دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم شناختی- کد 1219

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم شناختی- کد 1219

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

معرفي علوم شناختي (Cognitive Science)

علوم شناختي يکي از دانش هاي نو است که در کنار نانوتکنولوژي، بيوتکنولوژي، فناوري اطلاعات مجموعه دانش هاي همگرا را که NBIC نام گرفته اند تشکيل مي دهند.

اين رشته از زيرمجموعه هاي علم اعصاب ، روان شناسي، زبان شناسي، هوش مصنوعي و فلسفه ذهن تشکيل گرديده است و کاربرد وسيعي در رشته هاي فرعي مانند پزشکي، آموزش و پرورش، جامعه شناسي، سياست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه هاي گروهی، مهندسي پزشکي، مهندسی فرمان و کنترل و حتي علوم دفاعي و جنگ پيدا کرده است.

مؤسسات تحقيقاتي و دانشگاههاي بسياري به تحقيق در زمينه علوم شناختي اشتغال دارند و در تلاش اند تا راز بزرگترين سرمايه آدمي يعني مغز و ذهن را كشف كنند و کاركردهاي آن را به عنوان عالي ترين و پيچيده ترين وديعه الهی بشناسند.

واژهٔ «علوم شناختی»، واژه ی برنهاده ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران است که به جای «Cognitive Science» به کارگرفته می‌شود. این واژه از دو بخش «علوم» و «شناختی» ساخته شده است.

 

علوم شناختي، دانشي بين رشته‌اي است كه از تعامل رويكرد‌هاي مختلف مطالعة ذهن همانند روانشناسي، دانش رايانه، دانش عصب پايه، فلسفه و زبان شناسي شكل مي‌گيرد.

روانشناسي به مطالعة رفتار انسان، آگاهي، ادراك، توجه، حافظه، هيجان و فهم زبان مي‌پردازد.

مسائلي مثل هوش مصنوعي، استفاده از فرايند‌هاي رايانه‌اي براي فهم فرايند‌هاي شناختي و طراحي در زمينه شباهتهاي انسان و ماشين در حوزة دانش رايانه قرار مي‌گيرد.

علم عصب پايه، ساختار و فرايند‌هاي سيستم عصبي را مد نظر قرار مي‌دهد و هدف علم عصب‌پاية شناختي بطور اختصاصي بررسي ارتباط سيستم عصبي و مواد موجود در آن با فرايند‌ها و بازنمايي‌هاي ذهني است.

 فلسفه ذهن به منطق، معنا، باز نمايي و رابطة بين ذهن، مغز، رفتار و آگاهي مي‌پردازد و زبان شناسي نيز ماهيت و ساختار زبان انسان را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

برنامه درسی(سرفصل) علوم شناختی – روانشناسی شناختی:

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 20 واحد
دروس اختیاری : 8 واحد
پایان نامه : 4 واحد

رشته های دکترای علوم شناختی (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 93):

علوم شناختی – علوم اعصاب شناختی – مغز و شناخت

علوم شناختی – مدلسازی شناختی

علوم شناختی – روانشناسی شناختی

منبع:

iranianpath.com

www.bpshakhespajouh.ac.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *