درگیری پلیس با دانشجویان در مقابل پارلمان آفریقای جنوبی

درگیری پلیس با دانشجویان در مقابل پارلمان آفریقای جنوبی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیپ تاون، دانشجویان در حالی در مقابل ساختمان پارلمان تظاهرات کردند که «پراوین گردان» وزیر اقتصاد این کشور در داخل پارلمان در حال سخنرانی در مورد اقتصاد بیمار آفریقای جنوبی بود.
آفریقای جنوبی با بی ثباتی سیاسی، اعتراض های دانشجویی و نرخ بالای بیکاری دست به گریبان است.
دانشجویان و پلیس در این کشور در جریان تجمعاتی که به تازگی در اعتراض به شهریه های بالا برگزار شده است، با هم درگیر شده اند.
اعتراض های خشونت بار دانشجویی در ژوهانسبورگ، کیپ تاون و شهرهای دیگر آفریقای جنوبی، باعث تعطیلی موقت بسیاری از دانشگاه های این کشور شده است.
در همین حال، وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی در سخنان خود در مورد بودجه میان دوره ای از فرصت استفاده کرد و به اختصاص وجوهات مالی بیشتری برای دانشگاه ها وعده داد.
وی در عین حال خبرهای ناخوشایندی در مورد اقتصاد کشورش ارائه داد و گفت: رشد اقتصادی کشور ما در سال جاری فقط پنج دهم درصد خواهد بود، اما در سال 2017 به یک ممیز هفت درصد افزایش خواهد یافت.
گردان در حال حاضر در مرکز نزاع قدرت در آفریقای جنوبی قرار دارد و دلیل این مساله این است که وی چندی پیش وعده داد فساد مالی را در این کشور ریشه کن کند و هزینه های مازاد را کاهش دهد. این وعده، باعث اختلاف نظر مقام های وفادار به جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با وی شد.
گردان قصد دارد هزینه های دولتی را کاهش و مالیات ها را افزایش دهد و کسری بودجه را به سه ممیز دو درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 17-2016 برساند. این رقم در سال قبل از این سال، سه ممیز 9 درصد بود.
قرار است گردان هفته آینده به اتهام فساد مالی در دادگاه حاضر شود. وی گفته است که اتهام های وارده به وی در ارتباط با فساد مالی، از انگیزه سیاسی برای برکناری اش برخوردار است.
اتهام فساد مالی علیه وزیر دارایی آفریقای جنوبی باعث نگرانی رئیس جمهوری این کشور نیز شده است.
آفریقای جنوبی در منتهی الیه جنوبی آفریقا قرار دارد. این کشور بیست و پنجمین کشور بزرگ دنیا به لحاظ وسعت است و با برخورداری از نزدیک به 53 میلیون نفر جمعیت، بیست و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا به شمار می رود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *