سربار دولت شدن دانش‌آموختگان دکتری

سربار دولت شدن دانش‌آموختگان دکتری

به گزارش ایسنا، دکتر «مجتبی شریعتی نیاسر» در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: همدلی ، همراهی و همبستگی مدیران استان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان نویدبخش انجام کارهای بزرگ برای اعتلای آموزش عالی در سطح استان و منطقه است.

 سربار دولت شدن دانش‌آموختگان دکتری

وی با اشاره به نامه‌ روزولت به یکی از دانشمندان هم‌عصر خود که حاوی سوالات متعدد برای دست یافتن به رمز و راز پیشرفت‌های همه‌جانبه بود، گفت: نقطه مشترک جواب‌های آن دانشمند توجه به نخبگان و دانشمندان و دانشمندان بود.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مرجعیت علمی و تخصصی داشته باشند و سایر زیرنظام‌ها را تحت پوشش قرار دهند، تصریح کرد: دانشگاهیان باید در شرایط کنونی که کشور ایران زیر فشار مستکبران است بیشتر از دیگر مجموعه‌ها توجه داشته باشند و با شناسایی نقاط ضعف در راه حل مشکلات بکوشند چون دانشگاه‌ها در خط مقدم جبهه در مقابل فشار دشمنان هستند و باید در راه حفظ کیان نظام و معاضدت بخش خصوصی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری ، شعار امسال دانشگاه‌ها است که در قالب این موضوع، طرحی تدوین در قالب چهار بند به دانشگاه ها ابلاغ شد، تصریح کرد: توجه به دروس کاربردی، توجه به مهارت‌های عمومی و رصد دانش‌آموختگان از جمله بندهای این طرح است.

وی در ادامه گفت: تمام مدارک دانشگاهی در تمام زیرمجموعه‌های آموزشی در همه‌ مقاطع تحصیلی از از یک درجه اعتبار برخوردارند و هیچ دستگاهی مجاز نیست بگوید من مدرک فلان دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناسم، اما دستگاه‌ها این اختیار را دارند که بگویند فارغ‌التحصیل فلان دانشگاه را ضعیف می‌پندارم.

معاون آموزشی وزارت علوم با انتقاد از گسترش بی‌رویه مراکز آموزش عالی از سال های ۸۲ و ۸۳ ، گفت: در وزارت علوم موضوع ساماندهی این مراکز را در دستور کار قرار داریم.

شریعتی درباره ضرورت ساماندهی موسسات آموزش عالی گفت: امروز حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دانشجوی دکتری در کشور داریم و سالانه ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دکتری را تحویل جامعه می‌دهیم و اکثریت این افراد هم به خاطر عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها دکتری گرفته‌اند که سالانه نهایتا ۵ هزار نفر از آنها جذب و بقیه سربار دولت می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: متاسفانه تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ایران ۸۰ میلیونی بیش از کشور ۱.۵ میلیاردی چین است و از طرف دیگر نیز در کشور بیش از فارغ‌التحصیل دکتری و مهندس به کاردان و نیروی مهارتی نیاز داریم.

شریعتی گفت: از سال آینده شرایطی وضع خواهد شد که دانشگاه‌های واجد آن شرایط می‌توانند دانشجوی دکتری بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع «مدیریت منطقه‌ای» به صورت جدی از طرف وزارت علوم در حال پی‌گیری است، بیان داشت: طرح مدیریت منطقه‌ای در راستای تفویض اختیار به مناطق که مورد تأکید ویژه و جدی وزیر علوم نیز است، با تأکید بر دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مناطق، طراحی شده که فرآیند آن در حال تکمیل است و به زودی ابلاغ می‌شود .

وی «ساماندهی» را یکی دیگر از برنامه‌های ویژه وزارت علوم در سطح کشور دانست و افزود: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها در سه گروه کم متقاضی، پر متقاضی و همتراز با تأکید بر اولویت دانشگاه‌های دولتی و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و از جمله بازنگری در دادن مجوزه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزودن شاخص‌های جدید در این زمینه انجام خواهد شد.

شریعتی در پایان از دکتر علی‌اکبری به عنوان یکی از روسای موفق دانشگاهی نام برد و گفت: خوشبختانه در دانشگاه ایلام کارهای خوبی با توجه به مزیت‌های منطقه انجام گرفته که امیدواریم تداوم یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *