دانشگاه آزاد در شرایط تحریم صدور مجوز مراکز تحقیقاتی را مشروط کرد

به نقل از پل کنکوری  دانشگاه آزاد در شرایط تحریم صدور مجوز مراکز تحقیقاتی را مشروط کرد بابک نگاهداری درباره نقش دانشگاه ها در شرایط تحریم با تاکید بر تمرکز اداره کشور بر توانمندی‌های داخلی برای رفع مشکلات و حل مسائل، گفت: در چنین شرایطی از آنجا که همه نیازها، مشکلات و چالش‌ها، تبدیل به پدیده هایی بسیار پیچیده و چند بعدی شده اند، بدون تمرکز روی دانش ها و فناوریهای دانش بنیان، حل مسائل و رفع مشکلات کشور مقدور نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه ها نباید در این شرایط فقط نقش کمک رسان داشته باشند، بلکه باید نقشی محوری ایفا کنند و در این راه ما باید دانشگاه ها را مبدل به نهادهای پاسخگو کنیم و با عبور از نقشِ صرفاً پرسشگرِ دانشگاه، به سمت و سویی حرکت کنیم که  دانشگاه در راستای حل مسائل و مشکلات کشور، پاسخگو باشد.

نگاهداری با تاکید بر اینکه اکنون و در شرایط تحریم، ضروری ست که انتظار و وقعی جدی در مردم جامعه و حاکمیت شکل بگیرد که دانشگاه ها موظف به ارائه پاسخ به مشکلات کشور باشند اظهار داشت: این موضوع از ۲ جهت کمک حال خواهد بود؛ از یک سو دانشگاه با تکیه بر توانمندیهای دانش بنیان، علمی و فناورانه خود، ضمن تامین نیازها، نقشی محوری در عبور کشور و حاکمیت از شرایط سخت تحریم ایفا می کند و دوم اینکه؛ خدمتی پویا و ماندگار به خود دانشگاه صورت خواهد گرفت.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه به‌جای توجه به علایق شخصی پژوهشگران مبتنی بر موضوعاتی که عمدتاً هم‌راستا با نیازهای واقعی کشور و پاسخگوی پرسش‌ها و چالشهای کشور نیست و موفقیت در آن، ذائقه مردم را شیرین نمی کند و آثار و نتایجش در زندگی و بر سفره مردم نمایان نیست، باید تهدیدِ تحریمها را به فرصتی ارزشمند تبدیل کرده و با تغییر رویکرد خود، پژوهشها و فناوری‌ها را  بر مشکلات، مسائل و نیازهای واقعیِ علمی و فن آوری کشور متمرکز کند.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی در واقع یک بازی برد برد است، ادامه داد: با انجام این کار، هم حاکمیت، مشکلات و نیازهای خود را حل و رفع می کند و هم دانشگاه ها، رویکرد خود را از پژوهش‌های غیر نافع، به سمت پژوهش های مسئله محور و نافع که دردی از کشور، مردم و جامعه را دوا می‌کند، تغییر می دهند.

نگاهداری با تاکید بر اینکه اکنون بهترین فرصت برای بروز توانمندی‌های جامعه دانشگاهی است، گفت: در این میان آنچه اهمیت دارد این است که حکومت و دولت نباید بواسطه شرایط تحریم و در جهت صرفه جویی اقتصادی، از هزینه های پژوهشی بکاهد؛ بلکه اتفاقاً ضروریست دولت در این شرایط، پژوهش و فناوری را در دانشگاه ها تقویت کند و در مقابل انتظاری در کل کشور ایجاد شود که دانشگاه ها نه مختار که موظف به ارائه پاسخ به نیازهای کشور هستند.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد درباره برنامه های این دانشگاه در شرایط تحریم، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد دقیقاً با همین رویکرد، برنامه جامعِ علمیِ پایش خود را آغاز کرده است، گفت: ما ضمن احصاء نیازها و چالش‌های کشور در حوزه های مختلف فنی از جمله؛ مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و …  نیز  موضوعات پایان نامه ای، آنها را با بارگذاری در یک سامانه، در اختیار اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار داده است که البته فعلا فعالیت روی این موارد احصا شده، اختیاری است، ولی از مهر ماه امسال الزام خواهد شد که همه دانشجوها و اساتید بایستی پایان نامه ها و تحقیقات خود را به سمت حل مسائل، رفع مشکات و پاسخگویی به نیارهای واقعی جامعه و کشور متمرکز کنند.

نگاهداری ادامه داد: هم اکنون دانشگاه آزاد حدود ۱۳۱ مرکز تحقیقاتی فعال دارد که  هر یک از آنها محصولات دانش بنیانی را ارائه داده اند. ضمن اینکه شاهد فعالیتِ شرکتهای دانش بنیان در ۱۳۵ مرکز رشد دانشگاه هستیم که مجموعه محصولات این شرکتها در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور، در قالب کتابی منتشر شده است.

وی با اشاره به جهت گیری ویژه دانشگاه آزاد در شرایط تحریم، افزود: از این پس ارائه مجوز به مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد منوط به تمرکز مراکز بر روی صنایع، فعالیت‌ها و اقتصادهای محلی و شهری خواهد بود؛ به این معنا که هر یک از واحدها به شرطی موفق به اخذ مجوز از سوی ما خواهند شد که موضوع تحقیقاتشان مرتبط با یک مزیت منطقه ای و یا یک صنعت محلی باشد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با بیان اینکه طرح ایجاد سراهای نوآوری دانشگاه آزاد در ارتباط با صنایع همجوار، در حال تدوین است ادامه داد: تعریف ماهیت سراهای نوآوری، برپایه اطلاعات بدست آمده از اتاقهای بازرگانی و صاحبانِ صنایع هر یک از مناطق، ارائه خواهد شد. بعنوان مثال؛ با توجه به اهمیت و پیشینه صنعت مبلمان منبت در شهرستان ملایر، اخیرا در همدان مذاکرات و توافقات لازم برای ایجاد سرای نوآوری در این استان درحوزه مبلمان منبت و صنایع مرتبط با آن انجام شد. که اکنون در حال تعریف این سرای نوآوری هستیم تا از این پس همه شرکتهای دانش بنیانِ متقاضیِ فعالیت در این منطقه، موظف به توسعه فنی مبلمان منبت و تولید دانش در این زمینه خواهند بود

.دانشگاه آزاد در شرایط تحریم صدور مجوز مراکز تحقیقاتی را مشروط کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *