گوگل اسکالر (Google scholar) چیست ؟

گوگل اسکالر (Google scholar) چیست ؟

گوگل اسکالر موتور پژوهشگر گوگل

پژوهشگر گوگل (Google scholar ) یکی از سرویس‌های کاربردی گوگل است. که این سرویس روشی ساده برای جستجو و حتی دانلود گسترده مطالب علمی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. وعلاوه بر آن  امکان ساخت رایگان پروفایل را فراهم می‌کند. از طریق این پروفایل رایگان نویسندگان قادر به پیگیری ارجاعات مقالات خود خواهند بود. این سرویس بر اساس تعداد مقالات و ارجاعات آنها به محاسبه H-index  نیز می‌پردازد. مقالات هر پژوهشگر به صورت خودکار و یا دستی به پروفایل فرد اضافه می‌شوند و قابلیت به‌روز‌شدن دارند. در این سرویس نویسنده قادر به مشاهده کلیۀ مقالات فارسی و انگلیسی خود خواهد بود.

در راهنمای این موتور جستجوگر  امده  است: «می‌توانید از یک مکان، به جستجو در میان تعداد زیادی از منابع و رشته‌ها بپردازید. این جستجو شامل مقالات مرور شده توسط پژوهشگران دیگر، پایان‌نامه‌ها، کتاب‌ها، خلاصه‌ها و مقاله‌هااز ناشران دانشگاهی، انجمن‌های تخصصی، مقالات منتشرنشده دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌های علمی است. پژوهشگر Google به شما کمک می‌کند تا در دنیای تحقیقات علمی بهترین و مناسب‌ترین تحقیق را به دست آورید.

گوگل اسکالر (Google scholar) چیست ؟

ویژگی‌ها و امکانات گوگل اسکولار

این سرویس توان‌مندی‌های گوناگونی را در اختیار کاربران ارائه می‌دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فراهم کردن جستجو در بین همه منابع علمی، جستجو مقالات بر اساس سال انتشار،مشاهده رفرنس‌های مقالات و جستجو بر اساس آن‌ها،مشاهده تعداد استنادات،پیدا کردن ورژن مختلف مقاله در اینترنت،یافتن فول تکست مدارک علمی در فضای وب، ارائه ارجاع قالب‌بندی شده مقاله در قالب مختلف، نمایش اطلاعات پژوهشگران و نویسندگان برتر، یافتن آثار مرتبط، نقل‌قول‌ها و ارجاعات، نویسندگان و انتشارات، آگاهی یافتن از جدیدترین پیشرفت‌های علمی در تمامی زمینه‌ها ، ذخیره منابع بازیابی شده، آلرت یا آگاهی‌رسانی، اعتبارسنجی مقالات و نویسندگان،بررسی خلاصه‌ای از وضعیت پژوهشی نویسندگان،ایجاد پروفایل شخصی برای نویسندگان،مشاهده مقالات خود اعم از فارسی و انگلیسی و ردیابی استنادات به مقالات خود

تعداد مدارک تحت پوشش گوگل اسکولار

هرچند تاکنون، کمپانی گوگل گزارشی رسمی مبنی بر آمار دقیق منابع علمی قابل‌دسترس در گوگل اسکولار را عرضه نکرده اما بر اساس گزارش‌های غیررسمی، این موتور جستجو در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۱۶۰ میلیون مدرک علمی را در برمی‌گرفت. بیشترین منابعی که در این موتور جستجو وجود دارد شامل مقاله‌ها و کتاب‌های علمی است؛ هرچند در موارد اندکی برخی پایان‌نامه‌ها و گزارشات علمی نیز در دسترس هستند. منابع جستجو شونده از وبگاه‌های ناشران آکادمیک، دانشگاه‌ها، جوامع و انجمن‌های علمی، آرشیوها، مخازن سازمانی آنلاین، و دیگر سایت‌ها و دیتابیس‌های علمی پژوهشی می‌باشند. مدارک علمی موجود در زمینه‌های گوناگون دانشگاهی از فیزیک و پزشکی گرفته تا علوم کامپیوتر و اقتصاد در زمره جستجوی این ابزار رایگان قرار می‌گیرند.

گوگل اسکالر (Google scholar) چیست ؟

پروفایل عمومی نویسندگان در گوگل اسکالر

از طریق ایجاد پروفایل عمومی امکان مشاهده مشخصات هر نویسنده در نتایج جستجوی گوگل اسکالر وجود دارد. رزومه علمی و آموزشی و همچنین همه پژوهش‌های آن نویسنده، همه به‌وسیله این صفحه شخصی قابل جستجو و مشاهده است. از همه مهم‌تر اینکه حتی اگر محققی چندین مقاله نوشته باشد و اسمش با نویسندگان دیگر مشابه باشد، باز هم به‌آسانی می‌توان اثرش را پیدا کرد. با استفاده از گوگل اسکولار، می‌توان مقالات مرتبط با هم را نیز به مطلب افزود. هنگامی‌که یک ارجاع جدید به اثر فرد در وب صورت گیرد، شمار ارجاعات به آن مقاله به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌شود.

با در اختیار داشتن این پروفایل عمومی در گوگل اسکولار، «مقالات منتشرشده توسط پژوهشگر»، «تعداد استنادهای دریافتی هر پژوهشگر به تفکیک سال‌های مختلف و هر یک از مقالات»، «شاخص‌های h-index و i10-index پژوهشگر»، «همکاران پژوهشی پژوهشگر» قابل مشاهده بوده و امکان «دنبال کردن فعالیت‌های پژوهشگر» و همچنین «ایجاد کتابخانه شخصی» فراهم می‌گردد.

آیا گوگل اسکولار بهترین موتور جستجوی رایگان منابع علمی است؟

در مواقعی که بانک‌های اطلاعاتی استنادی اصلی یعنی وب آو ساینس و اسکوپوس و یا دیگر دیتابیس‌های تخصصی به دلایل مختلف از جمله هزینه بسیار زیاد دسترسی به آن‌ها در دسترس دانشجویان، اساتید و پژوهشگران نیستند، گوگل اسکولار به‌عنوان یک موتور سرچ رایگان و دارای جامعیت بسیار عالی نقطه آغاز مناسبی برای جستجوی منابع علمی می‌باشد. هرچند گوگل اسکالر به منابع خیلی زیادی دسترسی دارد اما بااین‌وجود نمی‌توان آن را به‌عنوان بهترین موتور جستجوی مقالات علمی در نظر گرفت. بااین‌حال به علت رایگان بودن آن، بسیاری از محققان می‌توانند با داشتن اطلاعات کافی نسبت به نحوه کار و جستجوی دقیق در گوگل پژوهشگر، بسیاری از نیازهای پژوهشی خود را برطرف نمایند. در واقع گوگل پژوهشگر به شما کمک می‌کند که در بین دنیایی از تحقیقات دانشگاهی و سازمانی جستجو کرده و به اطلاعات مرتبط با فیلد کاری، پژوهشی و تحصیلی خود دست پیدا کنید.

گوگل اسکالر (Google scholar) چیست ؟

 

چه مطالبی در گوگل اسکالر قرار دارد؟
گوگل اسکالر شامل مقالات پژوهشگران دیگر، پایان نامه ها، خلاصه مطالب و سایر مطبوعات علمی در هر زمینه تحقیقاتی می شود. با استفاده از گوگل اسکالر می توانید به تعداد زیادی از کارهای ناشران آکادمیک و انجمن های تخصصی و همینطور مقالات علمی موجود در وب دست یابید.

آیا گوگل اسکالر شامل کتاب هم می شود؟
بله.زمانیکه مراجع یک کتاب در دسترس جستجوگر باشند، شما می توانید به کتاب دسترسی داشته باشید. همچنین این موتور جستجوگر این امکان را برای کاربر فراهم کرده است که کاربر می تواند با استفاده از Library Search نزدیکترین کتابخانه به خود را که دارای این کتاب می باشد پیدا کنید یا از گزینه  web search جهت یافتن منابعی یا کتاب فروشی هایی که این کتاب را به می فروشند می رسانند بهره ببرد

کتابخانه گوگل اسکولار(Google scholar library)
کتابخانه Google Scholar کلکسیونی از مقالات انتخابی شما است. شما می توانید از قدرت جستجوی موتور جستجوگر استفاده کنید و دقیقا چیزی را که می خواهید پیدا کنید سپس مقالات را از صفحه جستجو ذخیره کنید، آنها را براساس موضوع دسته بندی کنید و در هر زمان و در هر کجا استفاده کنید. شما تصمیم می گیرید چه چیزی به کتابخانه شما منتهی شود. گوگل اسکولار لینک مقاله را همیشه به روز رسانی می کند.

گوگل اسکالر (Google scholar) چیست ؟

مقاله تان چقدر بر جامعه علمی تاثیر میگذارد
ویژگی و قابلیتی  که این موتور جستجوگر علمی  را از سایر موتور های جستجوگر متمایز می کند بهره گیری از نوعی الگو است که به پژوهشگر این امکان را فراهم می‌کند تا به تأثیر مقالات و دیگر آثار علمی خود در جوامع علمی پی ببرند. نویسندگان با بررسی اینکه ناشرین به چه نوع مقالاتی ارجاع می‌دهند، بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که آثار خود را برای انتشار به کدام‌یک از ناشرین بفرستند. شاخص‌های گوگل اسکولار در حال حاضر مقالات منتشرشده بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را پوشش می‌دهد.

چگونه از انتشار مقالات جدید مطلع شوم؟
برای پژوهشگرانی که در حال تحقیق در مورد رویدادهای جدید  هستند، یا علاقه‌مند هستند که در ارتباط با یک یا چند موضوع خاص، از آخرین دستاوردهای علمی مطلع شوند، آگاهی در مورد جدیدترین‌ موضوعات مورد مطالعه شان  معمولا ، کار بسیار دشواری است.  گوگل اسکالر امکان تنظیم هشدارها را برای پژوهشگر فراهم کرده است . به این ترتیب وقتی که نتایج جدیدی برای یک واژه جستجوی خاص وجود دارد مانند «بیماری‌های واگیردار در آفریقا»، می‌توانید از  جدیدترین  مقالات و کتاب‌ها به محض انتشار آنها در فضای مجازی اطلاع پیدا کنید  گوگل برای این منظور، با توجه به کلیدواژه‌هایی که شما مشخص کرده‌اید، هر از چند گاهی ایمیلی را برایتان ارسال می‌کند و شما را مطلع می‌سازد. همچنین می‌توانید مشخص کنید که چند مورد از آخرین نتایج را بازیابی کند.

گوگل اسکولار چگونه مقالات را رتبه بندی می کند؟
گوگل اسکولار  مقالات را مانند محققان رتبه بندی کند. این کار از طریق وزن دهی به معیار های مختلف مانند متن کامل مقاله، ژورنالی که مقاله را چاپ کرده، نویسنده مقاله و همچنین اینکه چگونه اغلب و اخیرا آن مقاله درسایر منابع علمی ذکر شده است، انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *