دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد طراحی صنعتی- کد1362

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد طراحی صنعتی- کد1362

معرفی رشته طراحی صنعتی:

کارشناسی طراحی صنعتی:

با توجه به تغییرات سریعی که در روش ها و سبک های زندگی انسان ها رخ می دهد، نوع کالاهای مورد استفاده یا روش و نوع کاربرد آنها نیز تغییر می کند. طراحی صنعتی حوزه ای است که سعی دارد همگام با این تغییرات، کالاها و روش های جدیدی ارائه دهد.

طراحی صنعتی ترکیبی است از هنر و صنعت. به عبارتی طراحی صنعتی ویژگی های کمی و کیفی یک کالا را به منظور تولید صنعتی آن تعیین کرده و راهی است برای رسیدن به کالایی مطلوب از نظر کارکرد، ظاهر، هزینه، مد رایج جامعه و متناسب با سلیقه و تنوع طلبی مشتری.

زمینه هایی که طراح صنعتی در آنها فعالیت می کنند شامل موارد زیر می باشد :

طراحی محصول: شامل لوازم خانگی، مبلمان اداری و خانگی، وسایل صوتی و تصویری، موبایل، ماشین های اداری، نوشت افزار، اسباب بازی، پوشاک و غیره

طراحی دکوراسیون: شامل دکوراسیون خانگی، اداری، فروشگاه ها، مراکز تجاری و غیره.

طراحی محیطی:  فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارک ها، نمایشگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و کلیه محیط های عمومی، تأسیسات ترافیکی، تبلیغات شهری، فضای سبز، زیباسازی شهری و….

طراحی خودرو: طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو و سایر وسایل نقلیه.

طراحی بسته بندی: بسته بندی کالاهای مصرفی و محصولات مختلف.

طراحی اصلاحی: اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن.

طراحی هویت: به دلیل توانایی های طراحان صنعتی در ایده پردازی، فارغ التحصیلان این رشته بعضا به عنوان مشاور در شرکت های بزرگ و کوچک ظاهر می شوند. طراحی هویت سازمانی (برند) برای مجموعه های صنعتی نیز از توانایی های برخی فارغ التحصیلان این رشته است.

یک طراح صنعتی باید

قوه تخیل قوی، شم هنری، صبر و حوصله و علاقه وافر به این کار داشته باشد. در کنار اینها باید اطلاعات جامعی در حوزه های مکانیک، مواد، برق و کامپیوتر، پزشکی و همچنین جامعه شناسی، روانشناسی و اقتصاد کسب کند تا بتواند در کار خود موفق باشد.

نکته مهم این است که دانشجویان رشته طراحی صنعتی برای موفق شدن نباید تنها به دروس دانشگاهی خود تکیه کنند بلکه همزمان با تحصیل باید به دنبال انجام کارهای عملی و کسب تجربه در این حوزه باشند.

دانشگاه ها در رشته کارشناسی طراحی صنعتی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرند یعنی داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی، باید در مصاحبه و آزمون عملی نیز قبول شوند. علاقه مندان می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته طراحی صنعتی در داخل کشور و برای مقطع دکتری در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند.

سرفصل دروس طراحی صحنه و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 135 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 42 واحد
دروس اصلی:  36 واحد
دروس تخصصی : 37 واحد

کارشناسی ارشد طراحی صنعتی:

آنچه در دوره کارشناسي ارشد طراحي صنعتي به شکل تخصصي تر به آن اهميت داده شده است، مباحث تئوري تخصصي در زمينهطراحي صنعتي مي باشد، موضوعات اقتصادي و اجتماعي، جامعه شناسي صنعتي، علوم و فنون جديد و روش هاي طراحي صنعتي در دنياي امروز از جمله این مباحث هستند.

علاقه مندان رشته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی باید پس از قبولی در آزمون کتبی کنکور سراسری ارشد، در آزمون عملی این رشته شرکت و در آن قبول شوند.

برنامه درسی تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اصلی و تخصصی : 30 واحد
دروس انتخابی : 2 واحد
پایان نامه : 6 واحد

بازار کار این رشته در ایران چگونه است؟

با توجه به موارد بالا، مشخص است که یک طراح صنعتی می تواند با توجه به علاقه و گرایش خود در زمینه های متعددی حتی فراتر از موارد ذکر شده مشغول به کار شود. حقیقت این است که در ایران به دلیل وارداتی بودن کالاهای فراوانی که نیاز به طراحی خلاقانه دارند، نیاز به طراحی از مرحله صفر، از طرف کارفرمایان و کارخانه داران خیلی کم احساس می شود.

بنابراین طراحانی که به دنبال استخدام در یک محل مشخص هستند، بیشتر برای طراحی های اصلاحی به کار گرفته می شوند.

شرکت های طراحی داخلی، سازمان های مرتبط با مبلمان شهری، ایده پردازی تبلیغاتی و مدل سازی کامپیوتری عمده مواردی هستند که بیشترین طراحان صنعتی جذب بازار آن می شوند که البته جذب شدن در این موارد نیز نیاز به سابقه روشن دارد که برای رسیدن به این مرحله باید چند سال فعالیت مفید (در دوران دانشجویی یا بعد از آن) و نمونه کارهای خوب در کارنامه عملی خود به جا گذاشته باشید.

در سال های اخیر پس از راه اندازی دفاتر طراحی صنعتی در شرکت های بزرگ، تعدادی از فارغ التحصیلان نیز به صورت تصاعدی در شرکت های بزرگ در صنعت های خودرو سازی و شرکت های لوازم خانگی در حال جذب شدن هستند که البته هنوز نمی توان به عنوان یک بازار کار بزرگ روی آن حساب باز کرد.

اگر قصد فعالیت شخصی در شرکت های خصوصی دارید، تنها عاملی که باعث موفقیت شغلی است، توانایی های شخصی شماست و می توان گفت که اسم رشته طراحی صنعتی هنوز برای کارفرمایان به اندازه ای جا نیافتاده است که به صرف داشتن این مدرک علاقه ای به جذب افراد داشته باشند.

یک طراح در صورتی در بازار کار موفق است که بتواند توانایی های خود را در عمل ثابت کند که این موضوع نیاز به چند سال وقت و اجرای پروژه های موفق دارد.

 

 

منبع: مسیر ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *