دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد طراحی شهری- کد 1351

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد طراحی شهری- کد 1351

دانلود دفترچه سوالات 94         دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته طراحی شهری:

شهرسازي (برنامه‌ريزي و طراحي شهري)

 شهرسازی، یکی از رشته هایی است که در نیم قرن اخیر توجه بسیاری به آن شده است و دانشکده و کالجهای معروف بسیاری به آن روی آورده اند. این رشته، امروزه، کمک شایانی به حل معضلات در سطح شهر و کل جوامع کرده است و توانسته جایگاه ویژه ای برای خود کسب کند.

 در کشور نیز نیاز بسیاری به متخصص و کارشناس در این رشته احساس شده و می شود و دانشگاههای مختلفی، سعی بر تاسیس و ایجاد این رشته نموده اند. در سطح مدیران کشور نیز کم کم، نیاز به رشته ای همچون شهرسازی احساس شده است و بسیاری از مدیران شهری سعی در فرا گرفتن این دانش، بصورت دانشگاهی و غیره داشته اند. به عنوان نمونه، در حالی که تا چند سال پیش، معدودی از شهرداران در سطح کشور، دارای تحصیلات در زمینه شهرسازی بودند، اما امروزه، این تعداد به شدت افزایش یافته و کم کم سایر مدیران نیز نیاز به کسب این دانش را احساس نموده اند.

  هم اکنون رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد دو گرایش زیر را شامل می شود:

شهرسازی- برنامه ریزی شهری و منطقه ای

شهرسازی- طراحی شهری

رشته شهرسازی به منظور ایجاد حلقه واصل رشته های عمران، معماری، اقتصاد، جامعه شناسی و تمام علوم مرتبط به مسائل شهری ایجاد گردید و در واقع پرکننده فضای خالی سیاستگزاری و هماهنگی علوم فنی و انسانی در پروژه های شهری می ­باشد.

دانش آموختگان رشته شهرسازی و خصوصاً کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و طراحی شهری، توانایی طراحی سکونتگاه ها و تهیه و ارزیابی طرحها و برنامه های شهری در قالب طرحهای جامع شهری، طرحهای تفصیلی، طرحهای جزئیات شهری، طرحهای آماده سازی زمین و خلاصه تمام طرحهای مربوط به سکونتگاه های انسانی را خواهند داشت. علاوه بر این تهیه و ارزیابی طرحهای کلان منطقه­ ای و ملی مانند طرح آمایش سرزمین، طرح کالبدی ملی و طرحهای منطقه ای، استانی و سکونتگاههای روستایی از تواناییهای دانش آموخته رشته شهرسازی خصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

طراحی شهری

فعالیتی میان رشته‌ای و گروهی می‌باشد كه هدف آن پیشنهاد راه حل در راستای سامان بخشیدن به عرصه‌های عمومی شهرسازی است كه در نهایت باعث ارتقاء شرایط زیست محیطی و زیبا سازی فضا و مكان‌های شهری می‌شود.

در تعریفی دیگر می توان گفت طراحی شهری فرآیندی است که به شکل‌دهی فیزیکی بافت‌های مختلف شهری و روستایی منجر می‌شود و با رویکرد ساختارگرایی به ایجاد اماکن متعدد می‌پردازد و طراحی ساختمان‌ها، فضاها و چشم اندازها را در برمی گیرد و نهایتا جریانی را به راه می‌اندازد که به عمران و آبادی شهری کمک می‌کند.

هدف از رشته کارشناسی ارشد طراحی شهری قرار دادن حداقل خدمات و امکانات شهری به طور یکسان در اختیار کلیه شهروندان و همچنین فراهم ساختن تنوع و امکان انتخاب جایگزین متفاوت برای گروه‌های مختلف جامعه می باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد طراحی شهری، معرفی گرایشهای دکترای شهر سازی، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد طراحی شهری، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشتهکارشناسی ارشد طراحی شهری ارایه می شود.

برنامه درسی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی : 22 واحد
دروس انتخابی : 6 واحد
پایان نامه : 4 واحد

رشته های دکترای شهرسازی

  •  شهرسازی
  •  شهرسازی اسلامی
  • شهرسازی گرایش نظریه های شهرسازی
  • برنامه ریزی شهری و منطقه ای

بازارکار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد طراحی شهری می توانند در سازمانهای وابسته به مسائل سکونتی و شهری از جمله:
وزارت راه و شهرسازی،
سازمان ملی زمین و مسکن،
شرکت عمران شهرهای جدید،
مراکز تحقیقاتی مسکن و شهرسازی،
استانداریها، بنیاد مسکن،
شهرداریهای مناطق و نواحی شهری و سازمانهای وابسته به آنها مانند دفاتر نوسازی بافتهای فرسوده،
سازمان نوسازی،
سازمان زیباسازی شهری،
سازمانهای پیشگیری از مدیریت بحران و شرکتهای مهندسی مشاور شهرسازی و معماری استخدام شوند.
منبع.مسیر ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *