انتقاد مخبردزفولی از معضل کنکور/ شر کنکور باید کم شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مخبر دزفولی به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به برگزاری کنکور گفت: کنکور در حال حاضر  یک معضل است و باعث می شود استعدادها و توانایی های دانش آموزان سرکوب شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان از زمانی که در مقطع دبیرستان هستند به جای اینکه فکر کنند و درس را یاد بگیرند بیشتر به فکر کنکور هستند و همین کنکور باعث عدم اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش شده است. شجاع مردی می خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند البته تا جایگزینی برای کنکور نباشد نمی توان آن را حذف کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آموزش و پرورش طرحی را در دست دارد که البته آن طرح را هنوز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نداده است اما در این طرح آمده دانش آموزان را بر اساس نحوه درس خواندن آنها در طول سال ارزیابی کنند و آن مبنای ورود آنها به دانشگاه باشد و سنجش و پذیرش نیز با توجه به توانمندی دانش آموزان توسط دانشگاه ها انجام شود.

راه حل نجات  آموزش عالی ما حذف کنکور است

دزفولی تاکید کرد: راه حل نجات  آموزش عالی ما حذف کنکور است اما اینکه شیوه حذف به چه صورت باشد هنوز به نتیجه ای منسجم و قابل ارائه نرسیده ایم.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد دانش آموزان علوم تجربی بوده و درست همین مقدار فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند و این نشان می دهد اقبال به کار مهارتی بین دانش آموزان وجود دارد و اگر ما کاری کنیم و جریان کنکور را تقلیل دهیم و روش دیگری را جایگزین کنیم مشاهده می کنیم دانش آموزان ما به سمت کار و دانش و فنی حرفه ای سوق پیدا می کنند.

عدم ارائه موضوع بین رشته ای های وزارتین به شورای عالی انقلاب فرهنگی 

وی در مورد رشته های مشترک وزارت بهداشت و وزارت علوم و اینکه قرار بود کمیته ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص تشکیل شود و وضعیت رشته های مشترک این دو وزارتخانه را مشخص کند، گفت: هنوز این مساله به صحن شورا توسط دو وزارتخانه ارائه نشده تا کمیته تشکیل شود. اگر پیشنهاد شود شورا در این زمینه ورود پیدا می کند ولی هنوز کمیته ای تشکیل نشده است.

تعیین تکلیف سهمیه های کنکور در چند ماه آینده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تشکیل کمیته ساماندهی سهمیه های کنکور نیز گفت: این کمیته تشکیل شده ولی نتایج آن تا چند ماه آینده اعلام می شود.

وی در مورد رشته های علوم انسانی گفت: بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه ها در خصوص رشته های علوم انسانی با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مشغول کار هستند و کسانی که در این زمینه پیشنهاد و یا نقدی دارند می توانند به شورا ارائه دهند.

مخبر دزفولی درباره اینکه گزارش هایی در خصوص اجرای بخش هایی از سند ۲۰۳۰ وجود دارد گفت: گزارشی در این خصوص ندارم اگر منظور شما اجرای سند ۲۰۳۰ در بخش آموزشی است چنین چیزی اصلا وجود ندارد. سند ۲۰۳۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و خود رئیس جمهور لغو شد و معنا ندارد که اجرا شود. اگر گزارشی هم باشد ما مانع آن می شویم و البته گزارشی هم نداریم.

وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش قرار است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کند و نقشه اجرایی کردن آن را به شورا گزارش دهد.

بزرگترین افتخار شورا تبدیل دانشگاه وابسته به دانشگاه مستقل است

مخبر دزفولی با اشاره به بزرگترین افتخار شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینکه دانشگاه وابسته را به دانشگاه مستقل تبدیل کردیم بزرگترین افتخار است و قله افتخار جمهوری اسلامی توانمندی علمی و تکنولوژیک آن است و این به خاطر دوراندیشی امام راحل بود که این شورا را ایجاد کرد و اگر این شورا ایجاد نشده بود معلوم نبود این همه موفقیت در عرصه های موفق علمی، فرهنگی و … داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز قدرت علمی که ما به آن دست یافته ایم می تواند امنیت ساز کشور ما باشد و باعث شود کشورهای دیگر جرات جسارت به کشور ما را نداشته باشد.

وی درباره ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از این مصوبات اجرایی شده و برای برخی از آنها نیز با موانعی رو به رو هستیم، بیشتر مصوبات در حوزه علمی اجرایی شده است و باید در حوزه فرهنگی ساز و کار منسجم تری برای اجرای مصوبات باشد. بالای ۶۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است.

آخرین وضعیت اجرای سند مهندسی فرهنگی

دزفولی در ادامه به سند مهندسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که تصویب شده و باید ستاد راهبری اجرایی کردن آن به ریاست رئیس جمهور و در نبود وی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود ولی هنوز تشکیل نشده است. باید این مسائل پیگیری شود تا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه راهبردی و استراتژیک کشور است، افزود: سند نقشه جامع  علمی کشور نسبت به اسناد دیگر بیشتر به اجرا نزدیک شده است البته بخش های مختلف آن نقاط ضعف و قوتی داشته اند.

قول افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر

دزفولی درباره مراحل ایجاد دانشگاه استاد فرشچیان گفت: در این خصوص خیلی تلاش کردیم، استاد فرشچیان از مفاخر کشور ما هستند و اخیرا نیز موضوع آن در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. من از میراث فرهنگی خواستم که این موضوع را پیگیری کند ولی پیگیری نکرد، قول می دهم دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر افتتاح شود.

وی درباره انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیر توسط اعضای حقیقی شورا انتخاب و به صورت مکتوب به مقام معظم رهبری معرفی می شود و پس از تایید ایشان، رئیس جمهور حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر می کند.

دزفولی افزود: هر دوره ۴ سال است که دوره ۴ ساله من به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام شده بود که مجدد تمدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *