مراقب «تله» رشته‌های پرطرفدار باشید

 تله انتخاب رشته

دور دوم ماراتن کنکور سراسری سال ۹۷ از روز گذشته با انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آغاز شد؛ مساله‌ای که خیلی‌ها آن را حساس‌تر از مرحله آزمون اصلی می‌دانند و معتقدند اگر داوطلب نتواند به درستیانتخاب رشته مورد علاقه خود را انجام دهد، نتیجه‌ای بعضا ناامید‌کننده به دست خواهد آورد. براساس آمارهای منتشرشده، از تعداد یک میلیون و ۱۲هزار و ۳۲۷ داوطلب ثبت‌نام‌کننده در کنکور ۹۷ تعداد ۹۱۰ هزار و ۷۱۳ نفر در جلسه آزمون حاضر بودند و از این تعداد نیز ۹۱۰ هزار و ۵۶۳ نفر مجاز به انتخاب رشته خواهند بود. همچنین ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه‌های آزمایشی (به جز ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی) در مجموع ۷۶۲ هزار و ۸۳۴ نفر است که از این ظرفیت تعداد ۱۸۰ هزار و ۹۵۹ نفر براساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی و تعداد ۵۸۱ هزار و ۸۷۵ نفر منحصرا براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند. البته طبق دیگر آمارها به غیر از رشته علوم تجربی که ترافیک سنگینی برای کسب صندلی‌های این گروه آزمایشی است، مابقی گروه‌ها با خالی ماندن صندلی روبه‌رو هستند، به‌طور مثال ظرفیت رشته ریاضی ۲۳۶ هزار و ۲۲۳ نفر است، در حالی که تعداد مجاز به انتخاب رشته‌شده ۱۳۴ هزار و ۱۶۶ نفر بوده، این به این معنا خواهد بود که ۱۰۲۰۵۷ صندلی برای این گروه آزمایشی خالی می‌ماند.

اما با توجه به این آمارها و گستردگی رشته‌ها، هر ساله رشته‌هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله پیش‌فرض بازار مناسب شغلی در آینده، پرمتقاضی‌تر از دیگر رشته‌ها هستند؛ رشته‌هایی که حتی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته نیز به آن اشاره شده و اطلاع از جزئیات پذیرش آن می‌تواند یک انتخاب درست در اختیار داوطلب این رشته‌ها قرار دهد.

طبق اطلاعیه سازمان سنجش، در گروه ریاضی و فنی مهندسی، رشته‌های ‌برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری و صنایع، در گروه علوم تجربی، رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و در گروه علوم انسانی، رشته‌های حقوق، روانشناسی و حسابداری جزء رشته‌های پرمتقاضی هستند.

 حواس‌تان به بومی‌گزینی باشد
به‌طور کلی ظرفیت هر کدرشته محل پس از کسر ۲۵ درصدی و پنج درصدی سهمیه ایثارگران، با توجه به نوع گزینش رشته به دو صورت در دوره‌های مختلف توزیع می‌شود: ۱- رشته‌های کشوری که نوع گزینش آنها کشوری است (بومی‌گزینی نخواهد بود) و ظرفیت هر کدرشته محل به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت‌کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می‌شود. ۲- رشته‌های بومی که نوع گزینش آنها بومی (قطبی، ناحیه‌ای، استانی) بوده، حدود ۲۰ درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد و مابقی آن به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه، استان) به تعداد کل شرکت‌کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی اختصاص می‌یابد.

به زبان ساده‌تر، رشته‌هایی که کشوری نباشند شامل بومی‌گزینی خواهند شد؛ مساله‌ای که ارتباط آن بین رشته‌های پرمتقاضی با موضوع بومی‌گزینی اهمیت بالایی خواهد داشت و هر داوطلب باید به نوع گزینش آن دقت بسیاری داشته باشد. البته طبق تبصره‌ای در دفترچه سازمان سنجش، در هر کدرشته محل مربوط به رشته‌های پرمتقاضی دوره روزانه ۴۰ درصد از ظرفیت باقیمانده پس از کسر سهمیه‌های ایثارگران، به «داوطلبان آزاد» اختصاص می‌یابد. ضمنا نیمی از ظرفیت خالی‌مانده سهمیه رزمندگان نیز به داوطلبان آزاد اختصاص داده می‌شود.

  ریاضی و فنی – مهندسی
در این گروه، پذیرش در زیرگروه رشته‌های برق و صنایع به صورت «قطبی» خواهد بود، این یعنی داوطلب شرکت‌کننده در قطب دو که شامل استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان هستند، شانس کمی برای قبولی در دانشگاه‌های واقع در قطب یک از جمله البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی خواهند داشت. یا تمامی گرایش‌های رشته عمران، کامپیوتر، معماری و مکانیک به صورت «ناحیه‌ای» پذیرش صورت خواهد گرفت؛ به این معنی که اگر داوطلب ناحیه ۶ که استان‌های کردستان، کرمانشاه و همدان را دربر می‌گیرد، به دنبال قبولی در ناحیه یک باشد، باید شامل شرایط ۴۰ درصدی داوطلب آزاد به حساب آید.

  علوم تجربی
در رشته‌های متقاضی علوم تجربی نیز وضعیت کمی متفاوت تر است، به‌طوری که در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی ضمن اینکه پذیرش به صورت «ناحیه‌ای» با همان تعاریف رشته‌های پرطرفدار ریاضی و فنی خواهد بود، قیدی نیز برای پذیرش جنسیت داوطلب در نظر گرفته شده است، به‌طوری که در این رشته‌ها حداقل ظرفیت پذیرش در هریک از کدرشته محل‌های دوره روزانه از هر جنس ۴۰ درصد است؛ به این معنی که ۲۰درصد باقیمانده پذیرش در این رشته‌ها، به صورت رقابتی داوطلب زن و مرد انجام خواهد شد.

  علوم انسانی
در رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی نیز وضعیت به همین صورت است؛ دو رشته حقوق و حسابداری به صورت ناحیه‌ای و روانشناسی به صورت قطبی پذیرش خواهند داشت. این مساله نیز باید مورد توجه داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری قرار گیرد. این نکته نیز قابل توجه است که ظرفیت خالی‌مانده سهمیه ۲۵ درصدی، به داوطلبان دارای سهمیه پنج درصدی تعلق می‌گیرد و درصورتی که بازهم این ظرفیت خالی بماند، در مابقی آن داوطلبان به صورت آزاد (بدون توجه به سهمیه) و تنها براساس ملاک نمره کل نهایی بالاتر در زیرگروه مربوط پذیرش می‌شوند.

منبع: فرهیختگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *