۵۰هزار پذیرفته شده کنکور دکتری امروز بعد از عبور از خوان کنکور برای انجام مصاحبه‌های تخصصی به تهران می‌آیند تا بتوانند مجوز تکیه بر کرسی دانشجویی دوره دکتری را کسب کنند؛ خوانی که باید توشه عبورش علم‌شان باشد و‌ انگیزه بالای‌شان.

 

برگزاری مصاحبه‌ در ۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی
برای تهیه گزارشی از روند برگزاری مصاحبه دانشجویان پذیرفته‌شده در کنکور دکتری از اول تیر تا۲۱ مرداد امسال که در سه واحد تهران مرکزی، تحقیقات علوم و تهران جنوب برگزار می‌شود، به واحد تهران مرکزی رفتیم؛ واحدی که این روزها میزبان بیشترین آمار مصاحبه‌شوندگان دوره دکتری است. ساعت حضور به همه داوطلبان یک و نیم بعداز‌ظهر اعلام شده که شاید همین مساله باعث شلوغی واحد شده بود. داوطلبانی از همه نقاط کشور میهمان این واحد بودند از شمال تا جنوب کشور، داوطلبانی شیک و اتو کشیده شاید براین باور بودند که ظاهر آراسته هم در قبولی‌شان موثر است. خیلی‌هایشان با خانواده آمده بودند، خیلی‌ها هم تنها. اما آنچه در میان تمام داوطلبان مشترک بود همراهان کاغذی‌شان بود از جنس پایان‌نامه و کتاب و جزوه  در کیف‌های دستی. مصاحبه در دو ساختمان شماره یک و دو در حال برگزاری بود. در هر طبقه کلاس‌هایی برای انجام مصاحبه در رشته‌های مختلف اختصاص یافته بود؛ از روانشناسی گرفته تا زبان و ادبیات فارسی و عرب، بازرگانی، زبان انگلیسی و مدیریت. داوطلبان رسانه و ارتباطات هم کم نبودند. استرس در چهره تک تک داطلبان موج می‌زد. هر چند بودن داوطلبانی که به واسطه تکرار این تجربه حالا با خیالی آسوده‌تر و ترسی کمتر انتظار انجام مصاحبه را می‌کشیدند.تدریس
در دانشگاه آرزویم است
غزاله تاجیک، داوطلب رشته بازرگانی است. دختر جوانی که از گرگان برای انجام مصاحبه به تهران آمده بود. گرچه ساعت یک و نیم، ساعت اعلام شده به او برای انجام مصاحبه بود اما از ترس دیر رسیدن به لحاظ مسافت طولانی، خود را ۹ صبح به واحد تهران مرکزی رسانده بود. در مقایسه با دیگر رقبایش خیالی آسوده‌تر داشت. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید:‌ «سال گذشته هم این لحظه را تجربه کرده‌ام. شاید به خاطر این است که استرس کمتری دارم.» حرفش را با لبخند ادامه می‌دهد و ‌انگیزه حضورش در این آزمون را تکمیل تحصیلات خود برای رسیدن به آرزویش، که همان مدرسی دانشگاه است، عنوان می‌کند و می‌افزاید:‌ «تنها هدفم از درس خواندن تدریس در دانشگاه است.به خاطر همین تاکنون در هیچ ارگان دولتی یا غیر‌دولتی مشغول کار نشده‌ام.» البته او بیکار نیست و با راه‌اندازی مغازه‌ای کوچک می‌کوشد آموخته‌های علمی خود را در بخش اقتصادی به کار بگیرد. او ادامه می‌دهد: «اولین انتخابم دانشگاه علی‌آباد است؛ چراکه به محل زندگی‌ام نزدیک است.» غزاله را با آروزهایش تنها می‌گذاریم تا بیشتر خود را برای انجام مصاحبه آماده کند.

پوشش خلأ‌های اجتماعی در سایه علم دانش‌آموختگان دکتری
در سمت دیگر سالن جوانی نشسته که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خود را علی علی‌آبادیان معرفی می‌کند و می‌گوید: «‌برای انجام مصاحبه در رشته مدیریت تکنولوژی آمده‌ام.» به گفته خودش، اگر در این مصاحبه پذیرفته شود می‌تواند مهر آینده در کنار دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به آرزویش جامه عمل بپوشاند؛ واحدی که دوره ارشد را هم در آن سپری کرده است. وقتی از ‌انگیزه‌اش درخصوص انتخاب این رشته می‌پرسم، بیان می‌کند: «‌ما در کشور در استفاده از بخش تکنولوژی و بهره بردن صحیح از آن خلأ داریم. تکنولوژی و راه‌یابی آن به خانه‌هایمان هیچ سنخیتی با ما ندارد. بنابراین دوست داشتم با توجه به علاقه و احساس نیاز فوق با تحصیل در رشته مدیریت تکنولوژی این خلأ  را در کشور پر کنم.»

تحصیل در دوره دکتری
سن و سال نمی‌شناسد
ورود قوی دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه توسعه تحصیلات تکمیلی باعث شده بود امسال شاهد طیف گسترده و متنوعی از گروه‌های مختلف سنی در مصاحبه پذیرش دانشجویان دوره دکتری باشیم. خسرو گارسچی، داوطلبی بود که حالا بعد از بازنشستگی و با داشتن ۵۶ سال در کنکور دکتری به مرحله انجام مصاحبه در رشته ارتباط اجتماعی رسیده بود؛ داوطلبی که موهای سپیدش حکایت از تجارب زیادش در زندگی دارد اما در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید:‌ «ترس از پذیرفته نشدن در مصاحبه برای تمام داوطلبان وجو‌د دارد؛ چراکه درس خواندن برای رسیدن به این نقطه یک سال زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است.»
او با بیان اینکه بازنشسته حوزه ریاست‌جمهوری است اما دوست دارد بعد از گذراندن دوره تحصیلات دکتری مدرس دانشگاه شود، می‌افزاید: «‌تکمیل تحصیلات آکادمیک ضمن اینکه اطلاعات انسان را زیاد می‌کند موجب می‌شود بیشتر از گذشته به امور پیرامون خود واقف شود و با نگاه علمی‌تر به آنها بنگرد.»
این داوطلب خوشحال است از اینکه در سایه دانشگاه آزاد اسلامی بخش عظیمی از علاقه‌مندان به شرکت در دوره دکتری می‌توانند در دانشگاه حضور یابند.

دانشگاه آزاد به آرزوی داوطلبان دوره دکتری جامه عمل می‌پوشاند
ماندانا تیرا هم داوطلبی پذیرفته شده در رشته علوم ارتباطات است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «‌گرچه دارای مدرک کارشناسی مامایی و کارشناسی‌ارشد در رشته مطالعات زنان و خانواده هستم، اما ترجیح داده‌ام داشته‌های علمی خود را با تحصیل در رشته علوم ارتباطات تکمیل کنم.» او که سال‌های زیادی را با جامعه زنان گذرانده معتقد است که مشکل عمده ما در ارتباط‌گیری با زنان است؛ جامعه‌ای که نیازمند توجه و آموزش بسیار‌ است، اما در سایه کمبودهای فوق  متاسفانه نمی‌توانیم آن‌طور که باید و شاید خیلی قوی در بخش‌های مختلف با آنها ارتباط برقرار کنیم، بنابراین کوشیدم با تلاش در کنکور دکتری برای قبولی در رشته علوم ارتباطات از آموخته‌های این رشته تحصیلی برای ادامه فعالیت‌های اجتماعی خود بهره ببرم.