برترین های هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی 22 آذر معرفی می شوند

برترین های هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی 22 آذر معرفی می شوند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، جشنواره جوان خوارزمی همه ساله در دو بخش ‘دانش پژوهان و فناوران’ ویژه گروه سنی زیر 35 سال به همت سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و بخش ‘دانش‌آموزی’ با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.
دبیر جشنواره جوان خوارزمی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در تشریح جزییات هجدهمین دوره برگزاری این جشنواره گفت: به دنبال اعلام فراخوان، 900 تقاضا در سامانه جشنواره جوان خوارزمی ثبت شد که با نظارت و بررسی اولیه، 523 طرح برای ارزیابی به گروه های تخصصی ارجاع شد و پس از چهار مرحله داوری، 16 طرح به عنوان برگزیده نهایی بخش دانش پژوهان و فناوران هجدهمین دوره جشنواره انتخاب شدند.
فراخوان طرح ‌های هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی در 16 گروه تخصصی شامل فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، هنر، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی‌های نو و زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری‌نانو، هوافضا، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات و مکاترونیک صورت گرفت.
دکتر ‘علیرضا الهیاری’ درباره آمار طرح های پذیرش شده که در فرآیند داوری هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی قرار گرفتند، اظهار داشت: از مجموع 523 طرح ارجاعی به گروه های تخصصی جشنواره، بیشترین آمار با 110 طرح مربوط به گروه ‘برق و کامپیوتر’ بود و گروه های ‘مکانیک’ و ‘هنر، معماری و شهرسازی’ نیز هرکدام دارای 60 طرح ارسالی بودند.
وی افزود: بعد از این، به ترتیب بیشترین طرح های مورد بررسی به گروه های ‘علوم پایه’ با 40 طرح، ‘مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات’ با 34 طرح، ‘زیست فناوری و علوم پایه پزشکی’ با 33 طرح، ‘فناوری های شیمیایی’ با 30 طرح، ‘کشاورزی و منابع طبیعی’ با 30 طرح، سه گروه ‘مواد، متالورژی و انرژی های نو’ ، ‘عمران’ و ‘مکاترونیک’ هریک با 24 طرح، ‘محیط زیست’ با 19 طرح، ‘فناوری نانو’ با 18 طرح، ‘هوافضا’ با 10 طرح و ‘مهندسی صنایع و مدیریت فناوری’ با 7 طرح در رتبه های بعدی قرار دارند.
به گفته الهیاری از مجموع 16 طرح منتخب نهایی هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش پژوهان و نوآوران، 7 طرح در فهرست پژوهش های بنیادی، 5 طرح در گروه نوآوری و ابتکارات، سه طرح جزء پژوهش های توسعه ای و یک طرح نیز در رده پژوهش های کاربردی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: مراسم معرفی و قدردانی طرح های برگزیده جشنواره جوان خوارزمی روز دوشنبه، 22 آذرماه با حضور وزیران علوم و آموزش و پرورش، پژوهشگران، فناوران، فعالان صنعتی و دانشگاهیان در محل هتل المپیک برگزار می شود.
دبیر جشنواره جوان خوارزمی، آمار برگزیدگان 18 دوره اخیر این جشنواره را حدود 600 نفر ذکر کرد و گفت: این طرح ها در زمینه های مختلف همچون پژوهش های بنیادی، کاربردی، توسعه ای و ابتکار و نوآوری انتخاب شده اند و از میان طرح هایی که قابلیت تجاری سازی داشتند، نیمی از آنها منجر به تولید محصول شده اند.
وی تحقق کارآفرینی دانش بنیان را از مهم ترین اهداف برگزاری جشنواره جوان خوارزمی عنوان کرد و اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره به منظور تشویق و حمایت از برگزیدگان جشنواره، علاوه بر اهدای لوح و تندیس جشنواره و جایزه نقدی، افراد واجد شرایط را برای ورود به دوره های تحصیلی به سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین جهت دریافت تسهیلات برگزیدگان علمی به بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند.
الهیاری، فراهم ساختن امکان استفاده از تسهیلات مالی صندوق های حمایتی همچون صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران، صندوق توسعه صنایع الکترونیک و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک را از دیگر راهکارهای تشویقی پیش بینی شده برای برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی برشمرد.
جشنواره جوان خوارزمی با هدف شناسایی، معرفی، جذب و پرورش استعدادهای جوان کشور در زمینه های مختلف علم و فناوری، ارج نهادن و تجلیل از پژوهشگران، نوآوران و فناوران جوان و ترویج فرهنگ نوآوری، کاربردی کردن نتایج تحقیقات و کارآفرینی دانش بنیان در میان جوانان کشور توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار می شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *