دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی2 – کد 1123

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی2 – کد 1123

1

دانلود دفترچه سوالات 94       دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته علوم تربیتی ۲ در مقطع کارشناسی ارشد

نظام‌های آموزشی و فرآیند آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت)، با توجه به پیشرفت جوامع همواره دستخوش تغییر و تحول است و تحول آموزش و پرورش خود، معلول دگرگونی اجتماعی علوم تکنولوژی است. در جوامع پیچیده و پیشرفته سرعت دگرگونی نظام‌های آموزشی آن‌چنان سریع است که نیازمند دگرگونی کلی در ساختار نظام آموزشی می‌شد. در این دنیای پیچیده هیچ‌کس بی‌نیاز از تعلیم و تربیت نسبت و این، تنها راه تحقق انسان واقعی و دسترسی به کمال مطلوب است

 گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی، مشاوره و راهنمایی و مشاوره (مدرسه‌ای، شغلی، خانواده، توانبخشی) است. برای آشنایی بیشتر با هر گرایش به لینک حاشیه مراجعه کنید.

 مشاوره و راهنمایی

مشاوره‌: رابطه‌ای‌ است‌ پویا و با هدف‌ که‌ بر اساس‌ مشارکت‌ مشاور و مراجع‌ و با روش‌ هایی‌ منطبق‌ بر نیازمندی‌های‌ مراجع‌ انجام‌ می‌گیرد. در این‌ رابطه‌ توجه‌ به‌ خود تصمیم‌گیری‌ از طرف‌ مراجع‌ مورد تأکید است‌.

راهنمایی‌: بخشی‌ از تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ کمک‌ دانش‌آموز را در تمام‌ سنین‌ به‌ طریق‌ منظم‌ و سازمان‌ یافته‌ در اینکه‌ او تصمیم‌گیری‌ مناسب‌ را در سازگاری‌ تحصیلیش‌ و موفقیت‌ در یک‌ حرفه‌ یاد بگیرد، بررسی‌ می‌کند.

کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره مدرسه­ (تحصیلی)

مشاوره مدرسه ­ای به دانش آموز در انتخاب رشته­ تحصیلی، مواد درسی، یا حل مشکلات تحصیلی کمک می­کند. برخی از اهداف این رشته راهنمایی دانش آموزان در امر آموزش و کسب عادت­های صحیح در مطالعه، کمک به دانش آموزان در ارزیابی صحیح علایق، استعداد­ها و توانایی­های خود به منظور طرح ­ریزی­های تحصیلی، کشف علل مشکلات تحصیلی دانش آموزان و کمک به آنان در رفع آن­ها، کمک به معلمان در انطباق­ دادن روش­های تدریس خود با نیازمندی­ها و استعدادهای فردی دانش آموزان و …. می­باشد.

دانشجویان رشته  مشاوره  مدرسه علاوه بر گذراندن دروس مشترک بین تمامی گرایش های مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روشهای مشاوره گروهی و … ملزم به گذراندن واحدهای تخصصی از جمله اصول و روش های مشاوره تحصیلی و شغلی، روابط و مناسبات انسانی در مشاوره مدرسه، خدمات مشورتی در مدرسه و … می باشند.

مشاوره گرایش مشاوره شغلی

همانطور که از اسم این رشته پیداست، مشاوره شغلی به کار در سازمان ها، مدارس و … اشاره دارد. مشاوره و راهنمایی شغلی جریانی پیوسته و مداوم است که نگاهی آینده‌گرا داشته و با طرح‌ریزی، آمادگی و سازش فرد با شغل انتخابی، سروکار دارد.

در واقع فراگردی دو سویه است که از یک سو بر تمام جنبه‌های شخصیت و شناسایی کامل فرد تأکید دارد، و از سوی دیگر بر اطلاعات حداکثری از مشاغل، فرصت‌های شغلی موجود و سایر امکانات شغلی و استخدامی نظر دارد. نهایتاً به فرد این امکان را می‌دهد که پس از آگاهی از رغبت‌ها و استعدادهای فردی و بررسی فرصت‌های شغلی موجود آگاهانه انتخاب شغل نماید.

در واقع «راهنمایی شغلی» مصاحبه‌ی اولیه‌ای است که با توان‌سنجی و شخصیت‌شناسی از مراجع و انطباق با شرایط حاکم بر فرصت‌های شغلی موجود، فرد را در انتخاب شغل صحیح و متناسب راهنمایی می‌کند. «مشاوره‌ شغلی» فراگیر و پیوسته است و نقش اساسی آن پس از راهنمایی‌ اولیه و انتخاب شغل توسط فرد آغاز می‌شود.

دانشجویان رشته مشاوره شغلی علاوه بر گذراندن دروس مشترک بین تمامی گرایش های رشته مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روشهای مشاوره گروهی و … ملزم به گذراندن دروس تخصصی این رشته از جمله سازماندهی و مدیریت خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی، نظریه ها و روش های مشاوره شغلی، تهیه و کاربرد آزمون های روانی در مشاوره شغلی و … می پردازند.

مشاوره گرایش مشاوره خانواده­

همانطور که از نام این رشته پیداست، تمرکز آن بر روی مسائل و مشکلات مربوط به فرد در بستر خانواده و مشکلات خانواده می باشد. هدف این رشته بینش و بصیرت دادن به مراجع یا مراجعان است تا مشکل خود را با آگاهی بررسی کنند و درباره­ آن به تصمیم ­گیری بپردازند و به مسائلی مانند: عدم هماهنگی خصوصیات اخلاق، دخالت خویشاوندان در زندگی داخلی، مشکلات زناشویی و عدم هماهنگی در پرورش فرزندان می­پردازد.

دانشجویان این رشته علاوه بر دروس مشترک بین تمامی گرایش های رشته مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روشهای مشاوره گروهی و … به گذراندن دروس تخصصی مانند نظریه ها و روش های مشاوره خانواده، سنجش و ارزیابی در مشاوره خانواده، کارورزی در مشاوره خانواده و ازدواج و … می پردازند.

مشاوره گرایش مشاوره توان­بخشی

مشاوره توان ­بخشی ویژه معلولین جسمی مانند نابینایان، ناشنوایان، افراد فلج و غیره است. مشاوره در جهت درمان، تربیت، ایجاد اعتماد به نفس در معلولین، بهره ­گیری هر چه بیشتر آن­ها از نیروها و استعدادهای بالقوه خودشان است. در برخی از مؤسسات تا حدودی مشاوره با معلولین ذهنی و بیماران روانی سروکار دارد.

دانشجویان این رشته علاوه بر دروس مشترک بین تمامی گرایش های رشته مشاوره مانند آمار استنباطی، نظریه کارشناسی ارشد رشته مشاوره توان­بخشی های پیشرفته مشاوره و روان درمانی، نظریه ­ها و روشهای مشاوره گروهی و … به گذراندن دروس تخصصی مربوط به گرایش توانبخشی از جمله مشاوره بحران، مشاوره با سالمندان ، مشاوره با معتادان و … خواهند پرداخت.

 آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ استثنائی‌

هدف‌ از آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ استثنائی‌ فراهم‌ کردن‌ فرصتهای‌ مناسب‌ و امکانات‌ آموزشی‌ ویژه‌ به‌ منظور شکوفا سازی‌ حداکثر تواناییهای‌ ذهنی‌ و جسمی‌ این‌ کودکان‌ با توجه‌ به‌ ویژگیهای‌ عقلانی‌ و جسمانی‌ آنان‌ است‌. این‌ کودکان‌ را می‌توان‌ به‌ گروه‌های‌ عقب‌ مانده‌ ذهنی‌، معلول‌ جسمی‌، نابینا و نیمه‌ بینا، ناشنوا و نیمه‌ شنوا، کودکان‌ مبتلا به‌ اختلالات‌ عاطفی‌ و اجتماعی‌ و کودکان‌ تیزهوش‌ تقسیم کرد.

روانشناسی تربیتی:

روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است.روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.

در این گرایش از رشته علوم تربیتی، کاربرد اصول روان شناسی در آموزش و پرورش، انواع روش های مختلف تدریس و یادگیری و فنون افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تعلیم داده می شود. بازار کار این رشته بیشتر در آموزش و پرورش و کانون اصلاح و تربیت و مکانهای فرهنگی می باشد. همچنین اشخاص در این رشته با دارا بودن مدرک دکتری و یا کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم می توانند برای تاسیس مراکز مشاوره و روان درمانی ( پس از احراز شرایط لازم ) اقدام به اخذ مجوز از سازمان نظام روان شناسی ایران نمایند و یا با دریافت مجوز ازسازمان بهزیستی، مهد کودک و یا سرای سالمندن تاسیس کنند.همچنین با اخذ مدرک کارشناسی ارشد این رشته می توان  به تدریس در دانشگا ه های پیام نور و واحدهای جامع علمی –کاربردی و پیام نور پرداخت.

 زمینه‌های اشتغال

مشاوره‌ دارای‌ ابعاد مختلفی‌ است‌ و می‌توان‌ برای‌ انتخاب‌ رشته‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، شغل‌‌یابی‌، نحوه‌ ارتباط‌ در یک‌ محیط‌ صنعتی‌، نحوه‌ ارتباط‌ اعضای‌ خانواده‌ و یا نحوه‌ روبرو شدن‌ با بحران‌های دوران‌ نوجوانی‌ و جوانی‌ از مشاور کمک‌ گرفت‌. امروزه‌ شغل‌ مشاوره‌ یکی‌ از شغل‌های تعریف‌ شده‌ در آموزش‌ و پرورش‌ است‌ و هر مدرسه‌ در مقطع‌ متوسطه‌ و یا پیش‌ دانشگاهی‌ حداقل‌ نیاز به‌ یک‌ مشاور دارد.

به‌ همین‌ دلیل‌ با کمبود کارشناس‌ در رشته‌ مشاوره‌ روبه‌رو هستیم‌. در ضمن‌ یک‌ مشاور می‌تواند به‌ غیر از آموزش‌ و پرورش،‌ در بهزیستی‌، کمیته‌ امداد، فرهنگسراها، مراکز باز پروری‌ و زندان‌ها به‌ کار مشاوره‌ بپردازد.

 

منبع:

shabaneh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *