رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: امروز نخستین محقق پسادکترای خوزستان تحت راهنمایی پرفسور کرم‎‌زاده به دانشگاه شهید چمران اهواز اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از تسنیم از اهواز، علیرضا زراسوندی امروز در نشست خبری با اشاره به لزوم پیگیری مسائل علمی توسط رسانه‌ها، درباره جوایز تحصیلی بنیاد نخبگان اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان در راستای برنامه‌های حمایتی که از نخبگان دارد یکسری جوایزی را برای نخبگان تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه نخبگان افرادی هستند که امتیازات و شرایط لازم جداول و آئین نامه‌های بنیاد نخبگان را کسب کرده‌اند، افزود: جوایزی برای جوامع مختلف دانشجویی، فارغ‌التحصیلی، اساتید دانشگاه و حوزه‌های بیرون از دانشگاه در نظر گرفته شده به طور مثال جایزه پسادکتری دانشگاه چمران برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و جایزه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی نمونه‌های از جوایز هستند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان بیان کرد: این جوایز برای دانشجوهای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شده و متناسب با وضعیت مالی بنیاد هرسال برای استان‌ها ظرفیتی در نظر گرفته شده است. سال گذشته ۵۰ جایزه(بورس) برای ۳ مقطع ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز این جوایز در نظر گرفته شده، گفت: در اینباره در خوزستان توسط دانشگاه‌ها و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده و ۳ مقطع مذکور تا پایان تیر ماه برای ارائه مدارک توسط سامانه ثریا فرصت دارند. برای دانشجویان نو ورود(افرادی که در مهرماه وارد دانشگاه می‌شوند) نیز جوایز خاصی در نظر گرفته شده که می‌توانند تا پایان مهرماه برای کسب جایزه مدارکشان را ارسال کنند. بعد از انتخاب افراد واجد شرایط جوایز اهدا می‌شود.

زراسوندی عنوان کرد: ۴ نوع جایزه تحصیلی با عناوین آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری تقسیم بندی شده‌اند و دانشجویان با توجه به نوع حوزه و فعالیت‌هایشان می‌توانند برای کسب جوایز شرکت کنند.این جایزه یک‌ساله است و سال بعد دانشجو باید دوباره برای کسب جایزه اقدام کند.

وی درباره تسهیلات جوایز افزود: مقرری ماهیانه، سفرهای مطالعاتی داخلی و خارجی، خرید کتاب، کمک هزینه پایان‌نامه و ودیعه مسکن در زمره تسهیلات جوایز قرار می‌گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان بیان کرد: آئین نامه‌های جدیدی برای بنیاد با هدف دیده‌شدن و شناسای افراد سطح جامعه ابلاغ شده که آئین نامه نخست برای شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری کشور به منظور ارتقاء جایگاه هنر متعالی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه‌های مختلف هنر متعهد تدوین و تصویب شده است.

وی گفت: برگزیرگان در ۸ گروه هنری در ۲ رده مستعد برتر هنری و سرامد هنری تقسیم بندی شده‎اند و همچنین گروه‌ها شامل هنرهای نمایشی، تجسمی، سینمایی، موسیقی، سنتی، صنایع دستی، معماری و شهرسازی و هنرهای چندرسانه‌ای می‌شوند. استان خوزستان در این ۸ شاخه مستعد است. و افرادی که می‌پندارند در این زمینه‌ها مستعد و سرامد هستند می‌توانند به بنیاد مراجعه کرده و یا مدارکشان را به سامانه ثریا ارسال کنند.

زراسوندی درباره آئین نامه دوم عنوان کرد: شیوه‌نامه برگزیدگان ادبی کشور به منظور تدوین فرایند شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور که در رده‌های مستعدان برتر ادبی و سرآمدان ادبی تقسیم می‌شوند، ابلاغ شده است. خوزستان‌هایی که در زمینه‎های‌ ادبی فعالیت دارند می‌توانند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه به منظور شناسایی و حمایت از اعضای هیئت علمی تلاشگر دانشگاه‌ها آئین نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیئت علمی برگزیده دانشگاه‌ها تدوین و تصویب شده است، افزود: توسط این آئین نامه اعضای برگزیده هیئت علمی دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم پایه، انسانی، پزشکی، کشاورزی، مهندسی، هنر، معماری و حوزه میان رشته‎ای معرفی می‌شوند که افراد در ۲ رده استاد سرآمد و استاد شامخ تفکیک می‌شوند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ضمن بیان اینکه برای استادان سرآمد ۴ ساحت آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و نیز فرهنگ و خدمت مشخص شده، بیان کرد: استاد شامخ از میان اعضای هیئت علمی شاغل و بازنشسته که اشتهار به اخلاق اسلامی و سجایای معلمی داشته باشند و نیز دارای ویژگی‌های مرتبه استادی، برگزیده از میان استادان ممتاز نمونه کشوری و یا برگزیده جشنواره‌های معتبر به تشخیص بنیاد باشند، انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای استاد شامخ کرسی‌هایی از جمله آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، فرهنگ و خدمت و استاد شامخ(جایزه علامه طباطبائی) تعریف شده درباره جایزه علامه طباطبائی گفت: جایزه علامه طباطبائی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان است که به اساتادان ممتاز و نمونه کشور اعطا می‌شود و معتبر و برترین جایزه علمی ملی کشور است.

زراسوندی عنوان کرد: پرفسور امیرعلی شهنی کرم‌زاده( استاد دانشگاه شهید چمران اهواز) و دکتر فرید مر( استاد دانشگاه شیراز) خوزستانی‌هایی هستند که تحت پوشش بنیاد بوده و این جایزه را بدست آورده‌اند.

وی تصریح کرد: ۹ خرداد ماه از طرف بنیاد ملی نخبگان برای جایزه اخیر علامه نامه‌ای ابلاغ شد و ما نیز به دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم که نفرات( اساتید) برگزیده را معرفی کنند؛ تا ۱۵ تیرماه در این زمینه فرصت باقی است. یکی از تسهیلات اعطایی که به برندگان این جایزه داده می‌شود بورس‌ها و نشان‌هایی با نام افراد برنده است که بنیاد ملی در کشور به صورت افتخاری اعطا می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان اینکه یکی دیگر از تسهیلات این جایزه انتخاب دستیاران پژوهشی برای برگزیدگان جایزه علامه طباطبائی است، بیان کرد: مهمترین تسهیلاتی که برندگان به دست می‌آورند این است که می‌توانند میزبان ۴ محقق پستاک(دوره بعد از دکتری و یا پسادکتری) باشند.

وی گفت: امروز نخستین محقق پسادکترای خوزستان تحت راهنمایی پرفسور کرمزاده به دانشگاه شهید چمران اهواز اعطا شد. همه هزینه‌ها و حقوق ماهیانه این فرد توسط بنیاد ملی نخبگان پرداخت می‌شود. محقق پسا دکتری در یک حوزه تخصصی خاص به مدت یک سال به تحقیق می‌پردازد. وجود محققان پسا دکتری به ارتقاء پژوهشی دانشگاه‌ها و نیز ارتقاء جایگاه دانشگاه کمک می‌کند.

زراسوندی عنوان کرد: در حوزه پژوهش دریاهایی هستیم به عمق۵ سانتی متر ولی در پژوهش باید رودخانه‌ای عمیق بود و به صورت تخصصی به مسائل نگاه کرد. دوره‌ پسادکتری با هدف تربیت محققان فوق‌العاده تخصصی در نظر گرفته شده که این موضوع( وجود محققان فوق تخصصی) در استان ما کم است.