بهترین دانشگاه‌های اروپا ۲۰۱۸

تایمز هایر اجوکیشن (Times Higher Education) فهرستی از بهترین دانشگاه‌های اروپا منتشر کرده است. در حال حاضر، دانشگاه‌های اروپایی بیش از ۴۰ درصد از جایگاه‌ها در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی ۲۰۱۸ Times Higher Education، فهرستی از ۱,۱۰۲ دانشگاه برتر در دنیا را همراه با رتبه‌بندی آن‌ها تهیه کرده است که بیش از ۴۰۰ دانشگاه در این فهرست، از دانشگاه‌های اروپایی هستند.

دانشگاه آکسفورد (Oxford) که یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها در کشور انگلستان است، مقام اول در رنکینگ اروپایی را در حالی بدست آورده است که ۹۲ دانشگاه‌ دیگر واقع در انگلیس نیز در فهرست رتبه‌بندی حضور دارند. آلمان با ۴۴ موسسه، پس از انگلیس بیش‌ترین تعداد دانشگاه‌ها را در این رنکینگ به خود اختصاص داده است که بسیاری از این دانشگاه‌ها در ۱۰۰ رتبه اول قرار دارند.

از میان کشورهای واقع در اروپای مرکزی، انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology Zurich) بالاترین رتبه را دارد که این دانشگاه را به ۵ دانشگاه برتر اروپا و ۱۰ دانشگاه برتر در رتبه‌بندی جهانی تبدیل کرده است.

۱۰ دانشگاه برتر اروپا، موسسات واقع در کشورهای انگلیس، سوئیس، آلمان و سوئد را شامل می‌شوند؛ اما دانشگاه‌های انگلیسی اکثر رتبه‌های برتر دانشجویان را به خود تخصیص داده‌اند.

رتبه‌بندی موسسات دانشگاهی، بر اساس محیط آموزشی، محیط تحقیقاتی، نتایج (اثرگذاری پژوهشی)، درآمد صنعتی و چشم‌انداز بین‌المللی، با استفاده از روش‌شناسی رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاهی انجام می‌شود. روش‌شناسی کامل این رده‌بندی در اینجا قابل مشاهده است.

در حالی که ایتالیا، ۳۹ دانشگاه را در این رتبه‌بندی دارد، بالاترین رتبه، متعلق به یک موسسه دانشگاهی ایتالیایی به نام به نام اسکولا سوپریور سن آنا  (Scuola Superiore San’Anna) می‌باشد که در رده ۷۴ اروپا قرار دارد. در نتیجه در رنکینگ جهانی دانشگاهی جزو ۵۰ دانشگاه برتر اروپا یا ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار نمی گیرد.

در قسمت دیگر اروپا، کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد و فنلاند به ترتیب ۱۱ و ۹ موسسه دانشگاهی در فهرست رنکینگ دارند، که با توجه به جمعیت پایین آن‌ها، عملکرد خوبی محسوب می‌شود.

برترین دانشگاه سوئد – موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) – جزو ۴۰ دانشگاه برتر رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی در سال ۲۰۱۸ است، در حالی که دانشگاه هلسینکی (Helsinki) فنلاند در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر این لیست قرار دارد. هلند نیز بسیار قوی در این رده‌بندی ظاهر شده است.

در رنکینگ اروپا، کشورهایی که با توجه به جمعیت خود عملکردی قوی دارند، شامل دانمارک (۷ دانشگاه – با داشتندانشگاه آرهوس (Aarhus) – و جمهوری ایرلند (در کل ۹ دانشگاه) می‌شوند.

به طور کلی، در آمار رنکینگ سال ۲۰۱۷ اروپا، ۳۵ کشور اروپایی شامل اسپانیا، روسیه، یونان و صربستان حضور دارند.

پنج دانشگاه برتر اروپا کدامند؟

  • دانشگاه آکسفورد (Oxford)

هیچ تاریخ مشخصی برای آغاز به کار دانشگاه آکسفورد ثبت نشده است اما تصور می‌شود این دانشگاه در حدود قرن ۱۳ام میلادی تاسیس شده باشد. از آن زمان تاکنون این دانشگاه به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده است. هرچند، زنان تا سال ۱۸۷۸ در این دانشگاه پذیرفته نمی‌شدند و تا سال ۱۹۲۰ به زنان مدرک تحصیلی داده نمی‌شد.

این دانشگاه بزرگ‌ترین سیستم کتابخانه را با بیش از ۱۱ میلیون جلد کتاب در انگلیس دارد. هم‌چنین دارای تعدادی موزه و گالری از جمله اشمولین (Ashmolean) می‌باشد که قدیمی‌ترین موزه انگلیس و قدیمی‌ترین موزه دانشگاهی در جهان است. این موزه کلکسیون‌های چشم‌گیر و کارهایی از هنرمندانی همچون میکل آنژ، ترنر و پیکاسو را در خود نگهداری می‌کند.

  • دانشگاه کمبریج (Cambridge)

دانشگاه کمبریج یک دانشگاه تحقیقاتی در انگلیس است که در قرن ۱۳ میلادی تاسیس شده است.

این دانشگاه، همانند بسیاری از مراکز دانشگاهی معتبر دارای رسوم متعددی است. تا سال ۱۹۰۹ میلادی، یک قاشق چوبی ۱ متری به دانشجویی که پایین‌ترین نمره را در امتحانات نهایی حسابان ریاضی (یکی از واحدهای موجود در دانشگاه) داده می‌شد. این قاشق اکنون در کالج سنت جانز (St John’s College) به نمایش در آمده است.

  • کالج سلطنتی لندن (Imperial College London)

کالج سلطنتی لندن تنها دانشگاهی در انگلیس است که به طور کامل بر علوم، مهندسی، پزشکی و تجارت تمرکز دارد.

این دانشگاه برنامه داشت که با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ میلیون یورویی (۱۳ میلیون پوند انگلیس) جهت ارائه کمک هزینه برای محققان، ارتباط خود را با سایر کشورهای اروپایی تقویت کند. در این راستا این دانشگاه قصد دارد یک صندوق مشترک اروپایی برای کمک به توسعه همکاری‌های جدید با همکاران اروپایی و کار با مسئول کمیسیون اتحادیه اروپا برای تحقیق، دانش و نوآوری راه‌اندازی کند تا روش‌های تقویت روابط تحقیقاتی اروپایی در این صندوق مورد بررسی و حمایت قرار گیرد.

موسسه دانشگاهی زوریخ (ETH Zurich) یک دانشگاه علوم پایه، مهندسی و ریاضیات است. این موسسه بیش از ۲۰ برنده جایزه نوبل از جمله آلبرت اینشتین را تربیت کرده است.

حدود ۳۵ درصد از دانشجویان این موسسه از خارج از مرزهای سوئیس هستند و این دانشگاه یک پایگاه دانش بین‌المللی را برای ترویج ارتباطات برای پژوهش و تدریس در سراسر جهان بنا کرده است.

  • دانشگاه کالج لندن (UCL)

دانشگاه UCL اولین دانشگاهی است که در لندن تاسیس شده است و اولین دانشگاهی در انگلیس بود که کاملا سکولار شد و دانشجویان را بدون در نظر گرفتن عقاید مذهبی آنان پذیرش کرد.

این دانشگاه از ژانویه ۲۰۰۶ یکی از اعضای لیگ دانشگاه‌های پژوهشی در اروپا بوده است و در حال حاضر یکی از پنج عضو بریتانیایی می‌باشد. (سایر دانشگاه‌های این لیگ، دانشگاه‌های کمبریج، ادینبورگ، آکسفورد و کالج سلطنتی لندن هستند)

 

جدول کامل رنکینگ دانشگاه‌های اروپا در سال ۲۰۱۸

ترجمه از: Times Higher Education

منبع