قانون سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری اجرایی می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فن‌آوری مجلس گفت: قانونی که در مجلس برای آزمون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و به‌ویژه دوره دکترا تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شده است باید از امسال عملیاتی شود.

به گزارش  کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد مهدی زاهدی در گفت‌وگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مجلس در این مصوبه دو رویکرد آموزشی و پژوهشی را هم‌زمان در نظر گرفته است گفت: در این قانون برای هر دو گروه دانشجویان راهکار ارائه شده است.

وی افزود: این قانون هم پژوهش‌محور و هم آموزشی پژوهشی است و به این معنا نیست که ما پذیرش دانشجوی دکتری را در این دو دسته توأمان کنیم و روی پذیرش دانشجوی پژوهشی‌محور خط بطلان بکشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این قانون برای سنجش و پذیرش دانشجوی دکترای آموزشی ـ پژوهشی و برای دانشجوی دکترا که کاملاً پژوهش‌محور هستند پیش‌بینی کرده است که چگونه باید عمل شود.

زاهدی تاکید کرد: این مصوبه در تعریف سیستم پژوهش‌محور اساس را بر این گذاشته‌ است که حتماً دانشجو باید یک مشکل و نیاز کشور را در طرح پایان‌نامه خود در نظر بگیرد و در زمان مصاحبه این طرح ارائه و پذیرش منوط به مسئله محور بودن طرح ارائه شده براساس نیاز کشور باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس سیستم آموزشی ـ پژوهشی دانشجو هم باید تعداد مشخصی واحد درسی بگذرانند و هم رساله دکتری خود را بر اساس مقررات وزارت علوم ارائه دهند.