ادعای تخلفات پژوهشی برخی از استادان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص ادعای تخلفات پژوهشی برخی اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه در ارتقای جعلی شاخص” H-index” آن‌ها، گفت: در حال بررسی کلی موضوع هستیم اما این قضیه اصلاً به آن شدت که در فضای مجازی مطرح شده، نیست و تاکنون تنها یک مورد شکایت به دفتر پژوهشی دانشگاه ارسال شده است.

سرقت علمی

دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جنجال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تخلفات پژوهشی برخی از اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه، اظهار کرد: در حال بررسی موضوع و جمع‌آوری شکایت‌ها هستیم که تاکنون تنها یک مورد شکایت دریافت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون هم نمی‌توانیم قضاوت کنیم که در چه مواردی تخلف صورت گرفته اما شواهد نشان می‌دهد که موارد بسیار مختصری اتفاق افتاده و البته تا زمانی که چیزی اثبات نشود، هیچ‌کدام را تأیید نمی‌کنیم.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که تاکنون تنها یک مورد شکایت دریافت شده و در حال بررسی آن هستیم، گفت: اگر مصادیق تخلفات پژوهشی در دانشگاه اتفاق بیافتد برای برخورد با آن آیین‌نامه و راهکار وجود دارد اما باید این مصادیق اثبات شود و تا قبل از اثبات آن نمی‌توانیم هیچ ظن‎ و گمانی به کسی داشته باشیم.

شریف مخمل‌زاده تصریح کرد: اثبات این تخلفات نیز مسیر قانونی خاص خود را دارد که از طریق استعلام از ژورنال‌های متعدد علمی انجام می‌شود. این کار  آغاز شده و اگر تخلفی اثبات شود به کمیته اخلاق حرفه‌ای دانشگاه ارجاع و مطابق قانون با آن برخورد می‌شود.

وی در خصوص علت بروز این تخلفات، اظهار داشت: اعضای هیأت‌ علمی می‌توانند در هر سایت یا مجله‌ای مقالات خود را منتشر کنند اما هنگام ارائه آن به دانشگاه، تنها مقالاتی تأیید می‌شود که در مجلات معتبر با نمایه‌های خاص مانند ISI یا Pub Med منتشر شده باشند.

شریف مخمل‌زاده ادامه داد: این مجلات نیز هنگامی که یک محقق درخواست چاپ مقاله خود را داشته باشد، از او تأییدیه‌ای درخواست می‌کنند که عنوان کند قبلاً آن مقاله در جای دیگری چاپ نشده است و در این صورت می‌پذیرند که مراحل داوری و چاپ آن انجام شود.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: تنها در صورتی که اسنادی مبنی بر تخلفات اعضای هیأت‌ علمی رؤیت شود می‌توان موضوع را تحت پیگیری قرار داد این اسناد به کمیته اخلاق ارجاع و با موضوع برخورد می‌شود اما هنوز چیزی اثبات نشده و تنها یک مورد شکایت ارسال شده است.

شریف مخمل‌زاده درباره کیفرهای پیش‌بینی‌ شده در صورت محرز شدن تخلفات با بیان این‌که پس از جمع‌آوری مدارک و اثبات تخلف موضوع در کمیته اخلاق بررسی می‌شود، گفت: کمیته اخلاق این مدارک را بررسی می‌کند و در صورت تأیید تخلف به هیأت بدوی رسیدگی به شکایت اعضای هیأت‌علمی به‌عنوان مرجع قانونی رسیدگی‌کننده ارجاع می‌شود که موضوع را بررسی و حکم صادر می‌کند. کیفرهای مختلفی نیز می‌توان در نظر گرفت که در هیأت بدوی در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که آیا سیاست‌ها و راهبردهای پژوهشی دانشگاه در بروز این تخلف تأثیرگذار نبوده‌اند، تصریح کرد: اصلاً این‌طور نیست زیرا در هر صورت تخلف در حوزه پژوهش علوم پزشکی همواره و همه جا اتفاق افتاده و این‌گونه نیست که تنها در این دانشگاه پیش آمده باشد اما نمی‌دانم که چرا اینجا به این میزان بزرگنمایی شده است. با بروز یک تخلف نمی‌توان کل جریان تحقیق در یک دانشگاه را زیر سؤال برد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در پایان اظهار کرد: حوزه پژوهش در هر صورت تحت تأثیر رعایت اخلاق حرفه‌ای و تحقیق است و اگر کسی این موارد را رعایت نکند گاهی چنین اتفاقاتی بروز می‌کند.